مطالب مرتبط:
مسابقه عکاسی ویژه انتخابات در کرج برگزار می شود
مسابقه عکاسی ویژه انتخابات در کرج برگزار می شود
برگزاری دوره ارتقای سواد سلامت بازنشستگان تامین اجتماعی همدان
طرح ارتقای سطح دانش و سواد عشایر در استان بوشهر آغاز شد
کتاب «سواد رسانه ای، از الف تا ی» رونمایی می شود
-5 5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 29 بهمن 1398 ساعت 08:002020-02-18فرهنگي

عکاسی سواد می خواهد


ساسان مؤیدی، عکاس باسابقه کشور، پس از شرح خاطراتی از دورانِ کاری خود گفت: امروز عکاسی به سواد نوشتاری نیاز دارد.

یک عکاس باید ادبیات محکمی داشته و قادر به پیدا کردن قصه و گفتن آن باشد.

- ایسنا/اصفهان ساسان مؤیدی، عکاس باسابقه کشور، پس از شرح خاطراتی از دورانِ کاری خود گفت: امروز عکاسی به سواد نوشتاری نیاز دارد.

یک عکاس باید ادبیات محکمی داشته و قادر به پیدا کردن قصه و گفتن آن باشد.

انتخاب موضوع عکاسی و دیدن دوباره شهر برای دوازدهمین نشست پنج شنبه های اصفهان، بهانه حضور و سخنرانی ساسان مؤیدی درباره تاریخ نگاری با روایت تصویری شهر در سرای قزلباش چهارباغ عباسی شده بود.

مؤیدی که سابقه ای چهل ویک ساله در حرفه عکاسی دارد و تاکنون، 39 نمایشگاه انفرادی عکس برگزار کرده است، در گفت و گو با ایسنا، از تجارب زیسته خود در جهان عکاسی سخن گفت: چگونه عکاس شدید؟ در هفده سالگی آدم بدقلقی بودم و دو بار کلاس یازدهم را خواندم! سال دومی که این کلاس را می خواندم مشکلی برام پیش آمد و دست آخر ترک تحصیل کردم.

شوهر خواهر بزرگم _که مثل پدرم بود_ در حراست تلویزیون کار می کرد و یک روز به من گفت بیا اداره.

من هم اردیبهشت ماه 1355 به تلویزیون آموزش شبکه دو رفتم و مرا پیش خانمی بردند که خیلی کمکم کرد.

من در این اداره، مسئول صوت و بسته بندی بودم.

آن ها تکنولوژیست آموزشی تربیت می کردند و اولین گروهشان از افغانستان آمده بود.

به این گروه تمام مواردی که در تلویزیون لازم است ازجمله گرافیک، فیلم برداری، تصویربرداری، مونتاژ و عکاسی آموزش داده می شد.

شب ها اساتید، مطالب تدریس را آماده می کردند و من زیراکس می گرفتم.

یک ماه کارم این بود و کارم را هم دوست داشتم.

بعدازاین یک روز مدیرم مرا خواست و گفت که می خواهند بولتن داخلی منتشر کنند.

از من خواست عکاسی کنم، اما گفتم که بلد نیستم و او هم به واحد عکاسی و زنده یاد نجف زاده، از بهترین فیلم برداران و محمود بیگی، از بزرگ ترین لابراتوارهای ایران زنگ زد و برای من دوربین خریدند و به این ترتیب از خرداد سال 1355 دوربین به دست گرفتم و هیچ وقت آن را زمین نگذاشتم.

هیچ وقت؟ فقط یک وقفه در کارم افتاد که سال 1368 بود.

چون بیکار بودم و پول سیگار نداشتم! خواستم به سربازی بروم و یک سال هم رفتم.

قشنگ ترین سربازی ایران را من داشتم.

و بعد از سربازی؟ به انتشارات سروش آمدم و کار کردم.

این یک اتفاق خوب در زندگی من بود.

آرزوی هر عکاسی بود که آنجا کار کند و این بخت نصیب من شد.

