مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 20 اردیبهشت 1401 ساعت 17:022022-05-10سياسي

کرامت انسانی، برکت «نذر اشتغال»/ خیرانی که شغل نذر می کنند


خبرگزاری فارس-همدان؛ نذر کرده اند و نذرشان را روی بال شاپرک نقش زدند، نذر که می دانید چیست؟  در لغت نامه مرحوم دهخدا دو صفحه ای با متن های طولانی و مثال در وصف نذر آمده که در یک جمله می شود آن چه شخص بر خود واجب کرده که در راه خدا بدهد یا به جا بیاورد .

هر چند تا جایی که می دانم  ما ایرانی ها از پر قنداق با نذر و نیاز آشنا می شویم و از همان خردسالی دل در گرو نذر داریم؛ گاهی نذرمان می شد شکستن قلک سفالی خاکی رنگمان و سکه های ریز و درشت آن تا پول کفش هم شاگردی مدرسه مان باشد که روی نیکمت آخر کلاس می نشست و کفش های پاره و پوره اش را قایم می کرد.

بعضی وقت ها هم قلک  و اسکناس های رنگی پنگی می شد قد چند لیوان یکبارمصرف و هدیه برای برگزاری مراسم اباعبدالله(ع) در آستانه محرم؛ گهگداری هم نذرمان کمک به مادرجان و آقاجان بود عصا می شدیم و با همان قد و قواره نیم وجبی تکیه گاه دستان بی رمقشان.

بزرگتر که شدیم باز هم نذر بود، قلک سفالی و شکننده، شد کارت بانک و رمز اول و دوم، اما هنوز نذر رواج داشت؛ مثل نذر سلامتی بابا که هر سال 28 ماه صفر می شد دیگ و قزقان و عطر شله زرد اعلای  مادر که تا چند کوچه این طرف و چند کوچه آن طرف به مشام می رسید.

یا نذر برای شفای مریض ؛ این اواخر با آمدن مهمان منحوس و ناخوانده کرونا بیشتر نذرها شد نذر شفا؛ کپسول اکسیژن خریدیم و


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کرامت انسانی، برکت «نذر اشتغال»/ خیرانی که شغل نذر می کنند

کرامت انسانی، برکت «نذر اشتغال»/ خیرانی که شغل نذر می کنند