موضوعات داغ: - افزايش حقوق - حقوق بازنشستگان - افزايش حقوق بازنشستگان - آموزش و پرورش - تامين اجتماعي - پرسپوليس و سپاهان - رتبه بندي معلمان - بازنشستگان تامين اجتماعي - معاون وزير آموزش و پرورش - وزير آموزش و پرورش - سيد محمدعلي حسيني - آرام - كلاهبردراي - بنياد رودكي - خارستان - ميلاد جباري - جام قهرمانان اروپا - شبكه آموزشي دانش آموز (شاد) - اسعديان - ايران - صربستان - كامران قاسم پور - سنجد - پايه دوازدهم

مطالب مرتبط:
انتخاب بخاری برقی برای روزهای سرد زمستان + فهرست قیمت
انتخاب دوباره جافر وفایی به ریاست هیات تکواندو لرستان
جزییات پرداخت شهریه دانشجویان برای انتخاب واحد ترم جدید/ مساعدت دانشگاه با ارائه وام های بانکی کم بهره
گزارشگر دوئل ایران و عراق انتخاب شد
جنجال در مرسی ساید به خاطر انتخاب سرمربی/عکس
-3 5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 7 بهمن 1400 ساعت 14:072022-01-27فرهنگي

انتخاب نازیبایی در زمانه تایید تئاترهای زیبا و قصه گو


نشست نقد و بررسی نمایش «برنده سهمی نمی برد» به کارگردانی کیهان پرچمی در مرکز تئاتر مولوی برگزار شد.

- نشست نقد و بررسی نمایش برنده سهمی نمی برد به کارگردانی کیهان پرچمی در مرکز تئاتر مولوی برگزار شد.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری مهر"، نشست نقد و بررسی نمایش برنده سهمی نمی برد به کارگردانی کیهان پرچمی با حضور فارس باقری مدرس دانشگاه و همراهی عرفان خلاقی نویسنده و منتقد در سالن اصلی مرکز تئاتر مولوی برگزار شد.

کیهان پرچی در ابتدای نشست به درخواست عرفان خلاقی کمی درباره شکل گیری ایده اولیه ساختن این اجرا صحبت کرد و گفت: ایده این اجرا از مرداد سال قبل در ذهن من شکل گرفت.

فیلمی از لوییز بونوئل دیدم به اسم ملک الموت درباره یک جمع بورژوا که بعد از صرف شام در خانه ای گیر می افتند.

در این باره چند جلسه با حسام مقتدایی، نویسنده دیگر متن به گفتگو پرداختیم و روی ایده و متن کار کردیم؛ باید اشاره کنم که ایده اولیه در مسیر تمرین به سمت و سوی دیگری رفت.

اساسا در جریان تمرین به این فکر کردم که چطور می توان با متن به مثابه متن برخورد نکرد، بلکه آن را به مثابه یکی از عناصر سازنده اجرا مانند صحنه و نور وغیره دید.

کمی که پیش رفتیم فیلم دیگری دیدم به نام تصادف اثر جوزف لوزی راجع به یک عشق مثلثی بین اساتید دانشگاه.

آنجا دیدم خشونت وقتی در دل بازی اتفاق می افتد چقدر مهیب تر می شود.

این ایده هم چیزی بود که علاقه داشتم در تمرین ها و نهایتا هنگام اجرا مصرفش کنم.

به این ترتیب شاید بتوان گفت اگر تمرین ها سه ماه دیگر ادامه پیدا می کرد اساسا شکل و شمایل اجرا متفاوت می شد.

گدار می گوید هنر می تواند راجع به تاریخ های تحقق نیافته صحبت کند.

یعنی امکان های بالفعل نشده ای در تاریخ وجود دارد که به تعبیر بنیامین می توانند مثل ستاره درخشش های لحظه ای داشته باشند و سپس خاموش شوندعرفان خلاقی سپس به حرکت اجرا به سمت و سویی بنیامینی و قطعه وارگی (fragmental) در واکاوی تاریخ اشاره کرد که پرچمی در این باره توضیح داد: من فلسفه خوانده ام و اینجا به تعبیر آرنت یک شیوه بودن عجیبی دارم.

یعنی فلسفه خوانده ام و دارم تئاتر کار می کنم.

خود مقوله تاریخ در متن اولیه وجود داشت اما به شکل استعاری.

من پیش از شروع تمرین ها 2 چیز را نخوانده بودم.

