مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 15 خرداد 1402 ساعت 09:452023-06-05سياسي

ابعاد مختلف قیام 15 خرداد/ «خط سرخ شهادت» سرآغاز یک انقلاب شد


قیام 15 خرداد را یکی از مهمترین نقاط عطف در شکل گیری انقلاب اسلامی می دانند رویدادی که نشان داد خط سرخ شهادت، راهی است که هیچ قدرتی نمی تواند جلوی آن را بگیرد.

- خبرگزاری مهر ، گروه استان ها: در منابع رسمی آمده است تجمع و راهپیمایی مردم برخی از شهرهای ایران در اعتراض به دستگیری امام خمینی.

تظاهرات در قم، تهران و ورامین به خشونت کشیده شد و تعدادی از مردم کشته و مجروح شدند دستگیری امام خمینی به خاطر سخنرانی او در مدرسه فیضیه علیه محمدرضا پهلوی شاه وقت ایران بود.

در این سخنرانی حکومت وقت به حکومت یزید تشبیه شده بود.

امام خمینی، به دلیل کشته شدن جمعی از مردم، این روز را برای همیشه عزای عمومی اعلام کرد از این رو 15 خرداد در تقویم جمهوری اسلامی ایران تعطیل رسمی است.

اما آیا این همه آن چیزی است که 15 خرداد را به یکی از بزرگترین تحولات ایران بدل کرد؟ برای بررسی خط سرخ قیام 15 خرداد ابتدا باید به انقلاب سفید اشاره کرد انقلابی که یک واژه من درآوردی بود زیرا نه معنای انقلاب می داد و نه سفید بود! تصویب لایحه انجمن های ولایتی و ایالتی توسط مجلس دست نشانده و در نهایت حمله به فیضیه و شهادت طلابی که برخی شأن از بالای پشت بام حوزه به پایین انداخته شدند، همگی سرآغاز 15 خرداد بود.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ابعاد مختلف قیام 15 خرداد/ «خط سرخ شهادت» سرآغاز یک انقلاب شد

ابعاد مختلف قیام 15 خرداد/ «خط سرخ شهادت» سرآغاز یک انقلاب شد