مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 25 مرداد 1401 ساعت 11:522022-08-16ورزشي

کاوش در غار قلعه کرد آوج، قدیمی ترین سکونتگاه انسان در ایران


سومین فصل از کاوش مشترک تیم ایران و فرانسه در غار قلعه کرد آوج واقع در استان قزوین مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در حال انجام است.

- به گزارش  خبرگزاری فارس، حامد وحدتی نسب سرپرست هیئت باستان شناسی گفت: غار قلعه کرد از زمره مهم ترین محوطه های پارینه سنگی در ایران و خاورمیانه است که قبلا توسط باستان شناسان استان قزوین مورد شناسایی و مطالعه مقدماتی قرار گرفته بود.

وی افزود: نخستین و دومین فصول کاوش این محوطه در سال های 1397 و 1398 توسط هیئت مشترک ایران و انسان نئاندرتال با قدمت 155 هزار سال پیش اعلام کرد که هم اکنون در موزه قزوین برای بازدید عموم قرار دارد و تصریح کرد: وقفه ای 3 ساله در کاوش به خاطر وقوع کرونا، این فرصت را به پژوهشگران داد تا مطالعات سن سنجی مطلق را با روش های متنوعی انجام دهند.

وحدتی نسب گفت: به دلیل قدمت بالای مواد فرهنگی غار قلعه کرد، انجام سن سنجی به روش معمول کربن 14 که تنها تا گستره 45000 سال امکان پذیر است، در این غار ممکن نبود از همین رو از دو روش تشدید چرخش الکترون (ESR) و اورانیوم/توریم استفاده شد.

سرپرست هیئت باستان شناسی اظهار کرد: نتایج مقدماتی حاکی از سنی فراتر از 400 هزار سال برای نهشته های فرهنگی این محوطه است که این سن، غار قلعه کرد را مبدل به قدیمی ترین سکونتگاه بشر در ایران کرده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کاوش در غار قلعه کرد آوج، قدیمی ترین سکونتگاه انسان در ایران

کاوش در غار قلعه کرد آوج، قدیمی ترین سکونتگاه انسان در ایران