یکی جستاری درباره بنیامین که می گفت شما اگر به ستاره ها از بیرون نگاه کنید، تصویر و چیدمانی می دهد که ستاره از این شکل و چیدمان تصوری ندارد.

عنصر تاثیرگذار دیگر، مینی سریال مهجور ژان لوک گدار تاریخ های سینما بود.

گدار آنجا اعتقاد دارد سینما تنها مدیومی است که خودش می تواند تاریخ خودش را روایت کند.

شیوه تدوین و نگرش او به تصویر در این سریال برایم خیلی مهم بود.

بعد گفتگویش با یوسف اسحاق پور را خواندم که گدار می گوید هنر می تواند راجع به تاریخ های تحقق نیافته صحبت کند.

یعنی امکان های بالفعل نشده ای در تاریخ وجود دارد که به تعبیر بنیامین می توانند مثل ستاره درخشش های لحظه ای داشته باشند و سپس خاموش شوند.

فکر می کنم وضعیت انضمامی ما هم به گونه ای است که باید به تاریخ فکر کنیم اما ابتدا باید بپرسیم گذشته چرا اهمیت دارد؟ چون مطالعه گذشته به خودیِ خود برای من واجد ارزش نیست.

در نهایت ما هم در اجرا از موضع انضمامیِ لحظه حال به گذشته نگاه می کنیم.

اینها مواد ما بود برای ساختن این اجرا.

سپس فارس باقری صحبت هایش را به 2 بخش تقسیم کرد؛ یکی در میان گذاشتن دریافت خودش از اجرا و دیگری نگاهی به خودِ اجرا با سویه های تا حدی انتقادی.

وی گفت: کیهان یک ویژگی خوب دارد؛ این که تئاتر نخوانده است.

البته این فضیلت نیست، فقط ویژگی است.

من در بخش اول صحبت هایم درباره دریافت خودم از اجرا صحبت می کنم و در بخش دوم که می تواند سویه های نقادانه هم داشته باشد، به ویژگیهایی که این اجرا دارد اشاره خواهم کرد.

در بخش اول، نکته ای که به نظرم می رسد تلاش کیهان است برای رسیدن به یک جور فرم.

مثلا تکه هایی از نقاشی را روی صحنه می سازد ولی در دم بخشی از آنچه ساخته را ویران می کند.

شبیه شکلی از دست انداختن که در بازی بازیگرها هم وجود دارد.

در بخش زیادی از اجرا این تصور برای مخاطب بوجود می آید که کارگردان قرار است روی این فرم بایستد و قطعاتی از نقاشی یا تاریخ را بسازد و خراب کند.

این روند ادامه دارد تا وقتی که طاهره (هزاوه) دوربین روی سه پایه را روشن می کند و به دست می گیرد؛ از این جا به نظر آن فرم ابتدایی تغییر می کند و اجرا دو پاره می شود.

قطعات کولاژگونه بخش نخست تازه به جایی رسیده که کاری انجام می دهد و ما را به سمت و سویی هدایت می کند که به بخش دوم و تصاویر می رسیم؛ با تمایل به یک جور انسجام و سرراستی که با بخش ابتدایی در تضاد است.

انگار آن رفت و آمد و ساختن و ویران کردن که در بخش نخست اتفاق افتاد و منطق اجرا و پیشنهاد فرمی بود، با شکل اجرای بخش دوم منطق دیگری پیدا می کند.

باقری ادامه داد: البته اجرا می تواند بگوید من با موادی که در اختیار دارم تا جایی کاری انجام می دهم و در ادامه تغییر فاز خواهم داشت.

این ایرادی ندارد، فقط باید بدانیم این رها کردن و تغییر منطق برچه اساس رخ می دهد.

نکته دیگر، تغییر از یک تکه به تکه دیگر یا از یک نقاشی به نقاشی دیگر است.

بین هر تغییر، فرایندی وجود دارد که این فرایند در اجرا حذف شده و اینطور به نظر می رسد که برای تغییر بین قطعات از منطق پرش استفاده می شود.

این پریدن در ادامه وجود ندارد و با نوعی انسجام مواجه هستیم.

نکته سوم این بود که در بخش اول اجرا، گروه از این که داستان یا موضوعی طرح شود سربازمی زند.

این با منطق ابتدایی و تکه تکه های نقاشی تناسب دارد.

اما آنجا که بازیگر زن دوربین را برمی دارد و به گذشته نقب می زند، انگار تلاشی برای قصه گفتن وجود دارد.

