مطالب مرتبط:
استخدام برشکار،جوشکار،خم کار با مزایا در تهران
بازاریابی مویرگی جهت تهران و حومه
کاهش 6 درصدی مراجعان نزاع به پزشکی قانونی تهران
استخدام کارشناس خرید داخلی در شرکت ریبار در تهران
پشت پرده سخنان سفیر فرانسه در تهران چیست؟
-5 5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 24 فروردین 1400 ساعت 00:202021-04-12سياسي

تهران صد تماشاخانه یونانی دارد!


راه های نرفته عموما برای ما مردمان هراس آورند اما اگر خواهان رشد هستیم، چاره ای هم نیست جز ترک کردن سرزمین امن، خطر کردن و پای نهادن در همین راه ها.

- علی اتحاد، کارگردان تئاتر و سرپرست گروه هنرهای اجرایی 366 یکی از کسانی است که علاقه مند است به کار کردن در فضاهای تازه و کنار گذاشتن عادت های مرسوم.

او که عموما شیوه ترکیبی را برای اجرای آثارش انتخاب می کند، پیش از همه گیری کرونا هم به اجرای پرفورمنس آرت در خارج از سالن های تئاتر گرایش داشت و عموما در مکان هایی مانند گالری ها یا مکان های شهری، تاریخی یا طبیعی فعالیت می کرد.

بنابراین با ورود کرونا چندان درمانده نشد زیرا می دانست راه های دیگری برای اجرا هست.

هرچند همین راه های دیگر هم در دورانی که وضعیت تهران به لحاظ آمار مبتلایان به کرونا به رنگ قرمز در می آید، دچار محدودیت می شود ولی این امید هست که با تغییر رنگ شهر، زندگی آثار نمایشی در این راه ها به جریان می افتد.

رنگ قرمز تهران و تعطیلی دهلیزهای بی انتهای خاطره قرار بود اتحاد از 19 فروردین ماه اجرای نمایش تازه خود را با نام دهلیزهای بی انتهای خاطره در باغ فرهنگسرای نیاوران آغاز کند که رنگ قرمز تهران، فعلا این اجرا را به تعطیلی کشانده است.

با این همه گروه اجرایی آمادگی دارند تا بعد از تغییر وضعیت، اجرای خود را برگزار کنند.

همین اجرا و همینطور تجربه پیشین آنان انگیزه ای شد برای گفتگو درباره اجرای نمایش در خارج از سالن های مرسوم.

موضوعی که نه تنها در دوران کرونا بلکه در زمان های دیگر هم باید به طور جدی به آن بیندیشیم.

هیچ یک از همکارانم قانع نشدند اتحاد در آغاز گفتگوی خود با ایسنا گزارشی از روند اجرای نمایش پیشین خود شب سیصد و شصت و ششم ارایه می دهد: اسفندماه سال 1398 که برای اولین بار تئاتر ما به دلیل آغاز همه گیری تعطیل شد، درست همزمان شد با ابتلای خودم به ویروس کووید 19.

پس از به پایان رسیدنش مشغول مطالعه ی دیگر پاندمی ها شدم.

همان زمان بود که متوجه شدم پاندمی یک ساله یا دو ساله سابقه ندارد و این وضعیت دست کم بین چهار تا هفت سال می تواند ادامه پیدا کند.

این طور بود که نوروز 99 و پس از بهبودی کامل ام شروع به برنامه ریزی برای زیست تازه مان کردم.

همان زمان هم با چند تن از همکارانم در حوزه های تئاتر و هنرهای دیداری (تجسمی) تماس گرفتم و شرایط و تحلیلم را در این باره به ایشان گفتم.

البته هیچ کدام قانع نشدند.

همگی معتقد بودند که باید صبر کنم و پس از چند ماه (آن زمان اگر خاطرتان باشد می گفتند تا تابستان) مسئله حل می شود.

