مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 29 آذر 1401 ساعت 00:402022-12-19فرهنگي

شاهنامه فردوسی: پاسخ زال به چیستان موبدان


در بخشِ «گفتار اندر سخن پرسیدنِ موبدان از زال»، موبدان 6 چیستان را با زال درمیان می گذارند تا ببینند می تواند پاسخ دهد یا نه و زال پاسخ می دهد.

- در بخشِ گفتار اندر سخن پرسیدنِ موبدان از زال ، موبدان 6 چیستان را با زال درمیان می گذارند تا ببینند می تواند پاسخ دهد یا نه و زال پاسخ می دهد.

عصر ایران- یکی از مخاطبان که پی گیر بخش باغ ادبیات است درباره چند بیت معماوار و دشوار در شاهنامه فردوسی پرسیده است: که از ده ودو تاه سروِ سهی  که رُسته ست شاداب با فَرّهی از آن هر یکی بَرزده شاخ سی  نگردد کم وبیش بر پارسی     بله، تعبیر معما درست است.

چون در بخشِ گفتار اندر سخن پرسیدنِ موبدان از زال ، موبدان 6 چیستان را با زال درمیان می گذارند تا ببینند می تواند پاسخ دهد یا نه و زال پاسخ می دهد و این یکی از همان چیستان های 6 گانه است و به بهانه پرسش مخاطب گرامی به مرور به چند مورد دیگر هم اشاره خواهد شد هر چند  همچنان بنا بر نقل حکایت های ساده است اما مگر می توان در این باغ قدم زد و سراغ کهن ترین و پرسایه ترین درخت نرفت که همانا شاهنامه فردوسی است؟    خوش بختانه دوستان در تارنمای پارسی انجمن پیش تر به این چیستان ها پرداخته بودند و ما تنها نقل می کنیم:      ده و دو یعنی دوازده (12) و تاه هم همان تا ست.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

شاهنامه فردوسی: پاسخ زال به چیستان موبدان

شاهنامه فردوسی: پاسخ زال به چیستان موبدان