مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 5 اسفند 1401 ساعت 21:452023-02-24اقتصادي

کشف آب انباری تاریخی در تربت حیدریه


در حین اجرای عملیات حفاری و خاکبرداری در خیابان فردوسی شهر تربت حیدریه خراسان رضوی عصر امروز یک آب انبار تاریخی متعلق به دوره قاجاریه کشف شد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از تربت حیدریه، علی محمدی  اظهار کرد: این اثر که مربوط به اواخر دوران  قاجاریه است  از  نوع آب انبارهای خانگی و خصوصی  می باشد.

وی گفت: این نوع از آب انبار ها درون خانه های اشخاص متمول ساخته می شده و گاه مخزن آن در زیر حیاط و گاه در قسمت زیرین ساختمان واقع می شد و از طریق پایاب یا پلکان به آن دسترسی داشتند.

عمدتاً یک هواکش یا بادگیر برای تهویه ، تا بام خانه امتداد می یافت و گنجایش آن گاه برای مصرف چندین سال آب یک خانه کافی بود.

محمدی تصریح کرد: این آب انبارها در مسیر قنات های قدیمی و در داخل بافت تاریخی شهر هستند که در دهه های اخیر با گسترش شهرنشینی نوین، تخریب و به زیر خیابان ها رفته اند و اکنون با ساخت و سازها و خاکبرداریها، بقایای آنها از دل خاک بیرون می زنند.

 رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه تاکید کرد : معماری کلی آب انبارها یا حوض انبارهای عمومی شامل سردر ورودی، راه پله، پاشیر، مخزن، سقف گنلبدی شکل و بادگیر است و اغلب با آجر و مصالح سنتی نظیر ساروج ساخته شده اند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کشف آب انباری تاریخی در تربت حیدریه

کشف آب انباری تاریخی در تربت حیدریه