موضوعات داغ: - ليگ قهرمانان - ليگ قهرمانان آسيا - قهرمانان آسيا - تأمين اجتماعي - تامين اجتماعي - متناسب سازي - حقوق بازنشستگان - بازنشستگان تامين اجتماعي - سازمان تأمين اجتماعي - سازمان تامين اجتماعي - مترو و اتوبوس - اندام مصنوعي - محروميت استقلال - مركز استعدادهاي درخشان - مرتضي منصوري - امين الله دادگر - وانا - ازدواج دختران - افزايش سطح دريا - هفته بيستم ليگ برتر - شبكه الجزيره - ناوبندر مكران - محدويت

مطالب مرتبط:
بروز موج چهارم کرونا در آمریکا قریب الوقوع است
دوران کرونا؛ فرصتی برای بروز مهارت زنان در نجات خانواده
دوران کرونا؛ فرصتی برای بروز مهارت زنان در نجات خانواده
آخرین وضعیت اکبر عبدی پس از ابتلا به کرونا
وزیر بهداشت: مردم بار و بندیل سفر را نبندید/ مردم ویروس جهش یافته کرونا را جدی بگیرند
-3 5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 13 اسفند 1399 ساعت 18:452021-03-03دانش

کرونا عرصه ی جدیدی از حیات دین داری را بروز داد


در دوران کرونایی مناسک اجتماعی جدیدی به وجود آمد و با وجود چالش های دینی که به وجود آمد، کرونا عرصه ی جدیدی از حیات دین داری را بروز داد.

- عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در دوران کرونایی مناسک اجتماعی جدیدی به وجود آمد و با وجود چالش های دینی که به وجود آمد، کرونا عرصه ی جدیدی از حیات دین داری را بروز داد.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازویروسی که عالم و آدم را تا به امروز به خود مبتلا کرده، آن قدر ناچیز است که بیشتر از چند گرم نیست امّا جمعیتی که به آن مبتلا شدند پس از یک سال از مرز صد میلیون نفر عبور کرده اند که از این میان دو تا سه درصد این آمار جان خودشان را از دست داده اند.

وی ادامه داد: صرف نظر از نظام غیرعادلانه قدرت جهانی و فقدان عدالت در توزیع امکانات و تجهیزات پزشکی با توجه به تحریم های ظالمانه، ابتلاء و تلفات مادی و غیرمادی این ویروس عجیب و غریب، امکانات و سازوکارهای اجتماعی دانه درشت ها را بیشتر نشانه گرفته است و اگر چه تلفات انسانی آن برای همه ی آحاد بشر تأثر برانگیز است امّا از حیث مقام و مرتبت با فقیر و فقرا کمتر دست به گریبان شده است.

به عبارتی هر کس بامش بیشتر و داعیه و سفره هایش رنگین تر و عریض و طویل تر، در اعلان جنگ کرونا زورآزمایی سخت تری باید بکند کما اینکه مرتبت و نسبت تلفات و خسارات این ویروس، اروپا و امریکا را با فاصله از آسیا و آفریقا پیش انداخته است.

اعداد و ارقام و رویارویی ها و دوگانه‎های به وجود آمده هم حکایت از این قضیه دارد: دوگانه ی سلامت و اخلاق / دوگانه ی سلامت، اقتصاد و معیشت / دوگانه ی سلامت و کارآمدی در حکمرانی یا چالش های بنیادی: سبک زندگی، امکانات و فضای کالبدی نهادهای عریض و طویل اقتصادی، رفاهی، آموزشی، ورزشی، تفریحی، چالش های سیاست و متدهای متداول آن، چالش های کارآمدی و ناکارآمدی تکنیک و تکنولوژی، چالش های کارآمدی و ناکارآمدی و آسیب های فضای مجازی با شمولیت گسترده ی آن، همه ی این ها این نکته را متبادر می کند که ایستگاه تاریخی کرونا نقطه عطفی در بنیاد و نهادمندی و سازه های سیاسی ـ اجتماعی قدرتمندترهای جهان معاصر به شمار می آید و آزمون بیش از یک سال و طولانی مدت آن، به صورت قاعده مند سفره ی این ها را بیشتر تهدید کرده است.

توانایی مدیریتی، فلسفه ی اجتماعی و نمایش اخلاق عمومی در نوع توجه به حقوق همگان در توزیع و امکان بهره گیری از تجهیزات پزشکی وحتی منفعت گرایی در نگاه به سالمندان و افرادی که عواید چندانی برای جامعه ندارند به تعبیر مقام معظم رهبری شکست خورده قلمداد می گردد.

و این در حالی است که بنیاد فکری و سازوکارهای نظام جمهوری اسلامی طوری طراحی شده است که تلاش و مقابله با این بلیه، نه تنها جهاد به شمار می آید بلکه تفاوتی بین پیر و جوان قایل نمی شود و حتی اگر هم اولویتی قایل باشد ضعیف ترها و پیرها رجحان پیدا می کنند و برای مرتبت جان باختگان این جبهه هم شهادت در نظر گرفته می شود.

زیویار، در پایان سخنانش شرح داد: این همایش ملی آثار و پژوهش های خود را در همین راستا با محور نقد فلسفه ی سیاسی ـ اجتماعی غرب، مناسبات اجتماعی، کارآمدی دولت ها و نهادهای آن در مواجهه با این بحران برگزار کرده است.

