مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 7 شهریور 1401 ساعت 01:022022-08-28سياسي

عاقبت مشهورترین خائن به آذربایجان/ جعفرخان گیج و گول که بود؟


«جعفر پیشه وری» در برهه ای از تاریخ آذربایجان که به یک خائن درجه یک نیاز بود ناگهان پیدایش شد و کرد آن کاری را که هیچ ایرانی عاقلی نمی کند؛ می خواست آذربایجان را از ایران جدا کند.

- گروه تاریخ خبرگزاری فارس ـ امین رحیمی: سال 1324 شمسی که جنگ جهانی دوم تازه تمام شده بود و ایران در اشغال نیروهای شوروی و استالین ملزم شدند که خیلی زود دست به کار شوند و در ایران، کسانی را پیدا کنند تا برایشان حزبی با نام فرقه دموکرات آذربایجان تأسیس کنند و جدایی طلبی را تبلیغ کنند .

این وسط یک جعفر پیشه وری بود که سرش داغ بود و گیج و گول افکار خودش بود و نمی دانست دنیا دست کی است و اینجا کجاست.

همین جعفرخان پرید وسط و فرقه را تأسیس کرد و این هم نمونه ای از وضعیت روحی و روانی وی که از نامه اش هویداست: پدر عزیز و مهربان میرجعفر باقراُف [رییس جمهور جمهوری آذربایجان شوروی].

خلق آذربایجان جنوبی [منظورش آذربایجان ایران و ترک زبانان شمال غربی ایران است] که جزء لاینفک آذربایجان است، مانند همه خلق های جهان، چشم امید خود را به خلق بزرگ شوروی و دولت شوروی دوخته است .

بعد هم برپایی حکومت ملی آذربایجان را به پایتختی تبریز اعلام کرد و این حکومت، اردبیل و ارومیه و مرند و سلماس و زنجان را هم شامل می شد و اسکناس و اسناد رسمی مخصوص خودشان هم داشتند و بساطی برپا بود در سر


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

عاقبت مشهورترین خائن به آذربایجان/ جعفرخان گیج و گول که بود؟

عاقبت مشهورترین خائن به آذربایجان/ جعفرخان گیج و گول که بود؟