مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 30 آذر 1401 ساعت 12:202022-12-21اقتصادي

یلدا ، شب مهربانی مردم خراسان شمالی


«شب یلدا» یا به قول قدیمی ترها «شب چله»، آخرین روز آذر و شب اول زمستان و طولانی ترین شب سال است.

ایرانیان باستان با این باور که فردای شب یلدا با دمیدن خورشید، - ایسنا/خراسان شمالی شب یلدا یا به قول قدیمی ترها شب چله ، آخرین روز آذر و شب اول زمستان و طولانی ترین شب سال است.

ایرانیان باستان با این باور که فردای شب یلدا با دمیدن خورشید، روزها بلندتر شده و تابش نور ایزدی افزایش می یابد، آخر پاییز و اول زمستان را شب زایش خورشید می خواندند و برای آن جشنی بزرگ برپا می کردند.

آداب و رسوم مردم خراسان شمالی در شب یلدا یلدا و آیین های این شب، در گذر زمان دستخوش تغییراتی شده است؛ اما استان خراسان شمالی از جمله مناطقی است که این آیین را با وجود تنوع و تکثر قومیت ها، همچنان به شکل ویژه گرامی داشته است.

مردم خراسان شمالی شب یلدا را با شب نشینی افراد خانواده در منزل ریش سفیدان و بزرگان فامیل و نیز خوردن شیرینی و آجیل و میوه سپری می کنند.

خراسانی ها و شب یلدا در باور مردم خراسان شمالی، زمستان به دو چله بزرگ و کوچک تقسیم می شود؛ چله بزرگ از اول دی ماه تا دهم بهمن ماه را شامل می شود و از دهم بهمن به بعد نیز چله کوچک شمرده می شود.

نخستین شب چله بزرگ را شب چله و یا یلدا می نامند و در این شب خانواده ها به منزل بزرگان و ریش سفیدان فامیل می روند و در کنار ی


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

یلدا ، شب مهربانی مردم خراسان شمالی

یلدا ، شب مهربانی مردم خراسان شمالی