مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 17 خرداد 1402 ساعت 16:402023-06-07سياسي

عهدنامه ترکمانچای یا جنگ ترکمانچای؟


اشاره جواد ظریف به قرارداد ترکمنچای در یادداشت اخیر بحث هایی را برانگیخت و هر چند در برنامه 7 ساعته کلاب هاوس به بسیاری از اتهامات و ابهامات پاسخ داد اما این نوشته هم حاوی نکاتی واقع بینانه ودرس آموز است.

- .

  امیرناظمی     اشاره دکتر محمد جواد ظریف به قرارداد ترکمنچای در یادداشت اخیر بحث هایی را برانگیخت و هر چند در برنامه 7 ساعته کلاب هاوس در سه شنبه شب به بسیاری از اتهامات و ابهامات پاسخ داد اما بازنشر نوشته آقای امیر ناظمی درچند سال قبل هم می تواند برای مخاطبان مفید باشد:      هر شکستی پل پیروزی نیست؛ گاه می تواند پلی به سوی یک شکست بزرگ تر شود.

هنر تبدیل شکست به موفقیت از بازاندیشی و یادگیری از شکست ها آغاز می شود.

آیا اشتباه ما ایرانیان شیوه مذاکرات مان بود؟ یا اشتباه برآوردهای نادرستی بود که منجر شد به جنگی غیرضروری و نهایتا امضای عهدنامه؟   همه ی مشکل تاریخ نخوانی ما از همین نقطه آغاز می شود؛ یعنی جایی که ما ننگین بودن را به یک عهدنامه نسبت می دهیم.

اما واقعیت آن است که ما وارد یک بحران غیرضروری شدیم به نام جنگ دوم ایران و روسیه! جنگی نابرابر که متوقف کردنش جز از طریق یک عهدنامه امکان پذیر نبود! و شاید ترکمانچای کمترین هزینه ای بود که برای این منظور می شد پرداخت.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

عهدنامه ترکمانچای یا جنگ ترکمانچای؟

عهدنامه ترکمانچای یا جنگ ترکمانچای؟