مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 30 مهر 1401 ساعت 13:422022-10-22سياسي

چرا نخبگان در اداره کشور حضور ندارند / حمیدرضا جلایی پور


حمیدرضا جلایی پور جامعه شناس و فعال سیاسی در روزنامه هم میهن به بررسی دلایل تاثیر نداشتن نخبگان در اداره امور کشور پرداخت و نوشت: در این بحث، می کوشم جایگاه نخبگان را در جامعه ای چون ایران که متاسفانه مرتب با بحران روبه روست، تبیین کنم.

بحث من، ذیل این ارزیابی ارائه می شود که متاسفانه بخش قدرتمندی در کشور ما ضدتوسعه است ؛ یعنی، اصولا توسعه و افزایش توانایی جامعه را در ابعاد مختلف مادی و معنوی برنمی تابد و چون توسعه را امری غربی می داند، با آن نگاهی مخالف دارد.

به همین دلیل، نیروها یا بخش های قدرتمندی که ضدتوسعه هستند، متاسفانه ضدنخبگان و شایستگان هم هستند و این، یکی از دلایلی است که حکومت ما به رغم اینکه برآمده از یک انقلاب مردمی است، همچنان با ناکارآمدی روبه روست و این روند، رو به افزایش است.

به طوری که اگر قبلا کشور با بحران های 10 ساله روبه رو بود، حالا بازه زمانی بحران ها خیلی کوتاه تر شده است.

من در اینجا توضیح می دهم که چرا نمی توان از نخبگان برای اداره بهتر امور و بهبود وضعیت جامعه استفاده کرد؟   1- منظور از نخبه و ذکر یک دلیل برای رویکرد ضد نخبه نخبگان یا طبقه الیت (برآمدگان) در هریک از حوزه های اجتماعی افرادی هستند که به خاطر پاره ای توانایی ها در آن جمع، برآمد می کنند و بالا می آیند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

چرا نخبگان در اداره کشور حضور ندارند / حمیدرضا جلایی پور

چرا نخبگان در اداره کشور حضور ندارند / حمیدرضا جلایی پور