یعنی صحنه ها اجرا نمی شوند، بلکه نمایش داده می شوند.

مانند صحنه ابراهیم که اجرا با تمرکز زیاد پیش می رود ولی این اتفاق برای باقی نقاشی ها رخ نمی دهد.

عرفان خلاقی نیز با تایید گفته های فارس باقری به توضیح این موضوع پرداخت که اجرا خودش را در کدام سنت نظری تعریف می کند و از این منظر چه پیشنهادهایی می تواند داشته باشد.

وی اظهار کرد: اجرایی که با چنین متریال هایی کار می کند برای من خیلی جذاب اند، چون تئاتر و فلسفه به عنوان دو همسایه دیرینه ارتباط پرتنشی با یکدیگر ساخته اند که بین عشق و نقرت مدام در رفت و آمده بوده و هست.

معتقدم این تنش حل وفصل نشده ذات ساختن تئاتر در این زمین بازی را بسیار دشوار می کند.

اما برنده سهمی نمی برد یک ادعای کاملا مشخص فسلفی دارد و می گوید ایده نقل قول را پیش می کشم و با آن مواد کار می کنم.

چیزی که والتر بنیامین فرم تفکر و زیست فلسفی خودش را بر آن بنا گذاشت و حتی از این منظر در مقایسه با نیای فلسفی اش یعنی کارل مارکس هم در نسبت التقاط گونه قرار می گیرد.

بحث برسر این است که چطور می شود متریال را زمینه جدا کرد و در یک زمینه و رابطه دیالکتیکی جدید آن گذشته احضار شده را در لحظه اکنون رستگار کرد.

چون مارکس می گفت کار مردگان را به مردگان واگذارید ولی بنیامین دقیقا با همین مردگان کار دارد.

وی ادامه داد: اینجا با رجعت دوباره به بحث قطعات (fragments) یا صورِ فلکی، یک بحث پدیدارشناختی هم بوجود می آید.

مسأله اینگونه طرح می شد که چون در لحظه ای که سوژه (مورخ) به صور فلکی می نگرد و در ذهن خودش تصویری (از تاریخ) می سازد اکنون را تنش آلود می کند؛ به این ترتیب تاریخ از مدار خودش خارج می شود و غیره.

این اجرا همین کار را انجام می دهد، یعنی کارگردان تکه هایی از سینما و نقاشی را در زمین حاصل خیز تئاتر می ریزد و با ساختن منظومه ای اجرایی قرار است در لحظه چیزی را فهم کند.

مسئله من این است که ایده مستتر در متن مبتنی بر سرهم کردن متریال های گوناگون در چه مقاطعی از اجرا قابل مشاهده می شود.

اگر قرار است (طبق آنچه بخش اول وجود دارد) عامل روایت یا پلات ملقی شود، چطور در بخش دوم به یک بستار و پایان بندی می رسد.

نکته دوم اینکه شاید ایده بازسازی نقاشی ها به چند دلیل متریال مناسبی نباشد.

اول؛ عموم این نقاشی ها اتصال به دال های اعظمی دارند که اجرا به جای رفتن سراغ آن ژست ها به سوی بازسازی روایی فیگورها می رود.

البته کارگردان در مقاطعی رویکرد سرخوشانه دارد ولی این یک اصل در اجرا نیست، که شاید بهتر بود شاهد چنین رویکردی هم می بودیم.

چراکه برشت می گوید من هیچ دیالکتیسینی نمی شناسم که فاقد سرخوشی باشد ؛ شاید در سطح کلام و روایت طنزی وجود داشته باشد ولی اجرا به نظرم کمی عبوس است؛ چون کوشش برای برساختن نقاشی ها به نظر من به بن بست می خورد.

اتفاقا آنچه برای جوریدن گذشته به کار بنیامین می آید، نه نقاشی، بلکه عکاسی است.

این که عکاس (اوژن آنژه) چگونه به سراغ ثبت سوژه های دم دستی روزمره می رود.

فارس باقری نیز در بخش دوم صحبت هایش به ویژگی های اجرای برنده سهمی نمی برد اشاره کرد و گفت: اینکه کیهان پرچمی در وضعیت کنونی بر ایده بازنمایی، نمایش دادن و قصه گفتن مرسوم که اتفاقا در همین جشن اخیر منتقدان خانه تئاتر هم دیدیم که از سوی منتقدان هم تایید می گیرد، نمی ایستد رویکردی جسورانه و قابل ستایش است.