اتفاق خوبِ دیگر این بود که مدیرمان آقای جوادی، می گفت نگاتیو را باید خود عکاس تهیه کند اما بعد هم به خودش تعلق دارد؛ یعنی نگاتیو جزو اموال عکاسان می شد و بعد از ما عکس را می خریدند و همین باعث شد که من زیاد کار کنم.

راستش را بخواهید هر چه من بزرگ می شدم اطرافیانم از من بزرگ تر می شدند و به همین خاطر هیچ وقت توهم بزرگ بودن نداشتم.

پس عکاس پر کاری بودید.

من خیلی پرکار بودم.

البته راجع به یک عکاس خودش نباید قضاوت کند و این را هم دیگران درباره من قضاوت کردند.

در دهه شصت یکی از پرکارترین عکاسان ایران بودم و دهه نود هم همین طور، حتی در پیری هم همین طور هستم! خیلی عکس گرفتم و افسوس می خورم که خیلی از کارها را انجام ندادم.

در جنگ تحمیلی خیلی خوب کار کردم و موضوع اجتماعی هم زیاد کار کردم.

من عاشق زندگی مردم هستم و توانستم با آن ها اخت شوم.

از عکاسی جنگ بگویید.

سال 1362 در دفتر آقای صمدیان برای شبکه دو مصاحبه داشتم.

آن ها از من خواستند که پنج دقیقه درباره یکی از عکس هایم در سوسنگرد صحبت کنم.

البته انتشارات سروش اجازه نمی داد که من زیاد روی جنگ کار کنم چون آنجا پاتوق تمام عکاس ها، گرافیست ها و نقاش های محلی بود و هرکسی کار می آورد، سروش می پذیرفت.

از دهه پنجاه این رویه را داشت، برای همین مدیر به من می گفت تو نباید به جبهه بروی چون ازاین دست عکس ها برایمان می آید.

کار من درواقع عکاسی از تئاتر و پشت صحنه تولیدات صداوسیما و مصاحبه ها بود ولی بعد از جنگ جزو 10 عکاس برگزیده جنگ شدم! 12 هزار و 761 فریم نگاتیو از جنگ را 15 سال پیش، یعنی وقتی انجمن عکاسان دفاع مقدس راه افتاد به آنجا دادم به این دلیل که شرایط خوبی برای نگهداری از آن ها داشتند.

از مجموعه پنجاه روز و موشک باران تهران هم برایمان حرف بزنید.

مجموعه 50 روز را از 11 اسفند 1366 تا 30 فروردین 1367 در تهران عکاسی کردم.

این موضوع زمانی شروع شد که هفت تیر را موشک را زدند.

من ماشینم را فروختنم مقداری از پولش را به همسرم و بچه هایم دادم که جای امنی بروند و خودم در این 50 روز از موشک هایی که صدام به تهران می زد عکاسی کردم.

این پنجاه روز تنها وقتی بود که در تهران کسی سر دیگری را کلاه نمی گذاشت شاید چون وحشت داشتند که فردا ممکن است نباشند! اگر آن موقع دانش امروزم را داشتم، می توانستم در خیابان های تهران خیلی خوب کار کنم.

از فروردین به بعد همه از تهران رفتند.

هر روز دعا می کردیم شمال تهران را بزنند چون خالی بود و خانه ها بتنی بودند.

وقتی یک موشک در شمال شهر می خورد خسارات جانی و مالی کمتری داشت ولی وقتی به جنوب شهر می خورد یک محله را نابود می کرد.

اگر امکانات امروز را داشتم این مجموعه پنجاه روزه خیلی بهتر می شد.

من عکس های بسیاری از بمباران شیمیایی حلبچه دارم و در این زمینه، کتاب عکسی هم به چاپ رسانده ام.

بعد از بمباران هم در حلبچه ماندم و ناچار بودم ماسکم را دربیاورم و عکاسی کنم چراکه لنزهایم اتو فوکوس نبود.

توضیحی درباره تألیفاتتان دارید؟ هفت کتاب دارم که دو کتاب در زمینه تبلیغات، چهارکتاب درباره جنگ و یکی از آن ها درباره موضوعات اجتماعی است.

