مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 9 خرداد 1402 ساعت 14:062023-05-30حوادث

شایعه تا واقعیت کشف بزرگترین آرامگاه های خانوادگی سنگی 2000 ساله در ایذه


به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از اهواز، طی روزهای گذشته خبری مبنی کشف بزرگترین آرامگاه های خانوادگی سنگی 2000 ساله در ایذه در شبکه های اجتماعی منتشر شد که غلامرضا سلمان پور سرپرست معاونت میراث فرهنگی خوزستان در این باره توضیحاتی ارائه کرد.

سلمان پور با بیان این که محوطه کل چنار شمی در فاصله حدود 50 کیلومتری از شهر ایذه در میان کوه های سر به فلک کشیده خود قراردارد، اظهار کرد: این محوطه در حدود 87 سال پیش و با کشف پیکره مفرغین موسوم به مرد شمی، برای اولین بار مورد کاوش قرار گرفت.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی خوزستان ادامه داد: طی سال های 1391 تا 1396 نیز هیئت مشترک ایران و ایتالیا به سرپرستی و باحضور کارشناسان زبده و برجسته به بررسی و سپس کاوش محوطه اقدام کرد که نتیجه آن پیدایش آرامگاه های زیرزمینی و سکوهای آیینی سنگی بود.

وی تصریح کرد: برای حفاظت از یافته های معماری این محوطه، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان و پایگاه میراث فرهنگی آیاپیر، برنامه ای با عنوان ساماندهی، حفاظت و مرمت تهیه کرده است که به زودی با تأمین اعتبارات لازم، وارد فاز اجرایی خواهد شد.

سلمان پور همچنین یادآور شد: لازم به ذکر است اخبار منتشرشده درخصوص یافته های 2000 ساله، مربوط به دوره های کاوش پیش گفته (سال 91 تا 96) است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

شایعه تا واقعیت کشف بزرگترین آرامگاه های خانوادگی سنگی 2000 ساله در ایذه

شایعه تا واقعیت کشف بزرگترین آرامگاه های خانوادگی سنگی 2000 ساله در ایذه