امیدواریم که گامی هر چند کوچک در این راه برداشته شده باشد.

یحیی فوزی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه و دبیر کمیته علمی همایش، سخنران بعدی مراسم بود که به ارائه ی گزارشی از فعالیت ها، نحوه ی اجرا و محورهای همایش مزبور پرداخت و بیان کرد: 40 اثر به این همایش ارسال شده بود که مورد داوری و ارزیابی قرار گرفته اند.

وی در ادامه گفت: بحران کرونا که با اپیدمی ویروس کرونا جهان امروز را در برگرفته است پدیده ای چندلایه و چندوجهی است که برای فهم ابعاد و پیامدهای آن نیازمند شناخت این لایه های مختلف است تا بتوان شناخت درستی از آن به دست آورد.

اگر با رویکردی تحلیل لایه ای، پدیده ی بحران کرونا را مورد بررسی قرار دهیم، می توان این پدیده را پدیده ای هرمی تصور کرد که سطح بالا و قله ی آن ماهیتی بهداشتی و پزشکی دارد که علت آن یک ویروس جهش یافته یا جهش داده شده است که با سرعت در جهان در حال گسترش بوده و بخش مهمی از مردم جهان را از ترس مرگ به پناهگاه برده و زندگی روزمره ی مردم را دچار چالش های جدی کرده است و هرروز جان تعدادی از افراد را می گیرد.

در سطح و لایه ی میانی و تحلیل بحران کرونا، شاهد ابعاد فراپزشکی هم چون ابعاد اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، روان شناسی، فرهنگی و حقوقی هستیم که دراین رابطه می توان به این موارد اشاره کرد: ابعاد اقتصادی بحران کرونا هم چون کاهش رشد اقتصادی، گسترش فقر، بیکاری، شکاف طبقاتی، تعطیلی کارگاه های تولید و خدماتی و… .

ابعاد سیاسی بحران و چالش های جدید سیاسی امنیتی و نظام اجرایی و تصمیم گیری درجوامع و نقش و میزان موفقیت مدل های مختلف حکومتی در مهار بحران و حل مشکلات به طوری که برخی بحران کرونا را آزمونی برای شناسایی توان مندی اشکال و مدل های مختلف حکومتی در بحران دانسته اند.

هم چنین در ابعاد اجتماعی گسترش شکاف طبقاتی و اجتماعی و در عرصه ی فرهنگی و ابعاد دینی و مذهبی بحران که موجب تحول رویکردها به ماهیت شرور در ادیان و نوع مواجهه ی مناسب با آن ها شده است.

ابعاد روحی و روانی بحران نیز وجه دیگر آن است که از یک سو نقش عوامل روانی در شکل گیری و تقویت بحران و از سوی دیگر چگونگی حل بحران های روحی-روانی و راه های برون رفت از ناشی از بحران است.

به همین ترتیب باید به ابعاد حقوقی، مدیریتی و هنری و… اشاره کرد که هریک ابعاد گسترده و قابل مطالعه ای دارند و درمجموع نشان می دهد، همان طور که در ظاهر و درسطح اول، نقش علوم پزشکی از اهمیت برخوردار است، در سطح دوم، نقش علوم انسانی بسیار پررنگ است و این سطح دوم پدیده، عمدتاً ماهیتی علوم انسانی و اجتماعی دارد.

فوزی در ادامه به لایه ی سوم بحران کرونا اشاره کرد و ادامه داد: بحران کروناویروس، لایه ی سومی نیز داردکه می توان آن را به چالش کشیدن تمدن غالب برجهان دانست و وجه تأثیرگذار تمدنی بحران کرونا را نشان می دهد.

دراین عرصه گفتمان ها و اسطوره های مسلط بر نظم موجود جهانی، زیر سؤال رفته و حفره ها وخلاءهای آن آشکار شده و گفتمان غالب درعرصه ی تمدن بشری را به چالش کشیده است، به عبارت دیگر بحران کرونا نشان داد که بسیاری از سخت افزارها، نرم افزارها، نظام ها و ساختارهای اجتماعی تمدنی موجود با اشکالات و ایرادات مختلفی در گذار بشر امروز از بحران مواجهند.

این ساختارها و نظام های جدید که عمدتاً محصول غلبه ی تمدن غربی برجهان امروز از طریق پروژه یا پروسه ی جهانی شدن است و نوع نظام های سیاسی اجتماعی و سبک زندگی یک سانی درجهان را با تأثیرپذیری از تجربه ی غرب توصیه می کرد که منجر به آن شد تا آسیب پذیری جوامع درخصوص بحران به یکدیگر شباهت زیادی پیدا کند.

بحران کرونا گفتمان نئولیبرالیستی و مدرنیستی در غرب و حتی گفتمان شبه مدرنیستی در بخشی از جوامع درحال توسعه که بر اسطوره هایی هم چون دولت حداقلی، فردگرایی و آزادی اقتصادی سودمحور، به حاشیه راندن عدالت اجتماعی و تأکید بر داروینیسم اجتماعی و نوعی سبک زندگی مبتنی براین اسطوره ها بنا شده اند را به شدت به چالش کشید و توانایی آن ها در کاهش و رفع رنج بشر در دوران بحران را با سؤالات جدی مواجه ساخت.