من برای مجله های زیادی کارکرده ام و عاشق عکاسی تبلیغاتی بودم.

ما در دهه شصت یک حقوق ثابت داشتیم و اضافه کاری به ما نمی دادند.

همان دهه شصت که به صورت رسمی استخدام شدم ازدواج کردم و عکاسی عروسی، یعنی همان مدلینگ را هم انجام می دادم.

درواقع به جز عکاسی هیچ کار دیگری بلد نبودم.

مدلینگ را خیلی خوب کار کردم و زندگی من از عکاسی می گذشت.

مجموعه های زیادی کار کردم و هنوز عکس های زیادی دارم که هیچ جا دیده نشده است.

درباره ماسوله هم کتابی داشتید؟ من مجموعه ماسوله را بین سال های 1360 تا 63 عکاسی کردم.

ماسوله روستا بود و آدم ها سخت به ماسوله می رفتند.

بعد که شهری توریستی شد فرهنگ مردم و همه چیز آن عوض شد.

ماسوله ای ها به منطقه چراغ برق تهران آمدند و لاستیک فروش شدند.

جنگل نشین های تالشی که مرتع داشتند، جنگل ها را از بین بردند و مراتع را خریدند و سال 1372 آمدند و در ماسوله اسکان پیدا کردند.

من شش سفر از دو تا شش روزه به ماسوله داشتم ولی کتابم درباره ماسوله چاپ نشد؛ بعد ماسوله را دهه هشتاد کار کردم و در سال 1385 نمایشگاه ماسوله سفید را برگزار کردم.

تغییر ماسوله را نمونه ای از یک تغییر عام تر می دانید؟ بله.

خیلی چیزها در حال از بین رفتن است، معماری، پوشش ها، سردر مغازه ها و فرهنگ ها در حال تغییر است.

این موارد را چه کسی عکاسی کرده است؟ من می گویم از همین حالا شروع کنید.

فرهنگ ما روبه روز دارد از بین می رود.

به عکاسان توصیه می کنم که عکاسی کنند ولی آن را ارائه ندهند.

عکس ها را نگه دارند و پروژه های بلندمدت ارائه کنند.

به باور شما یک عکاس قادر به ایجاد تغییر است؟ چند وقت پیش کمپینی با حضور بچه های دانشگاه علوم اجتماعی تشکیل شد و بنده به همراه چند نفر از عکاسان تهران و اصفهان و سایر شهرها در این گروه بودیم.

ما به منطقه حصه رفتیم و چیزهایی دیدیم که اصلاً فکر نمی کردیم در کشور وجود داشته باشد.

یک مجموعه کارکردیم، معتادها را جمع کردند و دارند ترکشان می دهند.

یکسری آدم سالم هم که به خاطر ارزانی آنجا سکونت داشتند، زندگی برایشان سخت بود.

بله عکاس می تواند تأثیرگذار باشد.

در زمان جنگ در جنوب شهر تهران شاهد مرگ 100 بچه بودم و هر بار که می دیدم بچه ای را از آوار بیرون می آورند خیلی اذیت می شدم.

در خیابان سبلان، جنوب شهر آن قدر کشته داده بود و جنازه از زیر آوار بیرون آورده بودند و من مانده بودم که برگردم یا نه که یک دفعه چیزی بین آوار تکان خورد.

هلال احمر به ما گفته بود که حق نداریم به جایی دست بزنیم ولی من دیدم یک بچه شش ماهه زنده است.

او را زیر آوار درآوردم و باوجوداینکه نگاتیو زیادی نداشتیم، حدود 10 فریم از او عکس گرفتم.

سال ها بعد از برنامه روایت فتح به من زنگ زدند و گفتند کار واجبی است.

وقتی رفتم در اتاق مونتاژ از من اجازه خواستند از عکس هایی که از همین بچه گرفته بودم استفاده کنند.

این نشان می دهد که یک عکاس چقدر می تواند کارایی داشته باشد.

یک خاطره دیگر هم از قدرت عکاسی بگویم.

