مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 26 بهمن 1401 ساعت 08:502023-02-15اجتماعي

عامل شگفت انگیز برف های اخیر تهران و ایران چیست؟


آیا برف های اخیر در ایران بی سابقه، عجیب و حاصل تغییرات آب و هوایی و اقلیم هستند؟ پاسخ اقلیم شناس سرشناس کشورمان به این پرسش «خیر» است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازتابناک به نقل از خبرآنلاین، دکتر بهلول علیجانی اقلیم شناس و استاد دانشگاه خوارزمی در پاسخ به دلیل بارش های پایان بهمن ماه، این بارش ها را بارش های معمولی و عرف طبیعی می داند که بر اثر یک جریان طبیعی علمی در عالم رخ می دهند.

پدیده ای که در علم هواشناسی به آن جت استریم یا رودباد می گویند.

او در تشریح رودباد می گوید: در ارتفاعات بالای 1500 متر از زمین تا ارتفاعات بالا تر یعنی 4 تا 5 هزار ، 7 هزار تا 10 هزار متر همواره شاهد بادهای سردی هستیم که به دور کره زمین و از مسیر غرب به شرق در حال وزیدن هستند و به این بادها، بادهای غربی گفته می شود.

 در بعضی زمان ها و جاها سرعت این بادها خیلی شدید است.

سرعت هایی بیش از 30 متر بر ثانیه.

هر جایی سرعت باد از 30 متر بر ثانیه بیشتر شود به آن می گویند جت استریم یا رود باد و این بادهای غربی با خودشان برای مناطق زمین هم از دریا ها و اقیانوس ها رطوبت می آورند و هم عوامل نا پایداری جوی.

یعنی همین جبهه هواها.

 مثلا در مدیترانه خیلی اوقات این رودبادها سیستم ها و سامانه های بارشی را تشکیل می دهند که این سامانه ها رطوبت را به لایه های بالایی می برند و در اثر سرما این بارش ها


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

عامل شگفت انگیز برف های اخیر تهران و ایران چیست؟

عامل شگفت انگیز برف های اخیر تهران و ایران چیست؟