موضوعات داغ: - حقوق بازنشستگان - همسان سازي حقوق - همسان سازي حقوق بازنشستگان - نقل و انتقالات - قاضي زاده هاشمي - بازنشستگان تامين اجتماعي - تامين اجتماعي - سازمان برنامه و بودجه - انتخابات رياست جمهوري - انتخابات رياست - مقالات نانو - راديو صبا - اداره كل بهزيستي استان فارس - وزارت صنعت، معدن و تجارت - سيدرمضان - فيلم جادوگر شهر اُز - سازمان اورژانس تهران - ورزشگاه كشوري - ماشين آلات سنگين راهداري - پلازاي ميدان هفتم تير - شهرستان ماكو - خوشانه - تهذيب

مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 23 آبان 1401 ساعت 09:252022-11-14سياسي

چرا شورای نگهبان مخالف رییس جمهور زن است؟


جدای از مسئله قانون اساسی، اگر از لحاظ شرعی نیز به موضوع نگاه کنیم، هیچ مبنای محکمی وجود ندارد که فقط مرد بتواند رییس جمهور شود و زن نتواند.

- روزنامه شرق نوشت: عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم و از استادان دانشگاه، گفت: در مجلس خبرگان قانون اساسی عده ای از آقایانی که براساس فقه سنتی فکر می کردند، گفتند همان گونه که زن نمی تواند قاضی و مرجع تقلید شود، پس رییس جمهور هم نمی تواند بشود.

  فاضل میبدی گفت: مرحوم شهید بهشتی دیدند که این سخن درست نیست و اگر در دنیای امروز مطرح کنیم که زن نمی تواند رییس جمهور شود، عقلا و عرفا معقول نیست و در شرع هم اساس محکمی ندارد .

  او ادامه درباره کلمه رجل نیز عنوان کرد: بر سر این کلمه بحث شد و مرحوم بهشتی به جای کلمه رجل از کلمه رجال استفاده کرد که در عربی به معنی بزرگان و نخبگان است و هم شامل زن می شود و هم مرد.

این کلمه در قرآن نیز به کار رفته است و فقط به معنی مردان نیست.

درنهایت به جای کلمه رجل از رجال استفاده شد که بتوان تفسیر کرد که زنان نیز می توانند رییس جمهور شوند .

  فاضل میبدی ادامه داد: جدای از مسئله قانون اساسی، اگر از لحاظ شرعی نیز به موضوع نگاه کنیم، هیچ مبنای محکمی وجود ندارد که فقط مرد بتواند رییس جمهور شود و زن نتواند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

چرا شورای نگهبان مخالف رییس جمهور زن است؟

چرا شورای نگهبان مخالف رییس جمهور زن است؟