مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 20 شهریور 1401 ساعت 09:372022-09-11اجتماعي

همسایگی دریاچه ارومیه و وان ترکیه با دو سرنوشت متفاوت


 یوسف غفارزاده  امروز در گفت وگو با خبرنگار فارس در تبریز در خصوص نقدهایی که در مورد همسایگی دریاچه ارومیه و وان  ترکیه با دو سرنوشت متفاوت اظهار کرد: باید توجه داشت که دریاچه ای مانند وان در ترکیه  400 متر بالاتر از دریاچه ارومیه قرار دارد که همین اختلاف ارتفاع به معنی کاهش چندین درجه ای دما و در نتیجه تبخیر کمتر بوده و علاوه بر این میانگین عمق وان 190 متر و در عمیق ترین نقاط 600 متر است.

مدیرعامل آب منطقه ای استان تصریح کرد: این در حالی است که دریاچه ارومیه در بهترین حالت از لحاظ بارش ها، چهار تا 6 متر عمق دارد همچنین شوری آب آن در مقابل آب شیرین دریاچه وان، موجب تبخیر بسیار بیشتر آب این دریاچه می شود.

وی افزود:  تبخیر زمانی رخ می دهد که نور خورشید سطح آب را گرم می کند و  این فرآیند به سمت عمق دریا حرکت می کند و هر چه عمق دریا بیشتر  چون آب در عمق پایین خنک تر بوده آب خنک شده و تبخیر انجام نمی شود اما وقتی عمق دریا کمتر می شود، این فرآیند سرعت بیشتری می گیرد.

  غفارزاده خاطرنشان کرد: دریاچه ارومیه نه تنها به لحاظ اقلیمی و آب و هوایی شرایط متفاوتی با دریاچه های پیرامونی مانند وان دارد، بلکه توسعه کشاورزی، صنعتی و جمعیتی رخ داده در حوزه آبریز آن نیز در بلند مدت بیش از دو نیم برابر افزایش یافته در حالی که چنین اتفاقی را در مور


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

همسایگی دریاچه ارومیه و وان ترکیه با دو سرنوشت متفاوت

همسایگی دریاچه ارومیه و وان ترکیه با دو سرنوشت متفاوت