مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 3 آذر 1401 ساعت 11:362022-11-24اجتماعي

«باغستان سنتی» هویت مردم قزوین است/ لزوم ارتقاء منظر شهری با حفظ باغات سنتی


به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از قزوین، قزوین شهر تاریخ، فرهنگ و هنر، ظرفیت های خوبی برای توسعه پایدار دارد، اما متاسفانه در سال های اخیر شهر بیشتر دستخوش توسعه فیزیکی و عمرانی بوده و کمتر به جوانب دیگر شهری از جمله حفظ و توسعه فضای سبز و باغستان سنتی پرداخته شده است.

خارج از بحث و انتقاداتی که به حفظ و نگهداری و تخریب باغستان سنتی قزوین وارد است، این گزارش به جوانب شهری و شهرسازی باغستان سنتی می پردازد، باغستانی که بیش از یک هزار سال قدمت دارد و در دوره های متمادی به عنوان محل تولید، اشتغال و درآمد مردم شهر محسوب می شده است، اما متاسفانه در حال حاضر این نعمت خدادادی و ظرفیت سبز شهر قزوین به سمت نابودی پیش می رود.

اهمیت باغات سنتی در شهری چون قزوین که قدمتی چند هزار ساله دارد و جزیی از پیکره این شهر محسوب می شوند، به عنوان یک بخش جاندار برای شهر تلقی می گردد و در هماهنگی با بخش بی جان کالبد شهر، ساختار یا بافت و سیمای شهر را تشکیل می دهند که نبود آنها بر ارزش بصری و سیما و منظر شهر قزوین نیز تاثیر معنا داری خواهد داشت.

در واقع آنچه این شهر را در میان دیگر شهرها که قرابتی با آن دارند، یکه و یکتا می کند، این است که مردمان این دیار که در خشک بوم زندگی می کردند، توانستند باغستانی به مساحت 6000 هکتار را آنچنان در اطراف شهر سامان دهند که ب


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

«باغستان سنتی» هویت مردم قزوین است/ لزوم ارتقاء منظر شهری با حفظ باغات سنتی

«باغستان سنتی» هویت مردم قزوین است/ لزوم ارتقاء منظر شهری با حفظ باغات سنتی