این مسئله را چند هفته ای با همکاران در میان گذاشتم؛ چرا که می دانستم اگر بشود کاری کرد به شکل صنفی ممکن است و فعالیت انفرادی دشواری های بسیار دارد.

با این همه و با وجود آمارهای بسیار تاریخی موفق نشدم که همکاران ام را راضی کنم که باید روشی تازه در پیش بگیریم.

تمرین در دشت و کوهستان او سپس توضیحاتی درباره شکل و شمایل تمرین و آماده سازی این اثر نمایشی ارایه می دهد: طی نوروز 1399 تمرین ها را با گروه مان (گروه هنرهای اجرایی 366) و با کمک برکه بذری بازیگردان و بازیگر گروه به شکل آنلاین و روی پلتفورم زوم با وقفه ای بیست روزه از سر گرفتیم.

از اردیبهشت ماه 1399 هم، کار را در فضاهای طبیعی همچون دشت ها و کوهستان های پیرامون تهران و بعد در ماه های بعد مکان هایی دیگر در سراسر کشور ادامه دادیم.

طی این مدت ویدیو-آرت هایی ساختیم و اجرای آنلاین هم برگزار کردیم.

سر انجام در تابستان کار تمرین شهری آغاز شد و از شهریور 1399، نمایش شب سیصد و شصت و ششم را در فضای باز باغ فرهنگسرای نیاوران اجرا کردیم.

اتحاد که برای اجرای این نمایش در قالب یک کار محیطی، شیوه تمرین و کار خود را تغییر داده بود، اضافه می کند: اجراهای من با گروه 366 به شکل هفتگی برگزار می شود؛ یعنی تنها هفته ای یک روز یا یک شب.

برنامه ی اجرای ما در فرهنگسرای نیاوران به صورت محیطی، در فضای باز و بدون جایگاه تماشاگران برگزار شد.

طبیعتا برای رسیدن به این اجرا تمامی شیوه های اجرایی که پیش تر در سالن داشتیم تغییر کرد و روند تمرینات هم به کلی عوض شد.

همکاری مسئولان فرهنگسرا کمک بزرگی بود که امکان چنین رخدادی را فراهم می کرد.

اجرا تا مهرماه ادامه داشت و کم کم سرمای هوا سبب شد که کار را متوقف کنیم چرا که بخشی از اجرا درون آب بود.

تک گویی در کویر و سواحل خلیج فارس او که پس از آن مشغول ساخت کار بعدی خود شده، اضافه می کند: از این به بعد تمرین کار بعدی یعنی دهلیزهای بی انتهای خاطره آغاز شد.

در کنار آن ساخت ویدیو-آرت ها و اجراهای تک گویی های محیطی در کویر مرکزی ایران و بعد سواحل خلیج فارس و جزایر را هم در کنار تمرین های اصلی دهلیزهای بی انتهای خاطره در پیش گرفتیم.

بنا بود اولین اجرای ما در روز 19 فروردین 1400 آغاز شود که به تاریخ تعطیلی چندباره ی تئاتر برخورد و لغو شد.

اتحاد البته این تجربه ها را با گروهی جوان انجام می دهد؛ گروه او در حال حاضر بیست و دو عضو دارد که عموما زیر 25 سال دارند و در کارهای متنوعی کنار اتحاد هستند؛ در ویدیو-آرت، تئاتر، پرفورمنس آرت و حتی فعالیت های اینترنتی.

این هم یک مطایبه تاریخی است سرپرست گروه هنرهای اجرایی 366 که پیش از این هم تجربه اجرای کار در خارج از سالن های مرسوم تئاتر را داشته، در این زمینه توضیح می دهد: باید پرسید آیا نمایش باید محدود به فضایی مشخص باشد؟ من به عنوان هنرمندی که با مدیوم های مختلف کار می کنم، بخش بزرگی از دوره ی کاری ام مکان-محور است.

یعنی، چه اینستالیشن هایم، چه پرفورمنس هایم و چه تئاترها همگی با فضای پیرامون شان ارتباط برقرار می کنند.

