مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 8 آذر 1401 ساعت 08:202022-11-29پزشكي

کلکسیون ژرم پلاسم انار ایران احیا و احداث می شود


عضو هیئت علمی پردیس تحقیقات و آموزش انار ساوه از احیا و احداث مجدد کلکسیون ژرم پلاسم انار ایران در این شهرستان خبر داد.

- دکتر وحیده نرجسی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه منابع ژنتیکی(germplasms) گیاهی برای تولید پایدار کشاورزی ضروری بوده و اساس بیولوژیکی امنیت جهانی غذا را تامین می کند، اظهار کرد: به نژادگران با استفاده از ژرم پلاسم موجود برای گیاهان زراعی و باغی مختلف، واریته های جدیدی را با بهبود کمیت و کیفیت عملکرد و سازگار به استرس های زنده و غیر زنده تولید و به کشاورزان معرفی کرده اند.

وی با تاکید بر اینکه حفاظت و نگهداری این منابع گران بها با روش های مختلف یک امر حیاتی است، تصریح کرد: بسیاری از کشورها برای نگهداری و حفاظت از واریته های گیاهی قدیمی تر و متنوع تر، ژرم پلاسم های گیاهی را جمع آوری می کنند.

او گفت: پایه و اساس تحقیقات به نژادی گیاهان، بر وجود تنوع ژنتیکی استوار است و ایران کشوری است که از نظر تنوع ژنتیکی بعضی از گیاهان زراعی و نیز درختان میوه ذخائر ارزشمندی دارد و چنین تنوعی می تواند در دستیابی به برخی ژن های مهم برای اصلاح محصولات زراعی و باغبانی اهمیت فراوانی داشته باشد.

وی که در حال تحقیق بر روی میوه انار است، افزود: از جمله درختان میوه ای که از دیرباز در ایران کشت می شده و دارای تنوع ژنتیکی بسیار بالای


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کلکسیون ژرم پلاسم انار ایران احیا و احداث می شود

کلکسیون ژرم پلاسم انار ایران احیا و احداث می شود