مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 15 خرداد 1402 ساعت 12:252023-06-05دانش

ثبت نخستین تصویر پرتو ایکس از یک اتم با «سوزن کوانتومی»


دانشمندان دانشگاه اوهایو برای اولین بار با استفاده از سوزن کوانتومی موفق به ثبت نخستین تصویر پرتو ایکس از یک اتم شده اند.

- دانشمندان دانشگاه اوهایو برای اولین بار با استفاده از سوزن کوانتومی موفق به ثبت نخستین تصویر پرتو ایکس از یک اتم شده اند.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا و به نقل از نیو اطلس، گروهی از پژوهشگران به سرپرستی پروفسور سا وای لا(Saw Wai Hla) از دانشکده فیزیک دانشگاه اوهایو، اولین تصویر پرتو ایکس از یک اتم را به ثبت رسانده اند که به دانشمندان اجازه می دهد تا مواد و حالت های شیمیایی آنها را با وضوح بیشتری نسبت به قبل مطالعه کنند.

عکس گرفتن از اتم ها چیز جدیدی نیست.

دانشمندان سال ها توانسته اند این کار را با میکروسکوپ های کاوشگر پویشی انجام دهند.

میکروسکوپ های کاوشگر پویشی از یک نوک سوزنی با بار الکتریکی و اتمی تیز برای کاوش سطوح مواد در مقیاس نانو استفاده می کنند که به لطف فعل و انفعالات مکانیکی کوانتومی باعث می شود که الکترون ها بین نوک و اتم های روی سطح جریان پیدا کنند.

میکروسکوپ های کاوشگر پویشی(SPM:Scanning probe microscope) از یک کاوشگر(پراب) که بر روی نمونه حرکت می کند، برای بررسی سطح نمونه ها استفاده می کنند.

با استفاده از این میکروسکوپ ها علاوه بر توپوگرافی سطح، می توان راجع به اصطکاک، مغناطش، خواص حرارتی و الاستیسیته ی سطح نیز اطلاع


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ثبت نخستین تصویر پرتو ایکس از یک اتم با «سوزن کوانتومی»

ثبت نخستین تصویر پرتو ایکس از یک اتم با «سوزن کوانتومی»