مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 14 دی 1401 ساعت 17:052023-01-04سياسي

زنان نقش فعالی در مناسبات اقتصادی دوران پیشامدرن ایران داشتند


اسناد مالی به جای مانده نشان می دهد خلاف ادعایی که درباره زنان قاجار مطرح است، آنها نقش فعالی در مناسبات اقتصادی دوران پیشامدرن ایران داشته اند.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری مهر ، نشست تخصصی ملاحظاتی درباره تدوین تاریخ اجتماعی زنان قاجار بر اساس اسناد مالی با ارائه ای از امین محمدی پژوهشگر برگزار شد.

این پژوهشگر درباره دلایل انتخاب این موضوع پژوهشی گفت: از زمان توجه تاریخ زنان، به عنوان یک حوزه مطالعاتی جدید در تاریخ معاصر، منابع موجود در این حوزه مورد توجه و اهمیت ویژه ای قرار گرفت.

درواقع با توجه به مرد محور بودنِ منابعِ کلاسیکِ تاریخ نگاری و نادیده گرفته شدن زن در این منابع، اینکه پژوهشگر باید چه منابعی را دستمایه پژوهش قرار بدهد، مورد توجه قرار گرفت.

وی ادامه داد: با وجود اینکه در دوره قاجار، شاهد رشد تاریخ‎ نویسی و افزایش نگارش متون تاریخ نگاری هستیم، ولی این منابع به دلیل مرد محور بودن، کمترین میزان داده های تاریخی را درباره وضعیت زنان آن دوره در خود جای داده اند.

زنان به عنوان نیمی از جامعه ایران، در این منابع نادیده گرفته شدند و می توان برای آن از واژه های پنهان یا خاموش در تاریخ استفاده کرد.

در این بین، منبع مهمی که به شناخت کلی ما از وضعیت زنان کمک کرده است، سفرنامه ها و خاطراتی است که نویسندگان ایرانی و غیرایرانی نو


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

زنان نقش فعالی در مناسبات اقتصادی دوران پیشامدرن ایران داشتند

زنان نقش فعالی در مناسبات اقتصادی دوران پیشامدرن ایران داشتند