مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 26 آذر 1401 ساعت 14:202022-12-17فرهنگي

کاکا؛ خوشمزه گیلانی در فهرست آثار فرهنگی ناملموس


کاکا یکی از شیرینی های محلی و خوشمزه گیلانی است که شیوه تهیه سنتی آن به تازگی در فهرست آثار فرهنگی ناملموس به ثبت رسیده است.

- گیلان از نظر تنوع غذاهای محلی نخستین استان ایران است و در حال حاضر بیش از 170 غذای محلی در گیلان و با هنر دست بانوان این استان پخت می شود که در این میان پخت شیرینی و میان وعده نیز جایگاه ویژه ای دارد و بانوان از هر فرصتی برای تهیه این خوراکی های خوشمزه استفاده می کنند.

یکی از شیرینی های خوشمزه گیلان که بر پایه کدو حلوایی تهیه می شود، به زبان محلی گیلان به ویژه شهرهای غرب استان کویی کاکا یا همان کاکای کدو نام دارد که به تازگی در فهرست آثار فرهنگی ناملموس به ثبت رسیده است.

از گذشته های دور وقتی فصل کدو حلوایی می شد، علاوه بر طبخ کدو به عنوان یک میان وعده مقوی و خوشمزه، عطر و بوی غذاهایی که با کدو تهیه می شد از مطبخ خانه ها در کوی و برزن سرسبز گیلان به مشام می رسید.

آش کدو شبیه شیربرنج است که به آن کدو اضافه می کنند، کدو تره نیز غذایی شبیه فسنجان است که کدو دارد و کدو پلو هم با کره سرو می شود.

در مربای کدو و البته نان کشتا هم کدو استفاده می شود و مزه دلچسب این نان خوشمزه را صد چندان می کند.

بانوان گیلانی امروز نیز همین خوراکی های خوشمزه را برای اهالی منزل تهیه می کنند و رونق بازار غذاهای مختلف و رنگارنگ فرنگی و


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کاکا؛ خوشمزه گیلانی در فهرست آثار فرهنگی ناملموس

کاکا؛ خوشمزه گیلانی در فهرست آثار فرهنگی ناملموس