موضوعات داغ: - حقوق بازنشستگان - تامين اجتماعي - بازنشستگان تامين اجتماعي - فدراسيون فوتبال - همسان سازي حقوق بازنشستگان - هواداران پرسپوليس - نقل و انتقالات - تركيب استقلال - انتخابات فدراسيون فوتبال - رشيد مظاهري - لاشه حيوانات - ولادمير پوتين - احمدكندي - تأمين كالاهاي اساسي - پرويز پورحسيني - سيد سلمان - تجهيزات پزشكي - ليتيم - دوگنبدان - محمد مومني - ثبت دامنه - استاندار بوشهر - سامانه جامع تجارت

مطالب مرتبط:
شهردار تبریز: فضاسازی شهری در دهه فجر باید مبتنی بر منویات رهبری باشد
برگزاری ویژه برنامه های دهه فجر در استان ایلام
بهره برداری از 19 طرح همزمان با دهه فجر در تکاب
افتتاح دادسرای نظامی ناحیه کاشان در دهه مبارک فجر
اسناد انقلاب دهه فجر در همدان منتشر می شود
-5 5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 5 بهمن 1399 ساعت 00:402021-01-23فرهنگي

این «فجر» کوچه آشتی کنان می شود؟!


حدود یک هفته تا شروع جشنواره تئاتر فجر باقی مانده و بیش از 150 اثر برای شرکت در این رویداد معرفی شده اند، اما یکی از مهمترین سوال های تئاتری در این روزها این است که آیا این جشنواره می تواند محفلی برای آشتی مخاطب با سالن ها و کمک به تئاتر کرونا زده ی امسال باشد؟ - به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، سال 1399 در شرایط عادی فقط می توانست بخاطر اینکه آخرین سال یک سده خورشیدی است خاص و متفاوت باشد، ولی روزگارش به شکلی سپری می شود که هر جزیی از آن حتی در مقیاسی کوچک مثل یک جشنواره تئاتر، ویژه شده است؛ جشنواره ای که هم آفت کرونا به جانش افتاده و هم در آستانه چهل سالگی است و همین دو مورد می طلبد که طرحی نو برای آن در انداخته شود.

اما آیا واقعا طرحی نو در انداخته شده یا هنوز وقت پختگی نرسیده است؟ بر همه واضح است که جشنواره سی و نهم تئاتر فجر در شرایطی استثنایی برگزار می شود؛ یعنی حتی همین که برگزار می شود هم استثنایی است چون سال 99 که تازه شروع شده بود، هنوز شاید اندک خیالی در تصوراتمان بود که این ویروس ناخوانده بساطش را نهایتا به نیمه دوم سال نرسیده، جمع کند و برود ولی هر چه گذشت جای پایش محکم تر شد و پشت هم تعطیلی بود که اتفاق می افتاد؛ تعطیلی اجراها، سالن ها، رویدادها و حتی تعطیلی زندگی ها.

البته در این بین تک رویدادهایی هم بودند که در کمال تعجب تمام امورشان را جوری پیش می بردند که انگار همه چیز عادی است، ولی وقتی پاییز آمد و کرونا نرفت، مجبور شدند شکل عرضه کار را تغییر دهند و چون طرحی نو نداشتند، در نهایت خروجی شان جذاب از کار درنیامد.

در میان رخدادهای هنری از همه مهم تر و پرسش برانگیزتر وضعیت جشنواره های فجر بود که باز در بین آن ها تئاتر تفاوتی فاحش با بقیه دارد و شاید همین، سطح توقع در تصمیم گیری ها را بالاتر می بُرد.

برای دوره سی ونهم جشنواره تئاتر فجر، حسین مسافر آستانه در روز یازدهم تیرماه به عنوان دبیر معرفی شد و او از همان ابتدا بر برگزاری آبرومند جشنواره و احتمال آنلاین بودن آن تاکید کرد.

