مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 9 اردیبهشت 1401 ساعت 08:572022-04-29اقتصادي

صادرات هندوانه در شرایط آبی فعلی چه توجیهی دارد؟


اخیرا خبری مبنی بر صادرات روزانه بیش از 700 کانتینر هندوانه از ایران به ترکیه منتشر شد؛ خبری که با واکنش های متعددی روبرو بود، چراکه ایران در شرایط بحران آب قرار دارد و صادرات هندوانه درواقع صادرات آب به حساب می آید.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازتابناک به نقل از ایسنا، بر اساس شاخص های بین المللی اگر بیش از 40 درصد از آب تجدیدپذیر مصرف شود تنش آبی ایجاد می شود و این در حالی است که در بعضی از مناطق کشور در حال مصرف بیش از 100 درصد از آب تجدیدپذیر هستیم.

یعنی ما سالی حدود 5.

5 میلیارد بیش از آن مقداری که سفره آب زیرزمینی تغذیه می شود برداشت می کنیم و این سبب شده چیزی حدود 136 میلیارد مترمکعب کسری مخزن در سفره های آب زیرزمینی داشته باشیم.

ایران در در منطقه ای خشک و نیمه خشک قرار گرفته که متوسط بارندگی آن به 250 میلیمتر در سال نیز نمی رسد و به همین دلیل در بخش های زیادی از کشور دچار کم آبی هستیم.

در این بین در حال حاضر 90 درصد از منابع آبی در بخش کشاورزی استفاده می شود که اگر بتوانیم 10 درصد از آب کشاورزی را صرفه جویی کنیم حدود 9 میلیارد مترمکعب آب ذخیره می شود و خیلی از مشکلات در زمینه تأمین منابع آبی برطرف خواهد شد.

اما نه تنها تدبیری برای این مساله صورت نمی گیرد بلکه شاهد صادرات محصولات آب بر کشاورزی همچون هندوانه نیز هستیم.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

صادرات هندوانه در شرایط آبی فعلی چه توجیهی دارد؟

صادرات هندوانه در شرایط آبی فعلی چه توجیهی دارد؟