مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 7 دی 1401 ساعت 15:152022-12-28فرهنگي

نجات بوم های سنگی چندهزار ساله در هاله ای از ابهام


سنگ نگاره های تیمره، در منطقه ای میان دو شهرستان گلپایگان و خمین واقع شده که قدمت چند هزاره دارد، اما فعالیت معادنی در این مناطق این بوم های سنگی را با مخاطره روبرو کرده است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از اصفهان، سنگ نگاره های تِیمَرِه، نشان از تاریخ و هنر کهن منطقه تیمره در استان های اصفهان و مرکزی دارد که سیر آثار زندگی انسان طی هزاره ها را به نمایش می گذارد، مناطق کوهستانی و دره های اطراف خمین و گلپایگان زیستگاه های کهن ایران را به نشان می گذارند که برخی قدمتش را نزدیک 9 هزار سال عنوان کرده اند.

مهم ترین و بیشترین آن ها در شهرستان خمین استان مرکزی و قسمتی در محدوده شهرستان گلپایگان است و  شامل کهن ترین کتیبه های خطی ایران، سیر تطور خط، هنرهای صخره ای کهن تطبیقی، نقاشی های کهن گونه های جانوری منقرض شده و جاذبه های مهیج گردشگری ملی و جهانی را داراست.

اما این روزها فیلمی در فضای مجازی دست به دست می شود که نشان می دهد به علت فعالیت برخی معادن در این منطقه، این سنگ نگاره ها با خطر تخریب مواجه هستند.

در این خصوص مصطفی قانونی، مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان گلپایگان در گفت و گو با خبرنگار فارس اظهار کرد: دو معدنی که در محدوده تیمره فعال بودند مربوط به گلپایگان بود که فعالیت شان را متوقف کردیم، 5 سالی طول کشید ت


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نجات بوم های سنگی چندهزار ساله در هاله ای از ابهام

نجات بوم های سنگی چندهزار ساله در هاله ای از ابهام