خیال می کنم مشکل بیش از هر چیزی با خط کشی های از پیش موجود است.

او در توضیح بیشتر این وضعیت ادامه می دهد: متاسفانه به دلیل اولویت هنر جشنواره ای تصور بر این است که وقتی تئاتر از فضای بسته ی تماشاخانه خارج شود بدل به نمایش خیابانی می شود.

صدها شیوه ی اجرایی در سراسر جهان وجود دارد که نمایش را به صحنه ی عمومی اجتماع می آورد.

درست به همین دلیل پیش از ماجرای شیوع هم انتخاب اولیه ام اجرا درفضاهای عمومی همچون باغ ها و مکان های تاریخی بود.

همین کاری که پیش تر گفتم یعنی شب سیصد و شصت و ششم ابتدا بنا بود که در باغ نیاوران اجرا شود اما مجوز لازم برای اجرا را نتوانستم که بگیرم.

این طور شد که به ناچار کار را به تماشاخانه های مختلف بردم و در باز اجرا، حدود یک سال بعد کار در همان باغ فرهنگسرا اجرا شد.

این هم مطایبه ی تاریخ است که یک بار می گویند نه و بعد که دیگر چاره ای نیست جز فضای باز، مجوز می دهند.

تهران بیش از صد تماشاخانه ی یونانی دارد یکی از مشکلات تئاتر ما محدود شدن در فضای چهارراه ولیعصر است.

بسیاری از سالن های خصوصی هم در همین محدوده فعال شده اند و حال آنکه در شهری مانند تهران نه تنها باید در نقاط گوناگون سالن داشته باشیم بلکه اجرا در خارج از سالن های مرسوم، راه دیگری است برای گسترده کردن تماشاگر تئاتر.

اتحاد در این زمینه می گوید: بستر اجرا در فضای باز در هر نقطه ی جهان موجود است.

حتی خیال می کنم اگر نمایش هایی مجال آن را بیابند که از فضای مرسوم تئاتر جدا شوند مخاطبان بیشتری را به خود جلب می کنند.

مقصودم امروز و در شرایط شیوع کووید نیست بلکه در هر زمانی.

یادمان باشد که ما در کشوری زندگی می کنیم که تنها دو دهم درصد از جمعیت اش اساسا در زندگی شان تئاتر دیده اند.

پس هر تصمیمی برای خروج از فضای مرسوم تئاتر و آوردن نمایش یا هر شکل هنری بیرون فضای قاعده مند پیشین به نفع نمایش و به طور کلی هنر است.

حتی اگر مثل من کار را متحرک و بدون جایگاه تماشاگران تعریف نکنیم هم باز تهران بیش از یکصد فضای باز تئاتر (تماشاخانه ی یونانی) دارد.

علی اتحاد راه های نرفته عموما برای ما مردمان هراس آورند او درباره موانع و مخالفت هایی که برای اجرای تئاتر در خارج از سالن وجود دارند، نیز می گوید: مخالفت ها آن طور که گفته اید البته وجود دارد و کم هم نیست.

اما باید به خاطر داشته باشیم که راه های نرفته عموما برای ما مردمان هراس آورند.

با این همه طی بیست سال گذشته تجربه های پراکنده ای از اجراهای مشابه کم هم نبوده اند.

کافی است به تجربه ی پرفورمنس- آرت ایران نگاهی کنیم.

تجربه به من نشان داده که مخاطبان راحت تر از هنرمندان این تغییرات را می پذیرند.

در سال 1387 کاری داشتم بر مبنای متن گات ها که دوست داشتم در فضای قلعه های ساسانی اجرا شود.

ساخت آن حجم دکور از بودجه و توان من خارج بود.

سر انجام به واسطه ی یکی از دوستان هنرمند با یک تور یک روزه هماهنگ کردم و سیصد نفر مخاطب (بخوانید توریست) همراه من به ارتفاعات 1811 متری سوادکوه در البرز مرکزی آمدند و پیش روی قلعه ی کنگلو در ارتفاعات البرز اجرا کردم.