مسافر آستانه که اوایل شهریور خبر داده بود ممکن است جشنواره بخاطر شیوع کرونا بین المللی نباشد و فقط در سطح ملی برگزار شود، از روز بیست وسوم همان ماه انتشار فراخوان بخش های مختلف جشنواره را آغاز کرد و این کار تا همین دو هفته پیش هم ادامه داشت! به این ترتیب هنرمندان تئاتر طی حدود هشت فراخوان برای شرکت در بخش هایی همچون نمایشنامه نویسی، صحنه ای، خیابانی، دیگرگونه ها، رادیو تئاتر، عکس و پوستر، حرکت و بدن (که با نامی مشابه جزیی از فرخوان دیگرگونه ها بود) و گزارش صحنه ای و تله تئاتر به شرکت در این رویداد دعوت شدند و این ها همه در حالی بود که طرح اولیه برگزاری جشنواره به صورت مجازی بود و اگر شرایط مهیا می شد بخش حضوری هم تدارک دیده می شد که با بهتر شدن اوضاع در هفته های گذشته این امر فعلا میسر شده است تا با حضور مخاطبان در ظرفیت 50 درصدی سالن ها، جشنواره رنگ و بوی طبیعی تری داشته باشد.

در تمام ماه های گذشته بارها در رسانه ها و از سوی هنرمندان این سوال مطرح شد که چرایی برگزاری جشنواره فجر چیست؟ پاسخ هایی که بیشتر به این پرسش داده شدند، حول این محور بودند که در دوران رکود و تعطیلی ناشی از کرونا کمکی به تئاتر و هنرمندان شود، تئاتر زنده نگه داشته شود یا این که در برگزاری این رویداد سالانه خللی ایجاد نشود.

البته این پاسخ ها جماعت قابل توجهی از تئاتری ها را قانع نکرد به ویژه وقتی فهرست آثار راه یافته به بخش های مختلف جشنواره اعلام شد، این سوال جدی تر از قبل مطرح شد که واقعا ضرورت برگزاری جشنواره چیست؟ در این باره سراغ جمعی از چهره های تئاتری از نسل های مختلف رفتیم تا جدا از گله های معیشتی و مالی نظرشان را جویا شویم، ولی بسیاری از آن ها تمایلی به گفت وگو نداشتند چرا که خود را ناامید از نتیجه و تاثیر هر اظهارنظری می دانند.

در صحبت با بعضی از آن ها وقتی این سوال پرسیده می شود که چرا جشنواره تئاتر فجر امسال خالی از هر اسم نامداری است و آیا نمی شد به نحوی برنامه ریزی کرد که به جای تکرار هر آنچه در گذشته بوده، یک اتفاق تازه و حتی کوچک رقم زده شود؟ می گویند: اگر احساس می کردیم برگزاری جشنواره تئاتر فجر برای محافظت از تئاتر است حتی در همین شرایط کرونا از جان و دل مایه می گذاشتیم.

ایده می دادیم و مشارکت می کردیم تا جشنواره خود را با شرایط خاص امروز مطابقت دهد، اما وقتی همه چیز را با آنچه در دنیا رخ می دهد مقایسه می کنیم و می بینیم آنچه به طور استاندارد در دیگر کشورها رخ داده به سمت حفظ جان انسان ها بوده و این مسئله برایشان بیشتر اهمیت داشته و بودجه ای را به شکلی دیگر در اختیار هنرمندان می گذارند، با خود فکر می کنی این جشنواره با هدف حفظ تئاتر یا نجات هنرمند نیست، چون فقط صرف برگزار شدن آن اهمیت دارد.

مسئله بودجه جشنواره بارها از سوی هنرمندان مختلف مورد تاکید و اشاره قرار گرفته که چرا به جای برگزاری یک رویداد بزرگ که خرجی میلیاردی روی دست دولت می گذارد همان پول را میان هنرمندان بیکار و فاقد هر نوع بیمه بیکاری و حقوق و مزایای استخدامی و دولتی قرار نمی دهند؟ در برابر این پرسش، پاسخ اصلی این بوده که بر اساس قوانین و آیین نامه ها امکان اینکه بودجه ی چنین رویدادهایی در جای دیگر مصرف شود وجود ندارد و باید آن اتفاق رخ دهد تا اعتبارش هم تامین شود.

در غیر این صورت اصلا خبری از پول نیست و به باور همین تئاتری ها جای سوال است که آیا برای یک بار هم که شده این موضوع اصلا مطرح و پیگیری شده است که در شرایط ویژه کرونایی این قانون به نفع هنرمندان بیکار تئاتر تغییر کند؟ آیا در جلسه هایی که برخی با افتخار از تشکیل آن با مسئولان می گویند و خودشان الان در هیات های انتخابی و داوری جشنواره حضور دارند، چنین مسئله ای مطرح شده است؟ جدا از مسائل مالی که برای برخی از هنرمندان تئاتر، مشکلات زیاد ایجاد کرده و حتی بعضی را مجبور به تغییر محل زندگی کرده، نکته مهم دیگر ماهیت آن چیزی است که با عنوان جشنواره فجر برگزار می شود.

