مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 30 آذر 1401 ساعت 15:302022-12-21فرهنگي

همه چیز در مورد شب یلدای قزوینی ها


شب نشینی در خانه بزرگترها مراسم با ارزشی است که علاوه بر انجام صله رحم، مشکلات روحی و جسمی درمان می شد.

- علی اصغر یوسف گمرک چی در گفت وگو خبرنگار مهر ، با اشاره به آداب و رسوم شب یلدا در قزوین اظهار کرد: شب یلدا از جمله رسومی است که پیشینه آن در تاریخ تمدنی ایران جا خوش کرده است؛ چنانچه در دوران هخامنشی مردم بر این باور بودند که از فردای شب یلدا و آغاز زمستان دانه ها جوانه می زنند و یا اینکه از فردای این شب خورشید بیشتر می تابد.

پژوهشگر عامه فرهنگ استان قزوین با بیان اینکه یلدا یعنی رویش و زایش و یا زایش خورشید می گوید: یکی از ارکان مهم شب یلدا آجیل است که از دو نوع شیرین و شور آن استفاده می شد.

وی افزود: آجیل شیرین که از مغز گردو، فندق، بادام، پسته، کشمش سبز، کشمش انگور شانی، کشمش انگور بی دانه، توت خشک، خرمای خشک زاهدی و نخودچی تشکیل شده، به صورت خام در ظرفی جدا قرار می گرفت و بیشتر افرادی که دارای فشار خون بالا یا بیماری خاص بودند، از این آجیل استفاده می کردند که بعدها بادام زمینی هم به این آجیل اضافه شد.

این پژوهشگر تصریح کرد: آجیل ها در سینی بزرگی به نام قَوَه سینی گذاشته می شد آجیل شور شامل پسته، فندق، گردو، بادام، تخمه کدو، تخمه ی آفتابگردان و تخمه ی هندوانه می شد که مردم قزوین از تخمه ی هندوانه شریف آباد در آجیل استفاده


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

همه چیز در مورد شب یلدای قزوینی ها

همه چیز در مورد شب یلدای قزوینی ها