مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 17 شهریور 1401 ساعت 12:172022-09-08بين الملل

کشتار میدان ژاله در 17 شهریور 57؛ دو پرسش تاریخی و یک نکته آماری


هوشنگ نهاوندی در کتاب «آخرین شاهنشاه» آورده است که قرار بوده ارتشبد اویسی نخست وزیر دولت نظامی شود ولی برنامه تغییر می کند و کار را به ارتشبد ازهاری می سپارند.

- کشتار میدان ژاله در 17 شهریور 57؛ دو پرسش تاریخی و یک نکته آماری هوشنگ نهاوندی در کتاب آخرین شاهنشاه آورده است که قرار بوده ارتشبد اویسی نخست وزیر دولت نظامی شود ولی برنامه تغییر می کند و کار را به ارتشبد ازهاری می سپارند.

بنا بر این رؤیای اویسی برای نخست وزیری و سرکوب نظامی با دولت نظامی واقعیت دارد   عصر ایران؛ مهرداد خدیر- در سال روز کشتار میدان ژاله در تهران همچنان و در پی 44 سال دو پرسش جدی درباره آن وجود دارد و یک نکته آماری.

    اولین پرسش این است که مگر تنها 12 روز قبل از آن جعفر شریف امامی با شعار دولت آشتی ملی نخست وزیر نشده بود؟ آن آشتی ملی چه بود و این کشتار چه؟     ضمن این که در تظاهرات چند روز قبل که شخصیت های درجه اول انقلابی هم شرکت داشتند هیچ خشونتی به کار گرفته نشد و اساسا چرا باید در دولت آشتی ملی حکومت نظامی اعلام می کردند؟ آیا کشتار 17 شهریور به فرماندهی ارتشبد اویسی برای آن بود که دولت شریف امامی را ساقط کند و دولت نظامی تشکیل شود تا انقلاب بیش از آن شعله ور نشود؟ پس چرا این اتفاق نیفتاد؟ چون نتیجه معکوس داد و رژیم را از اعتبار انداخت؟    هوشنگ نها


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کشتار میدان ژاله در 17 شهریور 57؛ دو پرسش تاریخی و یک نکته آماری

کشتار میدان ژاله در 17 شهریور 57؛ دو پرسش تاریخی و یک نکته آماری