مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 16 مرداد 1401 ساعت 15:172022-08-07فرهنگي

برکات 73 سال معین البکایی/ چطور شمشیر حرم حضرت عباس(ع) به شهرکرد رسید؟


به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از شهرکرد، هنر آیینی و نمایشی تعزیه ایران در سال 2010 در فهرست میراث ناملموس جهان به ثبت یونسکو رسید و به عنوان میراث بشری جهان به رسمیت شناخته شد، اکنون بیش از یک دهه از این اتفاق فرهنگی می گذرد و این هنر ماندگار و میراث فرهنگ ایرانی همچنان مورد توجه است.

با یکی از پیرغلامان تعزیه چهارمحال و بختیاری که اکنون مسئول کانون تعزیه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری است به گفت وگو نشسته ایم.

علی رحم شایان، متولد سال 1315 با 86 سال سن، تعزیه خوانی را از 8 سالگی با طفل خوانی شروع کرد و بعد از آن به مراحل شهادت خوانی مانند شبیه خوانی نقش حضرت قاسم علیه السلام و حضرت علی اکبر علیه السلام در واقعه کربلا رسید.

اولین روز تعزیه خوانی این محب اهل بیت علیه السلام، به زمان کودکی و ایام مکتبش برمی گردد، یکی از همان روزهای 8 سالگی تعزیه خوانی نسخه ای به او می دهد تا از رویش بخواند، زمانی که متوجه می شود علی رحم خواندن نسخه را بلد است از او دعوت می کند تا از عصر همان روز نسخه طفلان حضرت مسلم تعزیه را اجرا کند و به این ترتیب طفل خوان گروه تعزیه می شود.

آقای شایان می گوید: همیشه موافق خوان بوده اما در سال 41 که اهالی روستای دزک قصد اجرای تعزیه بارگاه یزید را داشتند هیچ کس حاضر به اجرای نقش یزید نشد و به ناچار این نقش


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

برکات 73 سال معین البکایی/ چطور شمشیر حرم حضرت عباس(ع) به شهرکرد رسید؟

برکات 73 سال معین البکایی/ چطور شمشیر حرم حضرت عباس(ع) به شهرکرد رسید؟