راه های ممکن برای اجرا بسیار است.

در ادامه توضیحات اتحاد را درباره دهلیزهای بی انتهای خاطره می خوانیم، اجرایی که قرار است بی درنگ بعد از تعطیلی فعالیت های جمعی برگزار شود.

تراکمی کمتر از تراکم خیابان های تهران دهلیزهای بی انتهای خاطره یک رخداد است؛ یعنی ایونت.

به این معنا که از امکانات اجرایی چندین مدیوم بهره برده است؛ مدیومهایی چون پرفورمنس -آرت، تئاتر، اینستالیشن، لایو-ویدیو، آیین، موسیقی، بازی و غیره.

در این کار مخاطب در فضایی که پیش تر ذکر کردم آزاد خواهد بود تا شیوه ی مواجهه اش را با کار تعیین کند.

من کار را به شکلی مطلقا مناسب این روزگار طراحی کردم.

یعنی اجرایی 70 دقیقه ای که از 10 بخش اجرایی ساخته شده که هر کدام بین 10 دقیقه تا 25 دقیقه اند طی مدت 5 ساعت تکرار می شود.

در هر پنجشنبه، 70 نفر مخاطب می توانند هر زمانی از 5 ساعت را در باغ فرهنگسرای نیاوران قدم بزنند، بنشینند، تماشا کنند و سر انجام بروند.

این یعنی پایین ترین تراکم جمعیتی، یعنی تراکمی پایین تر از رفت و آمد روزمره در پیاده روهای شهر تهران.

تصور کنید، باغ فرهنگسرای نیاوران 110 هزار متر مربع است؛ 70 نفر مخاطب و 22 نفر اجراگر بناست در فضایی یازده هکتاری قدم بزنند.

هیچ عقل سلیمی بعید است که این تراکم را ناقض پروتکل های بهداشتی بداند.

کار به لحاظ روایی 10 بخش مجزا و مستقل دارد اما به لحاظ اجرایی کاملا به هم پیوسته است.

دهلیزهای بی انتهای خاطره با استفاده از ده بخش اجرایی مستقل، روایتی کلی از زیست انسانی به دست می دهد.

در صورتی که کار اجرا می شد شما با ورود به باغ از طبقه ی نخست باغ، از کودکی آغاز می کردید و در بالاترین طبقه به چهل سالگی می رسیدید.

انتهاییام
کلید واژه ها: راه ها - اجرا - کرونا - کارگردان تئاتر - همه گیری کرونا - آمار مبتلایان - تهران - تئاتر - تغییر رنگ - مبتلایان - مکان - دیگر - پرفورمنس - کارگردان - آثار - ترک کردن - همه گیری - رنگ قرمز - محدودیت - انتخاب - سرپرست - یونانی - سرزمین - تاریخی - فعالیت - نمایشی - یکی از - طبیعی - تغییر - دیگری

آخرین اخبار سرویس:
حضور در انتخابات امنیت کشور را تضمین می کند

سرمدی: مردم و مسئولان نظام ما همواره در دفاع از مردم فلسطین حساس بوده اند

مجری قمی از برنامه سحرگاهی اش در حرم رضوی می گوید

همه حاکمیت باید پای حل مشکل آب در کشور بایستد

مراسم عزاداری و احیاء سومین شب قدر در استان تهران برگزار شد

تنها راه حل مساله فلسطین همه پرسی است

اصلاح بی اثر قانون انتخابات

مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونای ایران - کوبا در بندرعباس آغاز شد

هرگونه دو قطبی سازی به نفع دشمن است/انتخابات فرصت نوسازی مدیریتی

ظرفیت ظریف، گفتمان تاجزاده

اعلام رتبه دانشگاه های فنی و مهندسی ایران در جهان

معزی: تنها راه احقاق حقوق از دست رفته فلسطینیان مقاومت است

اصولگرایان و اصلاح طلبان برنامه ای برای حل مشکلات کشور ندارند/ منافع ملی هیچ گاه در اولویت نبود