عده ای بر این باورند یک فستیوال توسط شرکت کنندگانش هویت پیدا می کند و بعد از مرور چهره های شاخص سال های قبل جشنواره آیا نباید گفت که این جشنوار رو به افول رفته است؟ حتی از اسامی که بگذریم آیا نمی شد با خلاقیت و نوآوری جشنواره را برگزار کرد تا هویت بخش های مختلف هم دستخوش تغییر نشود؟ در این میان برخی جشنواره های خصوصی هم مثال زده می شوند که بدون هیچ ادعایی توانستند یک تجربه نو و متفاوت را پشت سر بگذرانند، به همین دلیل بعضی تاکید می کنند ای کاش جشنواره تئاتر فجر هم چنین ریسکی می کرد و در شرایط خاص امسال تجربه تازه ای را پیش روی تئاتری ها می گذاشت، نه اینکه امور به سمتی پیش رود که حتی تعداد آثار شرکت کننده از تهران در مقایسه با شهرهای دیگر با کاهش مشهودی روبرو شود.

البته در این بین همه اهالی تئاتر هم ناامید نیستند و به جز آن هایی که در جشنواره شرکت کردند یا دعوت شده اند، برخی هم می گویند اگر شرایط زودتر به ثبات قابل پیش بینی می رسید، برای حضور در این رویداد آماده می شدند.

حسین کیانی یکی از این هنرمندان است که به ایسنا می گوید: یکی از آسیب های وارد شده به جشنواره امسال این بود که تا قبل از برداشته شدن محدودیت های کرونایی مشخص نبود چه وضعیتی برای مشاغل رده های پایین تر از گروه دو به وجود می آید و وقتی از قبل برنامه ریزی قابل توجه و مفصلی برای یک پدیده هنری وجود نداشته باشد و ناگهان با برداشته شدن محدودیت ها تصمیم به برگزاری بگیریم، ناچاریم به داشته ها بسنده کنیم.

پس طبیعی است که یک شتابزدگی و رفع تکلیف در انتخاب آثار به وجود می آید و همین سبب ساز پایین آمدن کیفیت آثار و دوری مخاطب می شود.

این در حالی است که جشنواره تئاتر فجر باید آغازگاه ارتباط تماشاگر با تئاتر و به نوعی آشتی او پس از یک سال تعطیلی باشد.

او اضافه می کند: همین الان می بینیم که با یک توان 50 درصدی و حتی کمتر از آن به سراغ جشنواره می رویم و این نشان می دهد که انگار جشنواره باید به هر قیمتی برگزار شود و یک تکلیف بر گردن ماست.

در صورتی که بسیاری از جشنواره های دنیا برگزار نشده اند یا به طور کلی شکل آن ها تغییر کرد.

جشنواره فجر ما هم می تواند با توجه به تجربه ها شکل دیگری رقم بزند ولی با این وجود من امیدوارم آثار این دوره بتوانند از حرمت هنری جشنواره تئاتر فجر دفاع کنند، چون این جشنواره در آستانه چهل سالگی است.

یک پدیده هنری است که افراد متعددی برای آن زحمت کشیدند و حفظ شأن هنری آن بسیار مهم است.

انتقادها به کیفیت آثار جشنواره امسال و اینکه دگرگونی خاصی تدارک دیده نشده، در حالی در سکوت و خلوت زمزمه می شود که امید است برگزاری مجازی جشنواره و پخش گزارش های صحنه ای تئاترها و نیز تله تئاترهایی که شنیده می شود از شهرهای دیگر هم بیشتر متقاضی شده اند، تجربه موفقی را پشت سر بگذارد تا از این پس امکان و بستر جدیدی برای عرضه تئاتر و آشنایی مخاطب ایجاد شود.