خیابان انقلاب بزرگ ترین محدوده فرهنگی ایران است، دانشگاه و بزرگ ترین کتاب فروشی ها آنجاست.

چهار سال قبل یک روز ازآنجا با دوربین عبور می کردم و دیدم همه جا بنر چسبانده اند.

عکاسی کردم و بعد مجله همشهری به من زنگ زد و عکس ها را خواست.

فردای آن روز رفتم تا بیشتر عکس بگیرم اما دیدم که دیگر هیچ بنری نیست و همه چیز پاک شده! این یعنی عکاس می تواند کار فرهنگی انجام بدهد.

برای حضور در نشست پنجشنبه های اصفهان به اصفهان آمدید و از چهارباغ عبور کردید.

نظرتان درباره این خیابان و عکاسی در اصفهان چیست؟ چهارباغ خیلی جای کار دارد.

باید رویداد بگذارند تا عکاسان بیایند و کار کنند و عکس بگیرند و بعد هم عکس هایشان را بخرند.

باید عکاسی کرد.

به عکاسان توصیه می کنم از هر چیزی که برایشان جذابیت دارد عکس بگیرند.

عکاس می تواند تعیین کند که توریست تا چه اندازه اقتصاد شهر را رونق می دهد.

عکاسان اصفهان باید توریست ها را نشان بدهند، باید ساختمان هایی که در حال خراب شدن است را عکاسی کنند.

عکاس می تواند کاری کند که یک ساختمان خراب نشود.

در اصفهان تا دلتان بخواهد سوژه هست و عکاسی موفق است که تأمل داشته باشد و کارش را ادامه دهد.

در دهه هشتاد یک سری عکس های کارت پستالی و ایران گردی باب شد و همه به اصفهان هجوم آوردند.

آن موقع به آن عکس ها ایران شناسی نمی گفتند و عکس های کارت پستالی نام داشتند.

الان این اسم را بد می دانند ولی به نظر من بد نیست! عکاسان می توانند مستند کار کنند ولی معماری خوب اصفهان را هم نشان بدهند.

بافت قدیمی و فرسوده و نوع پوشش مردم را ببینند.

خود من اوقات بیکاری در خیابان پرسه می زنم و بافت قدیمی را عکاسی می کنم.

من به یک محله قدیمی اصفهان رفتم و دیدم که تعدادی بچه های جوان هر هفته دارند اصفهان را عکاسی می کنند.

این خیلی خوب است از آن ها خواهش می کنم امروز به فکر ارائه آن نباشند و به وقتش آن را ارائه کنند.

خیلی از عکس های قدیمی من امروز خریدار دارد.

و در آخر، توصیه شما برای عکاسان چیست؟ خطاب به آن ها می گویم اگر در ارائه، تأمل داشته باشید به نتیجه می رسید.

شغل های سنتی را ببینید، مجموعه ای روی آن کار کنید.

قصه کار کنید، محال است که قصه را پیدا نکنید.

وقتی در این راه بیفتید و مجموعه ای عکاسی کنید، قصه خود را پیدا می کنید.

روزانه یک میلیارد و 600 میلیون عکس در فضای مجازی آپلود می شود، اگر 100 میلیون عکس خوب باشد، معنای زیادی دارد اما روزانه چقدر عکس خوب در گوشی خود می بینید؟ امروز عکس خوب گرفتن کار راحتی است.

سواد بصری همه بالا رفته است اما عکس خوب گرفتن کافی نیست؛ قصه گویی لازم است.

قصه گفتن و مجموعه کارکردن در عکاسی هیچ کاری ندارد؛ امروز عکاسی سواد می خواهد، سواد نوشتاری می خواهد.

باید ادبیات محکمی داشته باشید، داستان زیاد بخوانید و سعی کنید قصه هایتان را بنویسید.