بنزین لیتری 20 هزار تومان شود /برای خرید سربازی وام می دهم

عرف: بیش از 33 هزار صندوق الکترونیک در کشور استفاده می شود

پاسخ به 8 نگرانی درباره دریافت واکسن کرونا/ چرا همه باید واکسن بزنند؟

مجری قمی از برنامه سحرگاهی اش در حرم رضوی می گوید

به دنبال حل چالش های آموزشی به واسطه شیوع کرونا باشیم

ثبت نام چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن در اصفهان آغاز شد

برخی جریانات سیاسی از مذاکرات استفاده تبلیغاتی می کنند

مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان سمنان پیشرفت 90 درصدی دارد

ضرورت ایجاد مراکز رشد تخصصی دریایی/جذب اعتبار برای دانشگاه های دریایی

علی دهقان مراسم شب 23 ماه مبارک در آستان مقدس امامزاده عبدالله گرگان

آیا مجمع تشخیص مصلحت نظام با ایجاد منطقه آزاد در جاسک مخالفت کرد؟

جزییات طرح مجلس برای اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز

راهکارهای جدید برای کاهش مخاطرات حیات وحش برای پروازها در مهرآباد

اجرای طرح «نان رمضان» توسط مرکز نیکوکاری کوهبنان

آیین وداع با شب های قدر در امامزاده حسین(ع) قزوین + تصاویر

چشم انداز شهر اصفهان از دریچه ماموریت های شهرداری

استخدام فارغ التحصیل متالورژی در مهندسی توان فلزات رنگین در تهران

مراسم احیاء شب بیست و سوم ماه رمضان در جوار قبور شهدای گمنام زرند

خبر مهم درباره رتبه بندی معلمان در سال 1400

سمینار «قدس و آینده فلسطین» برگزار می شود

آمادگی گروه های جهادی سمنان برای ترویج ارزش های دفاع مقدس

امام جمعه اردبیل: ظهور امام عصر(عج) بساط جنگ و نزاع را از دنیا برمی چیند

شیشه عمر نامشروع رژیم اشغالگر قدس شکننده تر از گذشته است

بازگشایی مشاغل پرخطر چه زمانی خواهد بود؟

رها در باد با دوچرخه!

جزییات طرح مجلس برای اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز

کاندیداتوری ابراهیم رییسی قطعی شده است ؟

پاسخ به 8 نگرانی درباره دریافت واکسن کرونا/ چرا همه باید واکسن کرونا بزنند؟

فرود موفقیت آمیز فضاپیمای استارشیپ (فیلم)

مراسم احیای آخرین شب قدر در مزار شهدای کرمانشاه برگزار شد+ فیلم

آینده بورس در گرو دو رویداد حیاتی

برشکارشلوار

جذب همکار خانم جهت کار در««دفتر بیمه»»

نگهبانی

جذب همکار جهت معرفی پرونده در دفتر وکیل

کارآموزی دیجیتال مارکتینگ بهمراه کار با حقوق

مناجات خوانی شب های ماه رمضان در حرم حضرت معصومه(س)

برنامه های بین المللی حرم امام رضا (ع) در ماه مبارک رمضان تشریح شد

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تعیین شد

سجاده در حرم مطهر امام رضا (ع) روی آنتن رفت

سعید محمد از کاندیداتوری منع می شود؟

نحوه تزریق واکسن کرونا به ایرانیان فاقد کارت ملی | سرعت واکسیناسیون از تیرماه افزایش می یابد

جوانان برای دریافت وام ازدواج باید هفت خوان رستم را طی کنند | آیا معطل کردن ارباب رجوع درست است؟

