مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 15 فروردین 1401 ساعت 10:222022-04-04سياسي

پیامدهای شش گانه بومی گزینی در کنکور/ پیشنهاد برای تغییر مصوبه بومی گزینی


مرکز پژوهش های مجلس با بررسی پیامدهای بومی گزینی در پذیرش دانشجو به این نتیجه رسید این روش مغایر با عدالت آموزشی، سیاستهای کلی علم و فناوری و قانون اساسی است و پیشنهاد داد، - به نقل از مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات فرهنگی و آموزش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی به بررسی پیامدهای بومی گزینی در پذیرش دانشجو پرداخته است.

در این گزارش نشان می دهد بومی گزینی عملاً امتیازی برای محرومان، داوطلبان شهرستان ها و مناطق کمتر برخوردار نیست و در مقابل امتیازی برای داوطلبان بومی مناطق برخوردارتر کشور نظیر تهران و سایر کلانشهرهاست.

بومی گزینی یک روش پذیرش دانشجو از طریق آزمون سراسری در کشور است که نقش بسیار زیادی در توزیع پذیرفته شدگان در دانشگاه های مختلف و شانس داوطلبان برای قبولی در رشته محل های مورد علاقه دارد.

بررسی کلی بومی گزینی نشان می دهد این فرایند ضمن تداخل با سهمیه های مناطق، موجب توزیع ناعادلانه و ناهمگون دانشجو در کشور شده است که این وضعیت به میزان قابل توجهی به زیان مناطق کمتر برخوردار بوده است، به گونه ای که در سال 1398 حدود 50 درصد قبولی های دوره روزانه و به ترتیب حدود 80 و 70 درصد قبولی های دانشگاه های پیام نور و غیرانتفاعی به صورت استانی و 18 درصد قبول شدگان برمبنای پذیرش کشوری پذیرفته شده اند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

پیامدهای شش گانه بومی گزینی در کنکور/ پیشنهاد برای تغییر مصوبه بومی گزینی

پیامدهای شش گانه بومی گزینی در کنکور/ پیشنهاد برای تغییر مصوبه بومی گزینی