مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 5 اردیبهشت 1401 ساعت 14:072022-04-25اجتماعي

کشف صدها قطعه سنگ نقش برجسته در کاخ تچر تخت جمشید


فصل پنجم کاوش آبراهه های تخت جمشید با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، به کشف صدها قطعه سنگ دارای نقش برجسته احتمالا مربوط به پلکان شمالی کاخ «اچ» در آبراه حیاط جنوبی کاخ تچر منجر شد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از شیراز، سرپرست هیئت باستان شناسی 5 اردیبهشت 1401 با اعلام این خبر گفت: این کاوش در ادامه کاوش فصل چهارم و با هدف شناسایی چگونگی امتداد آبراهه های موجود در حیاط جنوبی کاخ تچر انجام شد.

اسدی افزود: نتایج این کاوش نشانگر این بود که یک آبراه فرعی از آبراه شرقی- غربی شمال حیاط کاخ تچر جدا شده و به سمت جنوب و تا نزدیکی پیکان کاخ موسوم به اچ امتداد داشت.

سرپرست هیئت باستان شناسی گفت: در این بخش صدها قطعه سنگ دارای نقوش برجسته که عمدتا به نظر می رسد مربوط به پلکان اصلی کاخ اچ هستند و در دوره پسا هخامنشی به صورت عمدی شکسته و از دریچه های عمودی که به کف حیاط راه داشته، ریخته شده اند، مشاهده شد.

اسدی با بیان اینکه قطعات سنگ نقوش برجسته دار دارای نگارهای گیاهی و انسانی هستند، خاطرنشان کرد: دست کم یکی از سنگ های شناسایی شده دارای نوشته میخی است و در صورت کاوش کامل مجموعه سنگ ها احتمال برخورد با نمونه های کتیبه دار دیگر بسیار زیاد است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کشف صدها قطعه سنگ نقش برجسته در کاخ تچر تخت جمشید

کشف صدها قطعه سنگ نقش برجسته در کاخ تچر تخت جمشید