مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 2 شهریور 1401 ساعت 07:522022-08-24سياسي

«حکومت هزار فامیل» در ایران چگونه بود؟


در ایران «حکومت هزار فامیل» کدام حکومت بود؟ حکومت پهلوی بود که چنین بود: «اگر به فهرست وزیران و نمایندگان و مقامات در دوره پنجاه ساله پهلوی نگاه کنیم به ندرت به اسمی برمی خوریم که با هزار فامیل بستگی و رابطه نداشته باشد».

- گروه تاریخ خبرگزاری فارس ـ امین رحیمی: هزار فامیل اصطلاحی است که برای حکومت پهلوی به کار می برند وگرنه در واقع حدود 100 فامیل بوده اند این قدرتمندان.

معلوم هم هست که کدام فامیل ها بودند و معروف ترین شان این ها بودند: فرمانفرماها و بختیاری ها و قوام ها و علم ها و اعلم ها و دولوها و پیرنیاها و اتابکی ها و قراگوزلوها و اردلان ها و زنگنه ها و افشارها و عضدها و فیروزها و امینی ها و متین دفتری ها و هدایت ها و بیات ها و.

قدرت واقعی را در دست داشتند .

بخشی از این خاندان های قدرتمند از دوره قاجار آمده بودند و در دوره پهلوی هم همچنان قدرت داشتند و بخشی دیگر از وابستگان خاندان پهلوی بودند و تازه به دوران رسیده! حالا واقعا قدرت دست این ها بود؟ یک نمونه خاندان آموزگار است که این طوری بود وضعیتشان: پدر این انگلیس و آمریکا به مسئولیت های مختلف دست یابند .

حالا چه مسئولیت هایی گرفتند؟ در این حد بود مسئولیت هایشان: سه نفرشان وزیر شدند و یکی شان نخست وزیر هم شد و یکی دیگر از پسرانش هم مشاغل مدیریتی رده بالا داشت .


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

«حکومت هزار فامیل» در ایران چگونه بود؟

«حکومت هزار فامیل» در ایران چگونه بود؟