برخلاف جریان مرسوم، جنسی نازیبایی شناسی را انتخاب می کند که در وضعیت تایید تئاترهای قصه گو و جنس مشخصی از زیبایی شناسی اهمیت دارد.

روشن کردن موضع و اتخاذ موضع مشخص نسبت به زیبایی شناسی ای که اتفاقا در آن قرار داریم، کار مهمی است که کیهان در این اجرا انجام می دهد.

کیهان پرچمی همچنین با تاکید بر اینکه اینجا در جایگاه شنونده قرار دارد، صرفا به نقد مواضع پرداخت و اشاره کرد که فکر می کند صحبت های هردو مهمان برمبنای نوعی اصالت دادن به متن پیش می رود، درحالی که اجرا قصد داشته از چنین رویکردی فاصله بگیرد.

وی توضیح داد: چرا به این فکر نکنیم که شاید اجرا مشغول جستجوگری بین مدیوم ها باشد؛ مثلا اینکه مدیوم سینما چطور می توانست خودش را در اجرا متبلور کند.

من به اینکه کجا فرم تاریخ فلسفه با تاریخ تطور هنر یکی می شود فکر کرده ام و به نظرم در فرم بیان فیلسوفان متبلور می شود.

در نظر بگیریم افلاطون اصلا روی خوشی به تئاتر نشان نمی داده و هنرمندان را در آرمان شهرش راه نمی داد و این هنر اصلا برایش اهمیت نداشته ولی اتفاقا جزو هنرمندترین فیلسوفان تاریخ فلسفه است که مکالمات سقراطی را به تاریخ فلسفه اضافه می کند.

فرم مکالمات سقراطی هنری است و درست در همین نقطه است که ما ابداع جدید مفاهیم را هم در تاریخ فلسفه تجربه می کنیم.

بعد به آگوستین قدیس می رسیم که با اعترافاتش فرم جدیدی را به تاریخ فلسفه افزوده و سپس به مارکس و نیچه می رسیم.

اینکه مفاهیم چگونه توسط یک فیلسوف دیگر ابداع می شوند بحث من بود.

برای دلوز مهم نیست که لایبنیتس چه گفته، این اهمیت دارد که دلوز با گفتار لایبنیتس چه می کند.

کاری که این تئاتر قصد دارد انجام دهد استفاده از متریال های موجود برای ساختن چیز دیگری است.

نکته دیگر که فراموش کردم اشاره کنم این بود که امکانات نقاشی هم روی پروسه تمرین ها تاثیر داشت.

مثلا پرتره آرنولفینی برخلاف نقاشی سوم ماه می جنسی از سکون را پیشنهاد می داد.

از جایی به بعد فکر کردم چرا مدیوم سینما را استفاده نکنم؟ چون اگر قرار بود با نقاشی ادامه دهیم، کار را چند شبانه روز طول بکشد.

پرسش این بود که اگر فقط با نقاشی ادامه پیدا می کرد، چه مازادی داشت؟ به نظرم بد نیست به تنش و اصطحکاک بین سینما و نقاشی فکر کنیم.

از این منظر حتی معتقدم قسمت دوم اجرا تکه پاره تر از بخش اول است.

در ادامه نشست حاضران در جایگاه تماشاگران به طرح موارد مورد نظر خود پرداختند و در پایان نشست، بازیگران نمایش برنده سهمی نمی برد از تجربه حضور در این اجرا و محدودیت ها و امکاناتی که با آن مواجه بودند صحبت کردند.

برنده سهمی نمی برد هر شب ساعت 19:30 در سالن اصلی مرکز تئاتر مولوی روی صحنه می رود.


کلید واژه ها: مرکز تئاتر مولوی - نشست نقد و بررسی - نقد و بررسی - کارگردانی - برگزار - تئاتر - کیهان - نشست - نمایش - مولوی - بررسی - برنده - نویسنده - ایده - مدرس دانشگاه - عرفان - زیبا - اجرا - خبرگزاری - دانشگاه - درخواست - سال قبل - همراهی - الموت - منتقد - زمانه - گزارش - مرداد - گفتگو - باقری