انتهای پیام
کلید واژه ها: جشنواره - تئاتر - جشنواره تئاتر فجر - استثنایی - برگزار - شرایط - کرونا - آشتی کنان - چهل سالگی - آشتی - خورشیدی - متفاوت - آستانه - رویداد - یکی از - سال 1399 - معرفی - گزارش - مخاطب - امسال - سالگی - آخرین - مورد - ویژه - حدود - سپری - شرکت - کوچه - کنان - هفته

آخرین اخبار سرویس:
موزه هنرهای معاصر تهران میزبان مدیران گالری ها

اولین کتاب صوتی دوبلور و مجری تلویزیون منتشر شد

مدیران گالری ها از موزه هنرهای معاصر تهران بازدید کردند

افتتاح چهارمین جشنواره ملی مد و لباس در خرم آباد

نخستین بینال مجازی خوشنویسی مدافعین ایران من در بروجرد برگزار شد

برگزاری نخستین جشنواره بین المللی نی انبان در کیش

اجرای قطعه موسیقی پهلوان خندان به یاد سیامند رحمان

پیاده روی فضایی برای ارتقای پنل های خورشیدی+فیلم

رونمایی از پوستر جشنواره تئاتر کوتاه کیش

سریال چوب خط و بازگشت عجیب ژوله به تلویزیون

25 اسفند؛ آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره ملی فردوسی

مینی سریال ده نمکی به پایان راه رسید

سینماگر نمی داند چطور با مسجد ارتباط بگیرد

درخشش دانشجوی شهرکردی درجشنواره پویش زندگی، دست یاریگر توست

داوران جشنواره ملی عکس رضوی معرفی شدند

گلایه های مخاطبان فارس من از کم کاری ها در حوزه پویانمایی؛ مردم: صداوسیما برای تولید محتوا پای کار باشد

داوران جشنواره ملی عکس رضوی معرفی شدند

مدیران گالری ها از موزه هنرهای معاصر تهران بازدید کردند

»پالت« آلبوم جدیدش را منتشر کرد

جشنواره ملی خوشنویسی آیات در شیراز فراخوان داد

بررسی اشعار »موسوی گرمارودی« در تلویزیون

اختتامیه ششمین جشنواره رسانه ای ابوذر قم اسفندماه برگزار می شود

اهل فن سینما، موسیقی، تئاتر و دیجیتال آرت در کنار اهل فن صنعت کشور

عید نوروز با «خندوانه» و بدونِ «دورهمی»+ عکس

مورگان فریمن «انسان خوب» می شود/ پی بردن به ارزش زیستن

«عشایر» با دورخیز برای اسکار، سرآمد گلدن گلوب شد + فهرست برندگان

نامزدهای 2 بخش از جشنواره نمایش عروسکی معرفی شدند

تجلیل اصحاب فرهنگ و هنر میاندوآب از مدافعان سلامت

«عشایر» با دورخیز برای اسکارسرآمد گلدن گلوب شد + فهرست برندگان

اختتامیه نخستین جشنواره «نشان ملی دبیرسیاقی» در قزوین برگزار شد

جزیره کیش میزبان نخستین جشنواره بین المللی نی انبان

بی احترامی سرپرست رادیو نمایش نشست را تعطیل کرد

گیتی خامنه مطالعه کتاب های روانشناسی را در پویش «کتابخوانی ملی» پیشنهاد کرد

اختتامیه جشنواره »تئاتر سنگر« در حوزه هنری

روایت تصویری از عملیات نجاتِ گونه خاص جانوری در »به اضافه مستند« / مستند حیات وحشی »ویرونگا« به تلویزیون آمد

اختتامیه نخستین جشنواره «نشان ملی دبیر سیاقی» در قزوین برگزار شد

یک کتاب صوتی با صدای سعید شیخ زاده منتشر شد

ضرورت تقویت و حمایت از تولید کنندگان لباس های محلی در لرستان

«تئاتر شهر» نه پارکینگ دارد و نه حریم/ نیاز به فضایی هنرمندانه

کنسرت آنلاین «نغمه باران» 12 اسفند پخش می شود

صداگذاری فیلم مستند «گاگریو» آغاز شد

آثار برگزیده جشنواره پاسداران اهل قلم معرفی شدند

«دادِستان» به آخر خط رسید

ساخت «زیر آسمان شهر4» منتفی شد

اهدای جایزه به 22 اثر برگزیده جشنواره ملی فیلم ایثار

مرتضی شایسته: اعلام آمادگی 8 فیلم برای اکران نوروزی

علیرضا نجف زاده: سریال بوتیمار برای نوروز 1400 ساخته می شود

بازیگر زن ایرانی: من کشف حجاب نکردم!/ مهاجرت نکردم!

انتقاد هادی مرزبان از محیط بیرونی تئاتر شهر/ کاش حرمت خانواده ها را نگه می داشتند!

