موضوعات داغ: - حقوق بازنشستگان - همسان سازي حقوق - همسان سازي حقوق بازنشستگان - نقل و انتقالات - قاضي زاده هاشمي - بازنشستگان تامين اجتماعي - تامين اجتماعي - سازمان برنامه و بودجه - انتخابات رياست جمهوري - انتخابات رياست - مقالات نانو - راديو صبا - اداره كل بهزيستي استان فارس - وزارت صنعت، معدن و تجارت - سيدرمضان - فيلم جادوگر شهر اُز - سازمان اورژانس تهران - ورزشگاه كشوري - ماشين آلات سنگين راهداري - پلازاي ميدان هفتم تير - شهرستان ماكو - خوشانه - تهذيب

مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 17 تیر 1401 ساعت 23:322022-07-08سياسي

ریشه اصطلاح «پلوخوری»/ انواع برنج ایرانی چگونه نامگذاری شده است؟


ایرانیان قدیم خیال می کردند برنج را «برزویه طبیب» در زمان «انوشیروان ساسانی» به همراه کتاب «کلیله و دمنه» از هند به ایران آورده است.

از آن موقع هم خیلی طول کشید تا برنج بشود غذای اصلی ایرانی ها.

- گروه تاریخ خبرگزاری فارس ـ امین رحیمی: رشیدالدین فضل الله همدانی در قرن هفتم شمسی در کتاب آثار و احیاء نوشته است در زمان او این ایده رایج بود که برنج را برزویه طبیب از هند به ایران آورده است.

وی چگونگی کشت برنج را مفصل توضیح داده و جالب اینکه همان موقع می دانسته و گفته که کیفیت برنج گیلان نسبت به نقاط دیگر بهتر است.

بنا به منابع تاریخی، کشت برنج در ایران از همان دوره ساسانیان رواج یافته و البته که غذایی سراسری نبوده که در همه نقاط ایران مصرف شود.

در قرون بعدی نیز انواع مختلف برنج در ایران کشت شده و به مرور توسط کشاورزان ایرانی انواع جدیدتر و مرغوب تر نیز به وجود آمده که بیشتر باب میل ایرانی ها باشد.

در دوره صفوی برنج، غذایی شاهانه بوده و البته به صورت پلو یا به صورت چلو به همراه کباب یا خورش به غذای مخصوص مهمانی ها و جشن ها تبدیل شده است؛ ملمع پلو و بریان پلو و قاورمه پلو و دولمه پلو غذاهای مشهور دوره صفویه بوده اند.

تا دوره قاجار هم کار به جایی رسید که ادوارد پولاک طبیب مخصوص ناصرالدین قاجار نوشته است: ایرانیان ساده زندگی می کنند و


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ریشه اصطلاح «پلوخوری»/ انواع برنج ایرانی چگونه نامگذاری شده است؟

ریشه اصطلاح «پلوخوری»/ انواع برنج ایرانی چگونه نامگذاری شده است؟