آخرین اخبار سرویس:
استاد عثمانی که نمیشناختیم

واکنش خانه هنرمندان به اطلاعیه انجنمن نمایشنامه نویسان خانه تئاتر

درگذشت هنرمند پیشکسوت موسیقی مقامی

جشنواره هویت ملی کودکان ایران اسلامی در لردگاه + فیلم

کلنگ احداث زمین چمن مصنوعی در وردنجان + فیلم

مرضیه برومند، پُشت سرِ ایرج طهماسب، می آید

اجرای زنده پیانو در حُر قائم شهر

فیلم اخبار کوتاه 29 اردیبهشت چهارمحال و بختیاری

زندگی پرتلاش زوج مکانیک اهوازی + فیلم

واکنش مجری معروف به درگذشت عثمان محمدپرست | ویدیویی برای درگذشت عثمان محمدپرست

بازدید خانوادگی از نمایشگاه کتاب بیشتر می چسبد

مرضیه برومند، پُشت سرِ ایرج طهماسب، به خانه ها می آید

فیلم «اخطار پنج روزه»، آماده نمایش شد

مراسم رونمایی از کتاب های تاریخ شفاهی سردار صفوی و کتاب «یحیی»

پایان کار هشتمین جشنواره علامه حلی در قم

در آینده نزدیک شاهد همکاری بیشتر ایران و قطر خواهیم بود

دوتار نوازی عثمان محمدپرست و آواز استاد شجریان (فیلم)

نشست هیات مدیره خانه های مطبوعات استان های شمالی با مدیرکل مطبوعات داخلی در مازندران برگزار می شود

اکبر صوتی درگذشت + سوابق

سرپرستان ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی گلوگاه و میاندورود معرفی شدند

29 اردیبهشت اختتامیه اولین جشنواره رسانه ای شمال کشور برگزار می شود

اولین تصاویر از لحظه ورود اصغر فرهادی به مراسم افتتاحیه جشنواره کن

برنامه پخش فیلم های سینمایی تلویزیون

اسطوره موسیقی مقامی ایران درگذشت

استان ها میزبان یک رویداد مهم می شوند/ طرح چند نکته مهم

دانلود و تماشای مستند «میان دو منزل» | زندگی و هنر عثمان محمدپرست

با ورود فیلمسازان جوان، انحصار و انسداد فعلی در سینما شکسته می شود

ببینید | حضور پارسا پیروزفر در سریال یاغی

یک وعده «جوجه اردک زشت» میل دارید؟ | منوی متفاوت در دومین پارک کتاب کودک تهران

ظاهر جذاب و تماشایی مدل معروف ایرانی در کن

دومین جشنواره موسیقی اقوام ایرانی - شیراز/عکس

فیلمبرداری ارتفاع تلخ آغاز شد/ روایتی روانشناختی از بی تفاوتی والدین نسبت به فرزندان

اکبر صوتی درگذشت

هنرمند پیشکسوت مشبک درگذشت

اولین عکس لو رفته از شوهر چشم رنگی گلاره عباسی | به هم می آیند؟

پیگیری ثبت جهانی میراث روباز ایذه + فیلم

نکات برجسته روز دوم جشنواره کن | از حضور تام کروز بعد از 30 سال تا کارگردان روسی که ممنوع الخروج بود

عشاقانه خاص و متفاوت «آقا و خانم بازیگر»/ عکس

تولد چهره های مشهور ایرانی در 29 اردیبهشت

4 نمایش ویژه کودک و نوجوان در 3 تماشاخانه

«ماه دوم» در «لاله» افتتاح می شود

دنیرو بازیگر 2 فیلم جدید می شود/ بازی در یک اکشن و یک کمدی

اکبر صوتی هنرمند پیشکسوت درگذشت/ مراسم وداع فردا جمعه در کرمان

کیک تولد خاص و عجیب بازیگر «لیسانسه ها»+عکس

بهاره رهنما وسط جنگل گم شد !! / حاشیه های تمام نشدنی بهاره رهنما بعد از جدایی از حاجی + عکس

سرشناس ترین هنرمند تاریخ معاصر خراسان درگذشت/عثمان محمدپرست روز جمعه در خواف تشییع می شود

کتاب افسانه روشنایی بیان ناگفته هایی از تاریخچه ارتباط برق و حیات

اولین قسمت سریال یاغی از فیلیمو پخش شد

ویدئویی خاص از خوانندگی استاد عثمان محمدپرست در اخرین روزهای زندگی + لینک دانلود آهنگ نوایی نوایی

عثمان محمدپرست سرشناس ترین هنرمند تاریخ معاصر خراسان درگذشت/تشییع روز جمعه در خواف