فوزی در توضیح این بحث به یک مثال اشاره کرد و گفت: بحران کرونا نشان داد که کارآمدی نظام های سیاسی در مواجهه با بحران تنها تحت تأثیر کوچک بودن یا دخالت حداقلی یا دموکراتیک بودن صوری مورد تأکید در کشورهای شبه مدرن و حتی برخی دموکراسی های غربی نیست، بلکه کیفیت دموکراسی و نوع ارتباط دولت و ملت و میزان کاهش شکاف بین دولت- ملت ها و مشروعیت مردمی دولت ها موجب همکاری گسترده تر مردم با دولت ها و کارآمدی بیشتر آن ها در مواجهه با بحران شده است.

این امر ضرورت بازنگری در الگوهای سیاسی معطوف به کارآمدی و معطوف به ویژگی های جوامع مختلف را مورد تأکید قرار می دهد.

هم چنین بحران کرونا نشان داد که اگر نظام اداری و اجتماعی، تقسیم کار و شکل محلی تری داشته باشد، موفق تر است.

بحران کرونا نشان داده اگر الگوهای شهرنشینی و معماری متناسب با هویت، فرهنگ و نیازهای جوامع مختلف باشد و اگر تراکم این چنینی با الگوبرداری ناقص از معماری جوامع دیگر در شهرها نبود و فضای زیست مناسب تری را شاهد بودیم و اگر شهرها از معماری مناسب تری برخوردار بودند، آیا یک بیماری می توانست این چنین تبدیل به یک بحران شود یا ماندن در منازل کوچک و آپارتمان ها این قدر زجرآور می شد؟ اگر نظام اقتصادی عادلانه تری وجود داشت و شکاف فقیر و غنی به اندازه ی وضعیت کنونی نبود، آیا بیماری تبدیل به یک بحران برای جوامع می شد؟ اگر دین و توسعه روابط تعریف شده تر مبتنی بر نیازهای واقعی انسان، به هر دو را در تمدن مدرن داشتند؛ آیا افراط و تفریط های کنونی در مواجهه با بحران بین دین داران در جوامع وجود داشت که برخی آن را آخرالزمان بدانند و برخی آن را علامتی بر پایان نقش دین در جهان قلمداد کنند؟ هم چنین اگر تعریف مناسبی از معناداری و نوع مواجهه با مرگ و شیوه های عمیقی از اصلاح روحی و روانی بشر شکل گرفته بود، آیا چنین اضطرابی را در جوامع بشری درمواجهه با آن شاهدبودیم و اگر اخلاق اجتماعی از بنیادهای لازم وعمیق برخوردار بود آیا شاهد داروینیسم اجتماعی و طبقه بندی انسان ها براساس سن، رنگ و جنس در حمایت های لازم برای مقابله با کرونا درمورد آن ها دربرخی جوامع مدرن بودیم؟براین اساس این مباحث بیان می کند که سطح عمیق تر تأثیرگذاری بحران کرونا را باید در زیر سؤال رفتن تقلید کورکورانه یا ناقص از نظامات اجتماعی اقتصادی و سیاسی و سبک زیست و زندگی متأثر از نظام تمدنی مسلط غربی و درحال گسترش درجهان امروز که توسط الگوهای توسعه در جوامع امروزین شکل گرفته، باید جست وجو کرد.

فوزی تأکید کرد: با توجه به این سه سطح از بحران یعنی سطح بهداشتی، سطح انسانی و اجتماعی، سطح تمدنی و سبک زندگی، برای برون رفت از آن نیز نیازمند فهم مناسب از این سه سطح و نوع ارتباط سطوح مختلف باهم هستیم تا بتوان چشم انداز مناسبی از پیامدهای آینده ی آن را مطرح ساخت.

اما به صورت اجمال می توان در خصوص پیامدهای آینده این بحران توجه داشت؛ این بحران در سطح اول و لایه ی رویین، بحرانی پزشکی است درواقع بحران خارق العاده و خارج از تصور بشر نیست، بلکه ویروسی است که بشر آن را به خوبی می شناسد و مراکز مختلف ویروس شناسی در جهان بر روی خانواده ی آن مطالعات گسترده ای انجام داده اند و احتمالا ً در چارچوب روش شناسی های موجود به علل شکل گیری آن پی خواهند برد و دارو و واکسنی برای آن تهیه خواهند کرد و این ویروس سرکش بالاخره مهار خواهند شد، اما با حل و کاهش بحران درسطح اول، این بحران مرتفع نخواهد شد، بلکه سطح دوم این بحران، که ماهیتی اقتصادی-اجتماعی دارد، با شدت زیادی در سال های آینده تداوم خواهند داشت و منجر به تغییرات مهمی خواهند شد.

گسترش رکود اقتصادی در جهان و تشدید شکاف فقیر و غنی، تشدید بحران بدهی ها، جوامع را به سمت چالش ها و شکاف های اجتماعی-اقتصادی مهمی سوق خواهند داد به طوری که نیازمند تغییر در رویکردهای گذشته برای کاهش بحران خواهند بود و اقتصادها درون گراتر خواهد شد.

