مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 30 آذر 1401 ساعت 09:162022-12-21اجتماعي

شب یلدا؛ از چارچار زمستان تا چله بزرگه و کوچیکه


به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از اصفهان، طولانی ترین شب سال یعنی آخرین شب پاییز، یلدا یا شب چله نام دارد و بنا بر آنچه از ایران کهن باقی مانده است، این شب توسط ایرانیان جشن گرفته می شود.

تاریخچه شب یلدا به باورهای کهنی از ایرانیان باستان باز می گردد که در متون مختلف نقل شده اند.

شب یلدا در شهرهای مختلف کشور به شب چله معروف است، این شب در ایران پیشنیه دیرینه ای دارد و مردم در این شب با شرکت در شب نشینی های طولانی و خوردن انواع میوه و تنقلات سعی در بهتر گذراندن طولانی ترین شب سال دارند.

با این وجود مردم در شهرهای مختلف برای استقبال نخستین روز از سردترین فصل سال میراث دار آیین های مختلف هستند و این شب کهن را با رسم و رسوم خاص خود پاس می دارند و چله برایشان نمادی از شادی و سرور می شود.

  روایت شب چله در فرهنگ عامه مردم شهرضا حمید صدری پژوهشگر فرهنگ و مؤلف فرهنگ عامه شهرضا در گفت وگو با خبرنگار فارس در باره شب یلدا گفت: واژه چله برگرفته از چهل (معین، ذیل واژه) و مخفف چهله (دهخدا، ذیل واژه) و صرفاً نشان دهنده گذشت یک دوره زمانی معین است نه الزاماً چهل روز، این نام گذاری برای دو مقطع زمانی در گاه شمار ایرانی در طول یک سال خورشیدی با کار کردی عامیانه است، یکی در آغاز تابستان (تیر ماه) و دیگری در آغاز زمستان (دی ماه) است و هر یک متشکل از دو بخش بزر


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

شب یلدا؛ از چارچار زمستان تا چله بزرگه و کوچیکه

شب یلدا؛ از چارچار زمستان تا چله بزرگه و کوچیکه