مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 16 فروردین 1401 ساعت 10:072022-04-05سياسي

رمضان در همدان؛ از دوخت کیسه برکت تا چاوش خوانی


رمضان ماه عبادت و روزه داری در هر کوی و برزنی با آیین و سنت های خاصی همراه است که باعث شده این ماه جذابیت خاصی داشته باشد، در همدان نیز مردم از گذشته با چاوش خوانی، - خبرگزاری فارس - فارس: هر ساله با آمدن ماه رمضان سنت ها و آیین های همدانی ها نیز جان می گیرد، هر شهر و روستایی خود را مهیای استقبال از این ماه مبارک می کند و اولین کارشان پاکسازی و غبارروبی مساجد و حسینیه هاست.

متولیان مساجد و حسینیه ها به همراه نوجوانان و جوانان داوطلب با آب و گلاب مساجد را شسته و غبارروبی می کردند و تزیینات خاص این ماه را نصب می کردند تا برای برپایی نماز جماعت و مراسم این ماه با آمادگی کاملی به استقبال این ماه بزرگ بروند.

یکی دیگر از سنت های همدانی ها کلوخ اندازی است، مردم همدان روز آخر ماه شعبان را کلوخ اندازان می گویند، در این روز مردم شادی کنان با تهیه و پخت غذایی سفره خود را برای اطعام نیازمندان و فقرا پهن می کنند، این مراسم تا پایان ماه شعبان ادامه دارد و پس از آن آماده روزه داری در ماه رمضان می شوند.

همدانی ها در مورد روزه داری بچه ها نیز می گفتند، در صورت عدم توانایی کودکان در روزه داری، روزه را قلاغی یا کلاغی بگیرند و معتقد بودند به این شکل آنها با روزه آشنا شده و برای بزرگسالی آماده می شوند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

رمضان در همدان؛ از دوخت کیسه برکت تا چاوش خوانی

رمضان در همدان؛ از دوخت کیسه برکت تا چاوش خوانی