مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 10 مرداد 1401 ساعت 14:122022-08-01اجتماعي

فرو ریختن پل تاریخی در لامرد استان فارس


به گفته وی، این سازه آبی از جمله آثار ملموس و از بناهای شاخص به لحاظ ساختار معماری در شهرستان لامرد می بود که با اندک بودجه ای می شد از خطر نابودی آن جلوگیری کرد، - ولی با بی توجهی مردم و مسئولان از بین رفت.

در اثر بی توجهی مسئولان و برخی مردم به هشدارهای باستان شناسان درخصوص مرمت و استحکام بخشی پل آبرسان اهِل لامرد با دارا بودن قدمتی بیش از هزار سال نیز طی چندین نوبت بارندگی سال های اخیر و تندبادهای موسمی تیرماه امسال؛ این پل فرو ریخت و امکان مرمت ندارد.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار ایلنا از لامرد استان فارس، اثر تاریخی پل آبرسان اهل واقع در شمال شهر اهِل از توابع بخش اشکنان شهرستان لامرد که در تاریخ 88/9/1 به شماره ثبت 27536 در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفت و قدمت آن مربوط به قرون اولیه اسلامی است.

این سازه آبی از مصالح سنگ و ساروج و به طول تقریبی 110 متر بر بستر رودخانه مهران در وسط دشت قرار گرفته بود که به منظور انتقال آب از حاشیه جنوبی دشت (تنگ اهلیون) به شمال دشت بر بستر رودخانه مهران ساخته شده و آب توسط جوی به عرض 50 سانتی متر که بر سطح این پل ایجاد شده به اراضی شمالی دشت منتقل می شده است.

ترزبان باستان شناس، فعال حوزه میراث فرهنگی که پیش از این در گفت و گو با ایلنا از ضرورت مرمت این پل گفته بود، با اعلام خبر فرو ریختن این اثر تاریخی می گوید:


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

فرو ریختن پل تاریخی در لامرد استان فارس

فرو ریختن پل تاریخی در لامرد استان فارس