مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 14 دی 1401 ساعت 12:252023-01-04دانش

ایوان کرخه همواره در معرض تخریب است


عضو هیات علمی گروه باستان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی دزفول می گوید: ایوان کرخه، محوطه شاخص دوره ساسانی که با کاووش در آن می توانیم به آثار دوره ساسانی دست یابیم، - همچنان به حال خود رها شده و کاووش باستان شناسی در آن صورت نمی گیرد و هم اکنون معضل اصلی این محوطه باستانی حفاری های غیرمجاز است.

زهرا میراشه در گفت وگو با ایسنا، اظهار داشت: در بخشی از این محوطه باستانی که در اختیار دانشگاه آزاد دزفول است به دلیل حفاظت مستمر دانشگاه حفاری های غیرمجاز در آن صورت نمی گیرد.

وی خاطرنشان کرد: ایوان کرخه محوطه ای باستانی است که بقایای شهری و آثار تاریخی دوره ساسانیان در زمان شاپور دوم را در خود نهفته دارد.

او با اشاره به اینکه در اواخر دهه 90 آسیب شناسی و کارهای مرمتی در محوطه باستانی ایوان کرخه صورت گرفته بود خاطرنشان کرد: با توجه به شرایطی که این محوطه باستانی دارد به صورت مستمر بودجه ای برای حفظ، نگه داری و استحکام بخشی آن تعیین می شود اما در 2 دهه گذشته کاووش های باستان شناسی گسترده ای در این محوطه نداشته ایم.

میراشه با اشاره به اینکه در سال های گذشته تخریب ایوان کرخه به دلیل نزدیکی با نوار مرزی ایران و عراق در هشت سال جنگ تحمیلی شدت گرفته بود خاطرنشان کرد: محوطه باستانی ایوان کرخه بر اثر عوامل مختلفی از جمله تغییرات جوی، حفاری های


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ایوان کرخه همواره در معرض تخریب است

ایوان کرخه همواره در معرض تخریب است