انتهای پیام
کلید واژه ها: عکاس - عکاسی - سابقه - چهارباغ عباسی - ادبیات - سواد - امروز - نمایشگاه - نیاز - سخنرانی - انفرادی - چهارباغ - گفت و گو - یازدهم - قزلباش - تصویری - برگزار - انتخاب - عباسی - روایت - سالگی - موضوع - تاریخ - بهانه - شنبه - نشست - حرفه - کلاس - حضور - جهان

آخرین اخبار سرویس:
پول درمیاری خرج خودت کن!

بازیگر فیلم سینمایی «23 نفر» در بیمارستان بستری شد

سکانس احساسی دیدار بهتاش و بهبود در پایتخت

پاسخ کارگردان پایتخت به اتهامات سیاسی و سانسور!

صحیفه سجادیه، خط اتصال ذرات سرگردان به ذات بی انتهاست

«چشم اندازی از پل» یکی از احساسی ترین آثار آرتور میلر

یک اتفاق عجیب دیگر در تلویزیون

راما قویدل: کرونا ندارم

درگذشت عزیزخانم سینما/ حضور ایرانی ها در جشنواره آمریکایی

ارائه رایگان کتاب های معارف اسلامی و علوم انسانی در فضای مجازی

انتقادات پایتخت به ماجرای گرانی ها رسید

واکنش هایی طنز به سندرم دست بی قرار در سریال «پایتخت»

«پایتخت» استثنایی است که باید تبدیل به قاعده شود!

اتفاقی عجیب؛ دورهمی با حاجیلی پخش نشد

آهنگساز سرشناس سینما درگذشت

سحر عبدالهی بازیگر نقش خانم الهی در سریال پایتخت 6 (6 عکس) عکسیاتو

کاش تلویزیون کنار هنرمندان بود

«لافکادیو» به خانه ها می آید

حفظ قرآن را از کجا باید شروع کرد / سوره محور یا سطر محور + فیلم

تئاتر هرگز اولویت نبوده و نیست

3 فیلم محبوب کیوان امجدیان برای تماشا در ایام نوروز

سفرنامه منصور ضابطیان از زبان خودش

ازدواج مجدد ترانه علیدوستی با مانی حقیقی جنجالی شد + عکس دونفره

اشاره سریال پایتخت به تورم باورنکردنی در ایران!

یک اتفاق عجیب دیگر در تلویزیون

گلشیفته فراهانی از دوست پسر جدیدش رونمایی کرد + فیلم و عکس

بازیگر مطرح آمریکایی درگذشت

چرا دورهمی با حضور chr(034)امید حاجیلیchr(034) پخش نشد؟! +عکس

فارس من|با راه اندازی مرکز آموزش صنایع دستی قوچان چارق و پوستین دوزی احیا می شوند

برگزاری جشنواره مجازی «هنر خانگی» در ملایر

برگزاری جشنواره مجازی «هنر خانگی» در ملایر

فعالیت هنرمندان مهریز در فضای مجازی با موضوع کرونا

کلاس های بازیگری چه اهمیتی دارد؟

دوربین مخفی - قسمت دوازدهم

فعالیت هنرمندان مهریز در فضای مجازی با موضوع کرونا

فعالیت هنرمندان مهریز در فضای مجازی با موضوع کرونا

ازدواج مجدد بهنوش طباطبایی بعد از طلاق مهدی پاکدل علنی شد + عکس

سندروم دست بیقرار چیست؟

سال 99 برای گروه پالت سال شلوغی خواهد بود!

فیلم نوازندگی سه تار توسط آریا عظیمی نژاد

طرز تهیه قهوه فوری را بیاموزید

فعالیت هنرمندان مهریز در فضای مجازی با موضوع کرونا

«بدکار به سزای خودش می رسد»

نیوشا ضیغمی| جنجال ماجرای طلاق از همسرش+ بیوگرافی و علت طلاق

پیام نوروزی استراماچونی برای ایرانیان +فیلم

یک اتفاق عجیب دیگر در تلویزیون/ «دورهمی» با حضور امید حاجیلی در آخرین لحظه پخش نشد

