مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 23 بهمن 1401 ساعت 11:212023-02-12ورزشي

برخورد منفعلانه با «آیین های پهلوانی و زورخانه ای»


12 سال از ثبت جهانی «آیین ورزش های پهلوانی و زورخانه ای» به نام ایران در یونسکو می گذرد، اما اکنون این فرهنگ با تغییرکاربری و تعطیلی تدریجی زورخانه ها به مخاطره افتاده است.

- 12 سال از ثبت جهانی آیین ورزش های پهلوانی و زورخانه ای به نام ایران در یونسکو می گذرد، اما اکنون این فرهنگ با تغییرکاربری و تعطیلی تدریجی زورخانه ها به مخاطره افتاده است.

از سوی دیگر با اقدام جمهوری آذربایجان در ثبت پرونده ای هم نام در یونسکو، شائبه انحصارطلبی و تضعیف جایگاه این فرهنگ ایرانی مطرح شده و حتی از رفتار آذربایجان و یونسکو، برداشت سیاسی شده است.

مسؤول تهیه پرونده ثبت جهانی این میراث نیز معتقد است روش حفاظت از آیین های پهلوانی و زورخانه ای در ایران تا کنون منفعلانه و فقط در مواقع بحران، بوده است.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، آیین ورزش های پهلوانی و زورخانه ای از جمله میراث ناملموس ثبت شده در فهرست جهانی یونسکو است.

شاید 12 سال پیش این خبر برای میراث ایران بسیار خوشایند بود، اما مسأله ای که در این طول این سال ها از آن غفلت شده، توجه و حفاظت از این آیین و فرهنگ است، به گونه ای که در این سال ها و به ویژه یکی دو سال اخیر بارها درباره وضعیت این آیین و زورخانه های کشور هشدار داده شده است، تا جایی که خبری از تغییر کاربری 10 زورخانه به قهوه خانه منتشر شد و سود بیشتری


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

برخورد منفعلانه با «آیین های پهلوانی و زورخانه ای»

برخورد منفعلانه با «آیین های پهلوانی و زورخانه ای»