مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 9 فروردین 1401 ساعت 09:472022-03-29فرهنگي

شکفتن شکوفه های بهاری در شعر فارسی


بهار در شعر فارسی جایگاه بسیار بالایی دارد که در گفت وگو نمی گنجد.

- محمد برشان در رابطه با اهمیت بهار در شعر فارسی بیان کرد: بهار در شعر فارسی جایگاه بسیار بالایی دارد که در گفت وگو نمی شود آن را به طور مفصل شرح داد.

وی با اشاره به اینکه تمام شاعران فارسی زبان به این مسئله اهمیت دادند افزود: ایران سرزمینی شگفت انگیز با رسم و رسومات شگفت انگیز است و جشن مهرگان و ونوروز سرآمد این رسم و رسومات بوده است.

برشان ادامه داد: ایرانیان باستان در مناسبت های مختلف از جمله نوروز و سیزده بدر به پیشواز بهار می رفتند و شکست زمستان سیاه را نوید می دادند.

وی عنوان کرد: شاعران نیز با گفتن شعرهای بهاری انسان را به نشاط و شادمانی تشویق می کردند که از جمله آن ها می توان به شعر زیر از حافظ اشاره کرد: نوبهار است در آن کوش که خوشدل باشی که بسی گل بدمد باز و تو در گل باشی من نگویم که کنون با که نشین و چه بنوش که تو خود دانی اگر زیرک و عاقل باشی چنگ در پرده همین می دهدت پند ولی وعظت آن گاه کند سود که قابل باشی در چمن هر ورقی دفتر حالی دگر است حیف باشد که ز کار همه غافل باشی نقد عمرت ببرد غصه دنیا به گزاف گر شب و روز در این قصه مشکل باشی گر چه راهیست پر از بیم ز ما تا بر دوست رفتن آسان بود ار واقف منزل باشی حافظا گر مدد از بخت بلندت باشد صید آن شاهد مطبوع شمایل با


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

شکفتن شکوفه های بهاری در شعر فارسی

شکفتن شکوفه های بهاری در شعر فارسی