مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 11 فروردین 1401 ساعت 15:272022-03-31فرهنگي

عمارت تاریخی زند قم بهشتی در دل کویر/ثبت شده در فهرست آثار ملی


خانه های تاریخی موجود در شهر قم کم نیستند و عمارت تاریخی زند شناخته شده ترین آنها است، بنایی که به علت ویژگی های معماری آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

- ؛ گروه استان ها - مهدی بخشی سورکی: عناصر طراحی در معماری ایرانی از قدمتی سه هزار ساله برخوردار است و این معماری همواره در دوران مختلف حضور داشته و تأثیرگذاری خود را در زندگی امروز نیز حفظ کرده است.

معماری ایرانی به سبکی دست یافت که با هیچ سبک دیگری اشتباه نمی شود و در ایران معماری آثار تاریخی در عین حالی که دارای مفهوم و هویت دینی و آیینی است، مانند سایر نقاط جهان وابسته به عواملی چون اقلیم، مصالح بومی و فرهنگ آن منطقه نیز می باشد.

ویژگی های معماری ایرانی در خانه های تاریخی تنوع شرایط اقلیمی در مناطق مختلف و تجربه های گوناگون، معماران را بر آن داشت که روند طراحی خانه ها را مطابق با شرایط مکانی تغییر دهند و شرایط اقلیمی نیز تأثیر بسزایی در طراحی ها داشته است.

قرار گرفتن در دل کویر باعث پیدایش گونه ای از معماری شده، تا ساکنان این نواحی از شرایط بد آب و هوایی مانند گرمای روز و هوای سرد شب هنگام حفظ شوند.

در این مناطق وجود آفتاب سوزان، گردو غبار، کم بودن بارندگی و نیز وزش باد باعث شده که بافت شهری متراکم شود و خانه ها تو در تو و در کنار هم ایجاد شوند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

عمارت تاریخی زند قم بهشتی در دل کویر/ثبت شده در فهرست آثار ملی

عمارت تاریخی زند قم بهشتی در دل کویر/ثبت شده در فهرست آثار ملی