در عرصه ی سیاسی دولت ها به سمت نوعی ملی گرایی معطوف به ارتقاء کارآمدی دولت ها در مواجهه با بحران در چارچوب مرزهای سرزمینی به پیش خواهد رفت.

جوامع دولت ها، سرمایه گذاری های بیشتری در عرصه ی رفاه اجتماعی و بهداشت و پژوهش های بنیادی تر در خصوص مسائل بیولوژیک به عنوان یک تهدید امنیتی-سیاسی انجام خواهند داد.

زیرساخت های الکترونیک در جوامع تقویت و اسطوره های دولت حداقلی با تردیدهای جدی مواجه خواهد شد و در کوتاه مدت نوعی منطقه گرایی بر جهانی گرایی اولویت خواهد یافت و در عرصه های فرهنگی-دینی به خاطر مواجهه ی جدی تر بشر با مرگ و ترس؛ مرگ رویکرهای جدیدی نسبت به دین و معنویت در زندگی پیدا خواهد کرد و رویکردهای جدیدی به رابطه ی دین، اخلاق و معنویت در تمدن جدید شکل خواهد گرفت.

اسطوره های دین زدا در تمدن مدرن کم رنگ تر خواهند شد.

وی در پایان سخنانش با اشاره به محورهای بحران کرونا در سطح سوم یعنی سطح تمدنی یادآور شد: کرونا در سطح سوم، تأثیرات عمیق تری دارد و تردیدهای جدیدی را حداقل در سطح متفکران و ایده پردازان درعرصه ی جهانی مطرح خواهد کرد.

نقد الگوهای یکسان انگار غربی از توسعه در جوامع و نقد وضعیت الگوی تمدنی حاکم برجهان را تشدید کرده و الگوهای توسعه، شکل بومی تر، تاریخ مندتر و بافت مندتری به خود خواهند گرفت.

این روند می تواند الگوهای موجود توسعه ی اقتصادی و اجتماعی متأثر از تقلید و پیروی از مؤلفه های مسلط برتمدن غربی را با سرعت بیشتری متحول کرده و توجه بیشتر به ابعاد انسانی توسعه مورد توجه قرار گیرد.

توجه به الگوهای جدید مدیریتی و سیاسی و حک مرانی معطوف به بوم زیست کشورها به منظور تصمیم گیری های کارآمدتر و الگوهای اجرایی و مدیریتی در عرصه ی بحران، شتاب بیشتری خواهد گرفت.

هم چنین الگوهای موجود شهرسازی و معماری و ارتباطات جمعی و جهانی شدن مورد نقادی قرارخواهد گرفت .

درمجموع این تحولات می تواند در صورت اندیشه ورزی و استفاده ی مناسب اندیشمندان، رهبران و سیاست گذاران، زمینه ساز نوعی تغییر پارادایم در الگوهای توسعه ی ملی که بستر الگوهای توسعه ی مناسب تر برای زیست بشر و طبیعی تر با نیازهای واقعی جوامع و در نهایت تغییر در سخت افزار و نرم افزار تمدن مسلط یا درحال تسلط معاصر و زمینه برای تقویت و احیاء تمدن های منطقه ای را در افقی میان مدت و دراز مدت فراهم آورد.

سخنران سوم همایش حسینعلی قبادی، رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، با اشاره به در پیش بودن مبعث نبی اکرم (ص) برگزاری این همایش گران ارج را به فال نیک گرفت و سخنان خود را با قرائت مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ فَمِنهُم مَن قَضی نَحبَهُ وَمِنهُم مَن یَنتَظِرُ وَما بَدَّلوا تَبدیلًا آغاز کرد و گفت: بعثت، جویبار زلال برانگیختگی است که برکات آن همواره جاری خواهد بود و دائماً ما را دعوت می کند که از درون برانگیخته شویم و مراقب باشیم تا در مسیر الله، لحظه ای غافل نمانیم.

قبادی ادامه داد: برای همه ی ملت ایران، به ویژه میهمانان گرامی این همایش از بارگاه الهی آرزوی سلامت و صحت دارم.

برگزاری این محفل علمی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، به نحو مضاعف، مایه ی خرسندی و مسرّت است و حکایت از رویکرد علمی و پژوهشی نهاد بسیج استادان این پژوهشگاه دارد.

از این روی جای دارد که از دکتر زیویار و همکاران محترم شان به ویژه دبیر علمی همایش، دکتر فوزی در برگزاری این همایش سپاس گزاری و ضمن عرض خیرمقدم به دکتر زارعی، رییس بسیج استادان کشور و دکتر دارا، رییس بسیج استادان تهران از رویکرد و علاقه مندی علمی آنان قدردانی کنم.

وی افزود: خدای را شاکریم در سالی که از سوی مقام معظم رهبری"، سال جهش تولید نام گذاری شده، پژوهشگاه، به لطف الهی موفق شد با تقویت رویکرد کاربردی و خروجی محور و محصول مدار تعداد طرح های تقاضامحور را قریب به هفتاد پروژه و طرح با نزدیک به بیست میلیارد ریال اعتبار برساند.

