مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 30 شهریور 1401 ساعت 13:172022-09-21سياسي

روستایی دست نخورده ایران از دوره قاجار تاکنون را بیشتر بشناسید


امیرحسین عسکری، یک پژوهشگر و سند پژوه تاریخ معاصر ایران در گفت وگو با خبرنگار فارس از یزد، با بیان این که هرابرجان در تقسیمات کشوری از دیرباز تاکنون به عنوان یک دهستان با مرکزیت روستای هرابرجان شناخته می شود، اظهار کرد: بر اساس اسناد موجود در وزارت کشور اعم از اسناد دولت شاه و جمهوری اسلامی ایران، هرابرجان از نخستین تقسیمات کشوری به عنوان دهات یعنی مجموعه ای از چنده آبادی در تقسیمات کشوری قرار گرفته است.

وی افزود: مرکزیت مجموعه این دهات بر اساس اسناد موجود روستای هرابرجان بوده و بر همین اساس است که همچنان روستای هرابرجان به عنوان ده که نشان دهنده مرکزیت مجموعه دهات بوده شناخته می شود.

این پژوهشگر شاخص ایرانی تصریح کرد: اگرچه تا آبان 1316 تغییرات چندانی در تقسیمات کشوری صورت نگرفت اما الحاق ابرکوه به یزد، تغییر نام ترشیز به کاشمر، تغییر نام حسین آباد به زابل و چندین تغییر نام دیگر رخ دادند و اولین تقسیمات کشوری پس از دوره قاجار در دی ماه 1316 تصویب شد.

عسکری با بیان این که بر اساس قانون 19 دی 1316 تقسیمات کشوری در ایران شامل 10 استان و 49 شهرستان و 290 بخش شد، گفت: در این دوره ایالت فارس به استان هفتم کشور و شهرستان آباده به عنوان یکی از شهرستان های استان هفتم در تقسیمات کشوری قرار گرفت.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

روستایی دست نخورده ایران از دوره قاجار تاکنون را بیشتر بشناسید

روستایی دست نخورده ایران از دوره قاجار تاکنون را بیشتر بشناسید