«دل بیقرار دارم من!» در سریال پایتخت +فیلم

خانه تکانی با ادبیات/ سی سال سفر در تاریخ اسلام

کنایه سریال پایتخت به گرانی ها در ایران +فیلم

کرونا ساز جدایی ها در اروپا را کوک کرد

شگرد عجیب زندانیان برای بردن گوشی موبایل به زندان + فیلم

کامران و هومن ایرانی در برنامه عصر جدید +فیلم

نحوه ضد عفونی کردن میوه ها، سبزیجات و خشکبار(فیلم)

تلویزیون نتوانست دوپینگ کند/ چرا کارهای شیوا و کامران مثلِ 4 شگفت انگیز نشد؟

کرونا چه بر سر مددجویان کهریزک آورده است؟+ فیلم

بازگشت عجیب مهران احمدی به «پایتخت» / ببینید

ارسطوی سریال پایتخت و همسر واقعی اش + عکس

اجرای رابین هود ایرانی در برنامه عصر جدید +فیلم

حضور سمسارزاده پس از سال ها در یک برنامه زنده

فیلم| تیراندازی امین صالحی در عصر جدید - فصل دوم قسمت هفتم

وضعیت گرمخانه های شهرداری تهران در دوران کرونا + فیلم

فیلم| بررسی مهم ترین شایعات کرونایی فضای مجازی

فیلم| خط مقدم مبارزه با کرونا

لو دادن سریال ها در خیابان برای ماندن در خانه! + عکس

ببینید | کتک زدن ارسطو توسط بهبود در حد مرگ در «پایتخت»

موسیقی در خانه همه مردم

ژورنالیسم چیست؟

واکنش علیخانی به صدرنشینی «عصر جدید» در بین برنامه های صداوسیما

«عصر جدید» پرمخاطب ترین برنامه نوروزی تلویزیون شد

رنجبران: عصر جدید پر بیننده ترین برنامه نوروز 99

درباره «پایتخت» زود قضاوت نکنید

تولید محتوای فرهنگی و هنری در فضای مجازی باید در اولویت توجه متولیان فرهنگی قرار بگیرد

پیشنهاد کتاب برای شبهای قرنطینه کرونایی: «بانوی رنگین کمان»؛ زندگی بانویی که خود را وقف آسایشگاه کهریزک کرد

دانلود آلبوم جدید علی شریفیان بنام حضور

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از پویش«مشاهنر» قدردانی کرد

آهنگساز فیلم «جن گیر» درگذشت

ورزش علی کریمی در روزهای قرنطینه خانگی/ فیلم

آهنگساز سرشناس لهستانی درگذشت

آهنگساز سرشناس لهستانی درگذشت

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از پویش»مشاهنر« قدردانی کرد

امید حاجیلی مهمان »دورهمی« می شود

کلاه برداری از اسم بازیگر سریال »پایتخت«!

روایت روزهای نفس گیر مبارزه با کرونا در یک مستند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از پویش«مشاهنر» قدردانی کرد

شب های کرونایی پایتخت+فیلم

کریستوف پندرسکی، آهنگساز سرشناس سینما درگذشت

در وضعیت مراجعه به بیمارستان ها به حالت تعادل رسیده ایم + فیلم

کارگردان «پایتخت» حرفش را عوض کرد

ششمین روز از پویش معرفی ده کتاب با حامد اشتری

فیلم/ شوخی بهتاشِ «پایتخت» با خبرنگار صداوسیما

در خانه می مانیم+فیلم

خواننده پاپ، مهمان «دورهمی» می شود

دانلود فیلم Cold Blood 2019 با دوبله فارسی

دانلود فیلم اسب بالدار دوبله فارسی Pegasus 2019

دانلود فیلم نجات لنینگراد دوبله فارسی Saving Leningrad 2019

دانلود فیلم The Parts You Lose 2019 با دوبله فارسی

دانلود فیلم The Invisible Witness 2018 با دوبله فارسی

دانلود فیلم The Hustler 1961 با دوبله فارسی

مجموعه خبری 20 شبکه خاوران، 9 فروردین 99

ملاصالح قاری در بیمارستان بستری شد

عکاسی سواد می خواهد

عکاسی سواد می خواهد