اکنون بسیج استادان پژوهشگاه هم با ایمان به اثربخشی علوم انسانی در ابعاد گوناگون اجتماعی- فرهنگی به این اقدام شایسته دست یازیده است که مقوّم رویکرد کاربردی در برنامه ی توسعه ی راهبردی پژوهشگاه به شمار می آید.

خداوند سبحان را سپاس گزاریم که درمجموع پژوهشگاه از حیث افق گشایی توانمندی های علوم انسانی در تخفیف آلام اجتماعی ناشی از کرونا تاکنون چهار جلد کتاب بیش از صد مقاله و ده ها پویش اجتماعی در فضای مجازی و بیش از پنج پنل تخصصی حول محور کرونا برگزار کرده است که نشست امروز نیز می تواند بر این کارنامه وزین بیفزاید.

قبادی ادامه داد: راهبرد اصلی پژوهشگاه در ورود به مقوله ابعاد اجتماعی- فرهنگی کرونا افزایش امیدآفرینی و ارتقای سطح تاب آوری عمومی ملت شریف ایران در دوران تحریم ظالمانه ی استکبار جهانی بوده است.

در عین حال، پژوهش های علوم انسانی نشان می دهد؛ بخش قابل توجهی از منشاء درمان های کرونا را باید در داخل جست، در دل فرهنگ مودّت و مدارای اسلامی- ایرانی، هم دلی عمومی و مسئله شناسی دقیق بومی که می توان دردها و رنج های ناشی از این بلیه فراگیر را کاهش دهد.

بازخوردهای نهادهای گوناگون، اعم از حوزه ی سلامت و دستگاه های اجرایی در استقبال از این اقدامات در فضای مجازی و غیره نشان از اثربخشی رویکرد خروجی محوری و محصول محوری در پژوهش های علوم انسانی پژوهشگاه بوده است.

اقدام به راه اندازی پرتال ویژه ی ابعاد علوم انسانی و اجتماعی در پژوهشگاه به مثابه نهاینه سازی و رسیدن به مرجعیت در این حوزه است.

در عین حال بررسی ها نشان می دهد کرونا به کشف نارسایی های جدید در نظام اندیشگان مسلط در غرب نیز منجر شده است، از جمله: 1- قربانی شدن عملی سلامت عمومی تحت حاکمیت سرمایه داری محض 2- فردگرایی افراطی، خودگرایی و به محاق رفتن جنبه ی اجتماعی در سلامت عمومی 3- نابسنده بودن مداخلات علمی-تکنیکی صرف برای تدبیر همه گیری ویروس کرونا 4- آسیب پذیر بودن نهادهای بین المللی هم چون سازمان جهانی بهداشت در مواجهه با هژمونی نظام سلطه ی سرمایه داری 5- به کار گرفته نشدن آراء اصحاب علوم انسانی در طراحی تدابیر مهار همه گیری- عدم حضور اصحاب علوم انسانی در اکثر ستادهای کرونا در بیشتر نقاط جهان.

6- کم بهره گیری از متفکران علوم انسانی و ظهور دیوان سالارانه (بوروکراتیک) و فن سالارانه (تکنوکراتیک) بدون توجه به زمینه و زمانه و مؤلفه های فرهنگی-اجتماعی – سیاسی و اقتصادی امید است با انتشار به موقع نتایج این همایش گران سنگ، گفتمان اثربخش بودن علوم انسانی بیش از پیش تقویت شود.

مجتبی زارعی، رییس بسیج اساتید کشور، به عنوان سخنران بعدی این همایش، ضمن تشکر از دست اندرکاران این همایش، بااشاره به مطالعات انجام شده ی آسیب شناختی و روان شناختی شیوع ویروس کرونا، فروپاشی تمدن معاصر را در دنباله ی شیوع ویروس، یادآور شد و محورهای بحثش را مطرح کرد.

وی در محور اول سخنانش گفت: با آمدن کرونا نظریه ی خدامحوری علم به چالش کشیده شد و ابهت علم از میان رفته و علم به کار بشر امروز نیامده است.

محور دوم، مسیر توسعه، خطی به هم ریخته است که همه ی کشورها و جوامع، مسیر مشخص شده ی توسعه را طی نمی کنند.

محور سوم، تغییر گرایش از فردگرایی به خود محوری است.

کانون فلسفه ی غرب، انسان بود که به ناآگاه پس از شیوع این ویروس، تغییر پیدا کرد.

محور چهارم، این بود که پایان تاریخ را اعلام کرده بودند! اما دیگر امکان تولید آن اَبرانسان وجود ندارد.

غرب، از موفقیت های شرق در مواجهه با کرونا سخنی به میان نمی آورد.

محور پنجم، به برساخته ی شرق اشاره دارد.

وقتی از خلق وخوی شرقی ها و به ویژه ایرانیان صحبت می کردند، به خلقیات مذموم آنان اشاره می کردند ولی ای کاش! از رفتار مهربانانه و کمک های مؤمنانه ی آنان در مواجهه با کرونا، گزارش منتشر می کردند.

درصورتی که وضع غرب در این دوران بدتر از قبل شده بود.

محور ششم، این که در اوج جهانی شدن، محلی شدن اتفاق افتاده است.