«جان ایران» رونمایی شد

استاد «عثمان محمدپرست» اسطوره موسیقی مقامی درگذشت

عثمان محمدپرست درگذشت

مخاطب خسته از سریال های معمولی!/ راه خروج صداوسیما از سراشیبی افول سریال سازی چیست؟

در آینده نزدیک شاهد همکاری های بیشتر بین ایران و قطر خواهیم بود

چهره ای از روناک یونسی که تا حالا دیده نشده!! + عکس باورنکردنی

توسعه موزه ها در شهرستان های اردبیل را پیگیری می کنیم

عثمان محمدپرست، خنیاگر موسیقی مقامی خراسان درگذشت+علت فوت

در آثار بیضایی «جمعیت» جاهل است

افتتاح شهرک کارگاهی خوارزمی در شیراز

فیلم های سینمایی آخر هفته تلویزیون اعلام شد

شاه محمدلو: شرایط برای تولید «آقای حکایتی 2» مهیا نیست

علت درگذشت «عثمان محمدپرست» نابغه موسیقی خراسان چه بود؟

عثمان محمدپرست درگذشت + عکس

عثمان محمدپرست درگذشت

شباهت غیرقابل باور زیباترین بازیگر سینما به خواهرش +عکس

مرضیه برومند، پُشت سرِ ایرج طهماسب، به خانه ها می آید

قسمت چهاردهم جیران؛ موسسه نیکوکاری جیران

اکبر صوتی درگذشت

اکبر صوتی پیشکسوت عرصه مشبک کاری درگذشت

تله کابینی در سوییس و سوار بر ابرها (فیلم)

محیا دهقانی با تیپ پسرونه اما اکسسوری دخترونه؛ خانوم آرتیسته و از سلاطین تضاده!

«عثمان محمدپرست» خنیاگر موسیقی مقامی خراسان درگذشت+ جزییات مراسم تشییع

«عثمان محمدپرست» خنیانگر موسیقی مقامی خراسان درگذشت+ جزییات مراسم تشییع

دانلود قسمت 1 یاغی کامل | دانلود قسمت اول سریال یاغی با لینک مستقیم

سکانس هایی از فیلم مدیترانه

بازیگر سینما یاغی شد! | نقش علی شادمان در سریال یاغی چیست؟

«عثمان محمدپرست» خنیانگر موسیقی مقامی خراسان درگذشت

اکبر صوتی درگذشت

عثمان محمدپرست درگذشت+ عکس و علت درگذشت

سریال ابر می بارد با موضوع زحمات کادر درمان

ویدئو نقالی | نقل نبرد رستم و هفت گرد ایرانی با افراسیاب تورانی | نقال: فاطمه خانی

تالار مرکزی ارومیه جمعه به بهره برداری می رسد

خرمشهر باید قطب تئاتر مقاومت و فتح در کشور باشد

هم خوانی زیبای سلام فرمانده دهه نودی ها در شهر چرام + فیلم

عثمان محمدپرست، خنیانگر موسیقی مقامی خراسان درگذشت+علت فوت

«عثمان محمد پرست» خنیانگر موسیقی مقامی خراسان درگذشت

بازدید از برج میلاد در هفته میراث فرهنگی رایگان است

فیلم | گزارشی از غرفه مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه در نمایشگاه کتاب تهران

مفاهیم اخلاقی و فرهنگ کهن ایران را در این کتاب بخوانید+تصاویر

ثبت ملی 14 بنای مجموعه تاریخی شیلات بندر کیاشهر/ بازدید برای عموم آزاد شد

سکناس های از فیلم مدیترانه

راهپیمایی مردم ایذه در نکوهش اهانت به مقدسات + فیلم

گشایش نمایشگاه هنری گروهی در شهرکرد

اسامی برگزیدگان مرحله اول مسابقه عکاسی «قاب بهشت» اعلام شد

تیم داوری جشنواره فیلم کن همراه کارگردان ایرانی/عکس

نان و ماست؛ نذر 300ساله گنبدخشتی

رد و نشانی از خود در خانه بجا بگذارید |خانه مخصوص خود را بسازید

عثمان محمدپرست دار فانی را وداع گفت/ نوای نوایی خاموش شد

عثمان محمدپرست دار فانی را وداع گفت/ نوای نوایی خاموش شد

انتخاب نازیبایی در زمانه تایید تئاترهای زیبا و قصه گو

انتخاب نازیبایی در زمانه تایید تئاترهای زیبا و قصه گو