صوت زیبا مردم را به سمت قرآن هدایت می کند

ایجاد منطقه ویژه اقتصادی ابرکوه و میبد در استان یزد، قطعی شد

درخواست معلمان از ستاد ملی مقابله با کرونا

انتفاضه خواب راحت را از سردمداران رژیم صهیونیستی گرفته است

برنامه مجلس برای «مسکن» چه کسانی را پولدار می کند؟

فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن تولید مشترک ایران ـ کوبا در بندرعباس آغاز شد

واکنش ها و حملات اخیر مداحان معروف به ظریف

همه بکوشیم امضای رضایت امام مهدی(عج) را دریافت کنیم

اتمام پروژه های مسکن مهر قبل از پایان دولت

پست اینستاگرامی ربیعی به مناسبت شب های قدر

اثرات فحش دادن+ فیلم

نجواهای عاشقانه مردم روزه دار استان بوشهر در سومین شب از لیالی قدر طنین انداز شد+تصاویر

ذبح منافع مردم در سیاسی کاری

پرداخت 6 میلیارد بدهی سازمان همیاری شهرداری ها/ فعال نمودن ماشین آلات

همه ملت ایران مدیون خون شهیدان هستند

بیانیه دبیرخانه کنفرانس حمایت از انتفاضه فلسطین به مناسبت روز جهانی قدس

جزییات طرح تامین اجتماعی فراگیر/ چرا کارگران و بازنشستگان مبالغ هنگفتی بابت بیمه تکمیلی پرداخت می کنند؟

تقاضای شورای ائتلاف لرستان از آیت الله رییسی برای حضور در انتخابات

راه رسیدن به مقام خلیفه اللهی چیست؟/انسان و خلافت الهی در شرح دعای روز 23 ماه مبارک رمضان

عرف: بیش از 33 هزار صندوق الکترونیک در انتخابات استفاده می شود

شش شهرستان هرمزگان در وضعیت قرمز کرونایی

حضور رییسی، در انتخابات 1400 حتمی است

مجلس: آماری نداریم که افراد برای انتخابات شوراها بدون دلیل رد صلاحیت شده باشند

سخنرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی در روز جهانی قدس

پس از توبه چگونه به سمت گناه نرویم؟

راهپیمایی روز قدس در فیروزکوه به صورت خودرویی برگزار می شود

روز قدس، ترسیم راهبرد مقاومت اسلامی در برابر رژیم غاصب صهیونیستی

استفاده از 33 هزار صندوق الکترونیک در انتخابات/ بیش از 25 هزار صندوق به روزرسانی شده است

اماده همکاری با پزشکان محترم جهت انجام ژل و بوتاکس

استخدام کارمند خانم جهت کارهای اداری

نگهبان (بازنشسته )

ناکامی تحریم کنندگان کشور با تلاش دولت

طرح های تحقیقاتی و درمانی در حوزه دیابت مورد حمایت قرار می گیرند

اخبار قرانی شبکه قران؛ 16 اردیبهشت

لزوم تعیین تکلیف پرونده هایی که پس از گذشت سه ماه در شورای حل اختلاف بلاتکلیف مانده اند

هیجدهم اردیبهشت ماه و سرنوشت کاندیداهای انتخاباتی میان دوره ای گچساران و باشت

انتفاضه خواب را از صهیونیست ها گرفته است/ سیاست های آمریکا در منطقه جایگاهی ندارد

فاضل نظری رفت/ علی اکبرزاده مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شد

نحوه واکسیناسیون افراد فاقد کارت ملی و شناسنامه | افزایش سرعت واکسیناسیون در کشور از تیرماه

بهره از دیپلماسی میدانی عامل جلوگیری از دیپلماسی انفعالی در منطقه

برای تحقق عدالت علوی «مرد میدان» می خواهیم

آرمان محو رژیم غاصب صهیونیستی فراموش شدنی نیست

بیانیه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران به مناسبت روز قدس

حمایت متخصصان وزارت دفاع و صنعت دفاعی از آرمان های مردم فلسطین

تهران صد تماشاخانه یونانی دارد!

تهران صد تماشاخانه یونانی دارد!