حتی اتحادیه ی اروپا در شرایط کنونی برای خود کشورهای اروپایی عضو اتحادیه نیز، سودمند و مفید نبود.

محور آخر، فکر برای بهزیستی انسان امروز هست و وضعیت بشر به جایی نمی رسد، مگر این که برای بهزیستی و سعادت او فکر و چاره ای اندیشیده شود.

همه ی این موارد به واسطه ی شیوع ویروس کرونا به ما یادآوری شده است.

موسی نجفی، عضو هیأت علمی و رییس پژوهشکده ی سیاسی، انقلاب و تمدن اسلامی پژوهشگاه، عنوان سخنرانی خود را کرونا و چالش در نظم نوین لیبرال دموکراسی در افق پایان تاریخ و طلیعه ی مجدد موعودگرایی ارائه کرد و گفت: ویروس کرونا ضعف های ما را به رخ کشیده و نشان داده که شر مطلق نیست و شر نسبی است.

ویروس کرونا هم با ما و هم با غرب نسبت خاص خودش را دارد، البته بحران غرب عمیق بوده و به بحران تمدنی مبدل شده است که کرونا هم این بحران را آشکارتر کرده است.

نجفی تأکید کرد: با بروز دوباره چهره ی هابزی غرب یعنی این که انسان گرگ انسان است؛ به خوبی می توان نوعی اقتدار مدنی را در محدویت های آزادی شاهد بود و این نقد و شکست نظریه ی پایان تاریخ است.

جان لاک روی چهره ی انسان غربی هابز یک لایه آزادی کشیده بود که حالا با شیوع ویروس کرونا، انسان غربی از پشت نقاب آزادی لاکی، خارج شده و چهره ی هابزی خود را نشان داده است.

این جاست که پایان ایده ی لیبرال دموکراسی نمایان شده است.

صیانت ذات و صیانت جان، خط قرمز غرب بوده و در شرایط کنونی از آزادی هم مهم تر شده است.

صحنه های خشنی که از وضعیت کشورهای غربی نشان داده می شود، چهره ی انسان مورد تعریف هابز را به نمایش گذاشته است.

در ایران نیز مشکلات و مسائلی داریم، ولی شبکه های معاند و بیگانه از آن ها بحران می سازند.

این که انسان توهم خداپنداری داشته در آینه ی کرونا شکست خورده و بشر متوجه می شود که واقعیت او در هستی عبودیت است.

نظم نوین غرب فروپاشیده شده و اشتباه انسان محوری بودن غرب به اثبات رسیده است.

پس، انسان در پناه حضرت حق و با بندگی خدا، به جایگاه خودش باید برگردد.

سخنران آخر نوبت صبح این همایش؛ حجه الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، بود که به پیامدهای مختلف کرونا در نظام سیاسی لیبرال دموکراسی اشاره کرد و گفت: هنگامی که کرونا فراگیر شد، با دو تجربه روبه رو بودیم؛ یکی از این ها آن است که غرب مطرح می کند و یکی آن چه در چین وجود دارد و گفتند این دو تجربه ممکن است پیامدهای سیاسی نیز داشته باشد.

لذا مدل غربی و چینی را دیدیم و نحوه ی مواجهه ی دو نظام سیاسی را مشاهده کردیم.

یکی لیبرال دموکراسی غربی است که در کانون آن آمریکاست و دیگری نیز برای چین است که میراث بخشی از نظام شرق است که با یک مدیریت سامان یافته، با این بیماری برخورد کرد.

به نظر می رسد که تجربه ی ایران به عنوان یک مدل سوم، قابل تأمل است و بنده این تجربه را در چند محور می توانم تقسیم کنم و می خواهم از موضع مواجهه با دین و دین داری مسئله را طرح کنم؛ انقلاب اسلامی، نماینده ی حیات فرهنگی جهان اسلام مطرح شده و این پدیده با انقلاب اسلامی ایران و با دین و دین داری ما مربوط است.

اما در روزهای ابتدایی شیوع کرونا، برخی از دوستان مقالاتی را نوشتند و احساس خطر می کردند از این که کرونا به گونه ای دین داری و مناسک دینی را که هویت اجتماعی دارد، در معرض آسیب قرار دهد، چون این مناسک را نمی توان برگزار کرد و به این ترتیب هویت اجتماعی آسیب می بیند.

پارسانیا ادامه داد: نشستی در حوزه ی علمیه برگزار شد و نسبت به این مسئله احساس خطر کردند و مقاله هم نوشتند و خیلی ها حساس شدند که چه اثری می گذارد.

این نظریه داده شد، اما تجربه ی یک سال گذشته نشان داد که برخلاف این که مساجد و مناسک اجتماعی در حیطه ی سنتی با چالش مواجه شدند، اما مناسک اجتماعی جدیدی به وجود آمد و کرونا عرصه ی جدیدی از حیات دین داری را بروز داد.

چنان که چند دهه پس از جبهه نیز از برکات نهادهای آن زمان بهره بردیم، کرونا نیز توانست عرصه های جدید و نوعی مناسبات اجتماعی جدید مانند حوادث اجتماعی دیگری نظیر سیل و .

به وجود آورد که فرصت جدیدی بود و حرکت های اجتماعی با هویت دینی را به وجود آورد.

