مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 16 مهر 1401 ساعت 09:172022-10-08اقتصادي

فرصت تجارت با سوخت تخفیفی روسیه/ ابعاد پنهان سوآپ نفت همسایگان شمالی ایران


مدیر اسبق امور بین الملل شرکت نفت گفت: سوآپ نفت از دو جهت برای ما سودآوراست، اول این که یک «سوآپ فی» یا هزینه سوآپ به ما پرداخت می شود و ثانیا هزینه ایران برای انتقال نفت از جنوب برای تامین پالایشگاه های شمالی را کاهش می دهد و این مزایا را در گذشته هم تجربه کرده بودیم.

- محمدعلی خطیبی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به فرصت ایران برای تجارت نفت و فرآورده های نفتی کشورهای همسایه اظهار داشت: بعد از فروپاشی شوروی سابق، جمهوری های تازه مستقل شده به دلیل عدم دسترسی به آب های آزاد، در صادرات نفت خود دچار مشکل شده بودند؛ مثلا کشور جمهوری آذربایجان بعدها برای حل مشکل خود، خط لوله انتقال نفت باکو-تفلیس-جیحان را ایجاد کرد و همچنین قزاقستان و سایر کشورها نیز به دنبال راهکارهایی بودند.

وی افزود: در این شرایط، ایده ای مطرح شد که طبق آن، ایران نفت همسایگان شمالی را دریافت کند و در پالایشگاه های شمال کشور به مصرف برساند، سپس از جنوب نفت خود را در اختیار این کشورها قرار دهد یا اینکه خودش صادر کند و پولش را به آنها برگرداند.

* دو مزیت سوآپ نفت کشورهای همسایه از مسیر ایران خطیبی تاکید کرد: خط لوله نکا به ری بر اساس همین ایده احداث شد و اتفاقا در برهه هایی مورداستفاده قرار گرفت، بدین صورت که ما نفت همسایگان شمالی را د


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

فرصت تجارت با سوخت تخفیفی روسیه/ ابعاد پنهان سوآپ نفت همسایگان شمالی ایران

فرصت تجارت با سوخت تخفیفی روسیه/ ابعاد پنهان سوآپ نفت همسایگان شمالی ایران