مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 22 خرداد 1402 ساعت 07:252023-06-12اجتماعي

جاجیم کردستان، هنری از جنس طبیعت...


کردستان مهد هنر ایران است، هنری از جنس طبیعت و قداستی بە بلندای زاگرس مهربان، کە با آمیزه های فرهنگی جامعه و آنچه در ذهن و تاریخ هر ملتی باید به یادگار بماند می درخشد.

- جاجیم بافی هنری سنتی، دستی و بازی با رنگ بوده کە در جان تمام لحظه های زاگرس نمایان است؛ هنری که در رنگ و نقش جاجیم های کردستان لیاقت جهانی شدن را دارد.

سید جلال، استادکار با سابقە چله کشی و بافنده جاجیم، ساکن در شهر سنندج، از قدمت و پیشینه جاجیم به ایسنا می گوید: هنر جاجیم بافی به صورت سینە بە سینە و ارثی از نسلی به نسل دیگر منتقل شده و از ذوق، استعداد و حوصله که بالاترین درجه هنر می باشد، بە وجود آمده است.

او می گوید: به صورت سنتی از ابزارهایی که یادگار پدرانم است در این صنعت و هنر که مکملِ هم هستند، استفاده می کنم و مشتری های خاص خودم را دارم.

سید می گوید: جولایی را نزد پدرم و او هم نزد پدرش یاد گرفته است، از پدر بزرگ به یاد دارم که همیشه دل مشغول عقب افتادن سفارشات مشتری هایش بود؛ معتقد بود رضایت مشتری برکت کسب و کار و آرامش سفره خانوادە است.

این جاجیم باف سنتی روایت می کند که، در گذشته هر خانواده سالانه سفارش جاجیم و جانمازی داشتند، چه بە صورت مصرف خانگی چه به صورت سوغات و چشم روشنی مورد استفاده عموم بود.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

جاجیم کردستان، هنری از جنس طبیعت...

جاجیم کردستان، هنری از جنس طبیعت...