معرفی برندگان «گلدن گلوب 2021»/ «سرزمین آواره ها» باز هم برگزیده شد

جشنواره ایده پردازی تبلیغی برگزار می شود

کنسرت‎های آنلاین رایگان از سر گرفته شد؟

رییس پیشین گلدن گلوب: عضو سیاهپوست نداریم

یک کتاب صوتی با صدای سعید شیخ زاده منتشر شد

فراخوان جشنواره ملی پایان نامه سال دانشجویی منتشر شد

اهل فن سینما، موسیقی، تئاتر و دیجیتال آرت در کنار اهل فن صنعت کشور

صدرنشینی «تاج» و «سرزمین آواره ها» در گلدن گلوب 2021

دلگرم شدن هنرمندان لنجانی با فعالیت های جدید فرهنگی

بررسی اشعار «موسوی گرمارودی» در تلویزیون

چرا ساخت فصل جدید »زیر آسمان شهر« منتفی شد؟

نمایش زندگینامه احمد سمیعی گیلانی در برنامه تلویزیونی «حکایت دل»

»نغمه باران« در تالار وحدت می پیچد

برگزاری پاتوق فیلم کوتاه در سینما هویزه مشهد

«دست انداز» در نوروز 1400

چرا «کرسی بازی» به جشنواره عروسکی نرسید؟+ نامزدهای مسابقه عکس و پژوهش

فیلم/ 9 نکته تغذیه ای برای بهبودیافتگان کرونا

جشنواره ملی مد و لباس ایرانی اسلامی در لرستان آغاز شد

عکاسی که همه را به یک شکل درمی آورد

فیلم عنکبوت مقام سوم جشنواره رسانه ای ابوذر کرمانشاه را کسب کرد

پخش تله فیلم «حکم مادری» از شبکه شما

آغاز چهارمین جشنواره ملی «مد و لباس ایرانی و اسلامی» در لرستان

160 دیوارنگاره؛ روحی زیبا بر کالبد خیابان اجتماعی

بازیگری که پس از مرگ برنده جایزه گلدن گلوب شد

جشنواره ملی خوشنویسی آیات در شیراز فراخوان داد

«گاندو» در نوروز به تلویزیون می آید

پیشنهاد خوبی که خسرو شکیبایی، ابوالفضل پورعرب و پارسا پیروزفر رد کردند

روایت تصویری از عملیات نجاتِ گونه خاص جانوری در «به اضافه مستند» / مستند حیات وحشی «ویرونگا» به تلویزیون آمد

معرفی تازه ترین پژوهش های پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات

بیش از بیست مدیر گالری از موزه هنرهای معاصر بازدید کردند

معرفی برندگان «گلدن گلوب 2021»/ مراسمی بدون حضور برندگان!

پخش مجموعه « گاندو2 » به جای «بوتیمار» در نوروز

عکس | میکاپ متفاوت ساره بیات

خوشحالی تهیه کننده از ساخت مستند سبالو توسط یک کارگردان بومی

استعدادهای لرستان در حوزه مد و لباس شناسایی شوند

فیلم / آشنایی با ویژگی های ظاهری چک های جدید

مبل و منبت روستای «اُشتُرمِل» تویسرکان

عاشقانه های نفیسه روشن و محمد رضا گلزار در لایو + عکس

آثار برگزیده جشنواره پاسداران اهل قلم معرفی شدند

بازیگری که پس از مرگ برنده جایزه گلدن گلوب شد

حمله فیل به خودرو گردشگران در هند / فیلم

منتخبان بینال خوشنویسی «مدافعین ایران من» معرفی شدند

«نغمه باران» کنسرت اینترنتی برگزار می کند/ اجرا در تالار وحدت

نامزدهای 2 بخش از جشنواره نمایش عروسکی معرفی شدند

مدیر شبکه نسیم اعلام کرد »خندوانه« نوروز 1400 برنامه دارد

«مهربون» جلوی دوربین رفت

تنوع ژانر و جای خالی طبقه متوسط شهری در فیلم های جشنواره امسال

(فیلم) پرستار سربازی که به خاطر کرونا 9 ماهه مادرش را ندیده

بررسی اشعار «موسوی گرمارودی» در تلویزیون

کنسرت های آنلاین رایگان از سر گرفته شد

خاطرات جالب فینالیست «عصر جدید» /فیلم

این «فجر» کوچه آشتی کنان می شود؟!

این «فجر» کوچه آشتی کنان می شود؟!