ما در این یک سال، چند مقطع داشتیم؛ تجربه ی اول، همین تجربه ای است که شور مردم و فعالیت مردم را در حالتی که یک بهت زدگی اجتماعی گرفته بود، به حرکت هایی سوق داد، هرچند که نسبت به مناسک احساس خطر می شد.

از طرفی هم نتوانستیم اقبال مردم که می توانست در چارچوب مناسک دینی معنادار شود را هدایت کنیم.

مراکز محله ای که کانون فرماندهی کرونا باشند، می توانست از شور مردم استفاده کند، اما ستادی که برای این مسئله شکل گرفت، برنامه ای برای این بخش نداشت تا این که به نیز مؤثر بود.

این ها سرویس دادن به هیئات را در فعالیت های خود قرار دادند.


کلید واژه ها: عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی - کرونا - شورای عالی انقلاب فرهنگی - دین داری - اجتماعی - امکانات - کرونایی - تجهیزات پزشکی - انقلاب فرهنگی - حیات - داری - ویروس - مبتلا - دوران - شورای عالی - دینی - چالش - سه درصد - میلیون - فرهنگی - انقلاب - عدالت - جهانی - گزارش - تلفات - توزیع - پزشکی - شورای - ادامه - تحریم

آخرین اخبار سرویس:
اخبار 20 علمی و فرهنگی شبکه 4 سیما؛ 21 فروردین

جایگاه دانشگاه قم در میان دانشگاه های جامع کشور ارتقا یافت

جزییات افزایش حقوق دانشگاهیان اعلام شد

دانش آموختگان ارتباطات در همایش علوم انسانی و حکمت اسلامی شرکت کنند

«چله معرفت شناسی» از سوی دانشگاه گیلان برگزار می شود

دانشگاه تبریز در جمع برترین دانشگاه های کشور

وضعیت ساماندهی مراکز آموزش عالی تا 2ماه دیگر ابلاغ می شود

کشت انبوه گیاهان سازگار با کم آبی به همت اساتید دانشگاه خلیج فارس از امسال در بوشهر آغاز می شود

کلاس های عملی دانشگاه ها برگزار نمی شود

پیش بینی وزارت علوم درباره حضور دانشجویان در دانشگاه از اول مهر

برنامه جامع توسعه علم و فناوری و نوآوری تدوین می شود

پیش بینی وزارت علوم درباره حضور دانشجویان در دانشگاه از اول مهر

برنامه جامع توسعه علم و فناوری و نوآوری تدوین می شود

دانشگاه هنر اصفهان ، در جایگاه نخست دانشگاه های هنر کشور

تیم فرهنگ هرمزگان موفق به کسب عنوان سوم مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران شد

شرایط دریافت وام ویژه دکتری در نیمسال دوم سال تحصیلی

دعوت به همکاری در مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران

ابلاغ وضعیت ساماندهی مراکز آموزش عالی کشور تا دو ماه آینده

پیش بینی وزارت علوم درباره حضور دانشجویان در دانشگاه از اول مهر

نحوه فعالیت های دانشگاهیان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان اعلام شد

طرح ساماندهی آموزش عالی کشور الزاما با دقت بیشتر باید اجرا شود

ابلاغ وضعیت ساماندهی مراکز آموزش عالی کشور تا دو ماه آینده

تصویری از یک کهکشان ستاره فشان

استخدام کارمند امور مهاجرتی در موسسه دانش گستر کوه نور در تهران

انتخاب عضو هیئت علمی دانشگاه یزد به عنوان استاد نمونه منابع طبیعی کشور

ابلاغ وضعیت ساماندهی مراکز آموزش عالی کشور تا دو ماه آینده

استخدام کارشناس کالیبراسیون (رشته های فیزیک، شیمی، مکانیک) در تهران

دانشجوی دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان در مسابقات «ره نشان» موفق به کسب رتبه برتر شد

آغاز دوره «فصیح خوانی قرآن» در دانشگاه خوارزمی به مناسبت ماه رمضان

وزیر علوم: طرح ساماندهی آموزش عالی باید اجرا شود

ابلاغ وضعیت ساماندهی مراکز آموزش عالی کشور تا دو ماه آینده/ ایجاد واحد کنسولی در دانشگاه ها

