مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 21 آذر 1401 ساعت 17:052022-12-12سياسي

فلسفه از نان شب واجب تر است / زبان فلسفه باید لطیف باشد


نریمانی، استاد فلسفه علم دانشگاه شریف گفت: زبان فلسفه باید لطیف و دلسوزانه و در عین حال انتقادی باشد و این الزامی است که همچنان در جامعه ما جای آن خالی است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری مهر ، هفته گذشته در برنامه رادیویی سوفیا به موضوع کارکرد فلسفه در فضای نقد و گفتمان جامعه پرداخته شد.

نریمان نریمانی که به صورت حضوری در استودیو حاضر شده بود در ابتدای برنامه با بیان این که جوهره فلسفه ناظر بر گفتگوست و این گفتمان باید بر دلایل و اندیشه ورزی و نیز انتقاد مبتنی باشد، گفت: از آغاز فلسفه در دنیای غرب، سقراط آغاز کننده گفتگوهای جدی، دقیق و انتقادی بود؛ خاصه با کسانی که در زمانه او مدعی دانستن بودند.

آنها تریبونی یافته و بازاری برای خود ساخته بودند و جوانان را به دور خود جمع می کردند ولی سقراط فضایی را ایجاد کرد که موجب شد گفتمان این افراد مورد محک قرار نگیرد.

در این بین جذابیت های سخنوری در شکل گیری افکار و اندیشه جامعه تأثیر گذار بود ولی گویی مجرا و بستری نبود که اندیشه ها در معرض نقد و موشکافی دقیق قرار گیرند و این رویه ای بود که سقراط با به چالش کشیدن گفتمان موجود، آغاز کرد.

وی با اشاره به این که نخستین فیلسوف از طریق دعوت به گفتگو و پرسش گری این کار را شروع کرد، افزود: سقراط خود را خرمگسی می نامید که به عقیده خود افراد مذکور را آزار م


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

فلسفه از نان شب واجب تر است / زبان فلسفه باید لطیف باشد

فلسفه از نان شب واجب تر است / زبان فلسفه باید لطیف باشد