«چهارباغ سما» در پردیس دانشگاه زابل احداث شد

احتمال وقوع گرد و غبار در جنوب غرب ایران

غلامی: جزییات افزایش حقوق اعضای هیئت علمی در سال جدید

تعیین تکلیف ساماندهی همه موسسات آموزش عالی تا دو ماه آینده

تغییر نحوه استقرار دانشجویان در خوابگاه ها

ابلاغ وضعیت ساماندهی مراکز آموزش عالی کشور

نشست «روایات کتاب کافی؛ از ضعف تا اعتبار» برگزار می شود

شوخی روحانی با پرسنل مرکز لیزر ایران

همکار خانم یا آقا. دانشجو هم پذیرفته میشه

راز فعالیت شفق قطبی سیاره مشتری فاش شد

وجود کتب تخصصی در مرکز پژوهش های علوم قرآنی یزد

ضرورت استفاده از تجارب دانشمندان برتر در توسعه همکاری با صنعت

وجود کتب تخصصی قرآنی در مرکز پژوهش های تفسیر و علوم قرانی یزد

الزامات حقوقی سند همکاری 25 ساله ایران و چین چیست؟

پیوند تاریخ و ادبیات در سده های چهارم و پنجم هجری

معرفی نانوحسگری که گاز سمی دی اکسیدنیتروژن را در غلظت های کم تشخیص می دهد

اولویت با لغو کدام تحریم ها است؟

غلامی: جزییات افزایش حقوق دانشگاهیان در سال جدید

لغو آزمون شفاهی و عملی بورد تخصصی دامپزشکی دانشگاه آزاد

برگزاری آزمون بین المللی زبان روسی (تورفل) در کانون زبان ایران

2 رشته جدید در دانشکده فناوری های نوین نمین ایجاد می شود

آیا آزمون های بین المللی در روز های کرونایی برگزار می شود؟ / جزییات برگزاری و ثبت نام تولیمو

غلامی: تدوین ضوابط آیین نامه ای همسان سازی حقوق اعضای هیات علمی

آزمون شفاهی و عملی بورد تخصصی دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی لغو شد

دانشگاه طراحی وسیعی برای توسعه اقتصادی با ظرفیت های منطقه آزاد چابهار انجام داد

برگزاری آزمون بین المللی زبان روسی (تورفل)

لغو آزمون شفاهی و عملی بورد تخصصی دامپزشکی دانشگاه آزاد

سرنوشت آموزش زبان فارسی در غرب نامعلوم است

3 سیارک امروز از کنار زمین می گذرند

وزیر علوم: طرح ساماندهی آموزش عالی باید اجرا شود

منشی جهت خانه تاسیسات

ارتقای 9 رتبه ای دانشگاه قم در میان دانشگاه های جامع کشور

پرینترهای سه بعدی در ابعاد خانگی، نیمه صنعتی و صنعتی تولید شد

دانشگاه فردوسی مشهد در رتبه بندی بین المللی حائز عنوان برتر شد

پذیرش دانشجوی دکتری بر اساس مدل جدید

جزییات افزایش حقوق دانشگاهیان اعلام شد

دانشگاه لرستان در آخرین رتبه بندی ISC در بازه رتبه ای 40-31 قرار گرفت

تدوین آیین نامه همسان سازی حقوق اعضای هیات علمی/ تعلل دانشگاهها در بازنشستگی اساتید

لغو یک آزمون دانشگاه آزاد

تدوین ضوابط آیین نامه ای همسان سازی حقوق اعضای هیات علمی/ تعلل دانشگاهها در بازنشستگی اساتید

لزوم اجرای طرح ساماندهی آموزش عالی کشور با دقت بیشتر و بدون توقف

بازدید مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم از دبیرخانه جشنواره تئاتر دانشگاهی

فعال کارگری آزاد شد

آزمون شفاهی و عملی بورد تخصصی دامپزشکی دانشگاه آزاد لغو شد

مهلت پذیرش بدون کنکور دکتری دانشگاه خواجه نصیر تمدید شد

تمدید مهلت ثبت نام دکتری بدون آزمون دانشگاه خواجه نصیر

تاریخ اجرای آیین نامه آزمون صلاحیت بالینی دوره دکتری عمومی دندانپزشکی تغییر کرد

تأخیر در پردازش ویزای دانشجویان بین المللی مشکل ساز شد

وبینار فلسفه علم با حضور «نیکولاس رشر» برگزار می شود

جایگاه دانشگاه فردوسی مشهد در آخرین رتبه بندی ISC

فرهیختگی و دانشگاه خوب

وقت نجات مدیریت علمی در کشور است

کمک به گسترش کشاورزی / دانش بنیان ها زیرساخت های علمی پایش آب و خاک را توسعه دادند

روش IVF نوین؛ جایگزین IVF سنتی

همایش ملی تربیت بدنی و علوم ورزشی در دانشگاه حیکم نظامی قوچان برگزار می شود

هنوز طرح «تولید پادتن کرونا از شیر دام» مورد تایید نیست

مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران نیروی امریه جذب می کند

اعلام زمان مصاحبه آزمون دکتری دانشگاه صنعتی شریف

اعلام زمان مصاحبه آزمون نیمه متمرکز دکتری دانشگاه صنعتی شریف

آموزشگاه تضمینی آیلتس

همه گیری، «سال آرام» اقیانوسی را رقم زد

پیام تبریک سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش به مناسبت بیستم فروردین روز ملی فناوری هسته ای

نحوه فعالیت دانشگاه های کشور در روزهای قرمز کرونایی

فراخوان جذب استاد کرسی های زبان فارسی خارج از کشور

با کفش های تقویت شده نانویی بیش از هزار کیلومتر بدوید!

خشک ترین نقطه دنیا (+عکس)

15 شهر خوزستان در وضعیت قرمز/ شرایط کرونا در اهواز ثابت است

رشد 3 برابری ارزش ریالی قرارداد های ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه حکیم سبزواری

رخدادهای علمی| عبور سیارکی از میان زمین و ماه

کرونا عرصه ی جدیدی از حیات دین داری را بروز داد

کرونا عرصه ی جدیدی از حیات دین داری را بروز داد