مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 5 فروردین 1401 ساعت 12:022022-03-25اقتصادي

فیلم/ بزرگ ترین بازار سرپوشیده و آجری به هم پیوسته در دنیا


مجموعه میراث جهانی بازار تبریز یکی از بزرگ ترین و مهم ترین بازارهای سرپوشیده و آجری به هم پیوسته در دنیا به شمار می رود.

مجموعه بازار تاریخی تبریز با مساحتی نزدیک به 27 هکتار، - به عنوان یک بلوک شهری و کامل ترین سازمان اجتماعی در بازارهای ایران، در آذربایجان شرقی و در مرکز بافت تاریخی- فرهنگی شهر تبریز قرار گرفته است که مهم ترین شاخص این بافت نیز است.

پیشینه ی این بنای تاریخی، فرهنگی و اقتصادی دست کم به هزار سال پیش باز می گردد که گواه این نوشته قرارگیری مسجد جامع کبیر شهر در کنار بازار است.

مجموعه بازار تاریخی تبریز شامل ساختارهای کاربردی گوناگون تجاری، مذهبی، فرهنگی، بهداشتی، ورزشی، سکونت برای تجار دیگر شهرها در خود بازار و خانه های تاجران مقیم در پیرامون بازار بوده است.

برخی از فضاهای تشکیل دهنده مجموعه بازار تاریخی تبریز عبارتند از راسته بازار، حجره، سرا و کاروانسرا، تیمچه، چهارسوق، دالان بازار، میدان، بازارچه، دروازه، مسجد، بقعه، مدرسه، زورخانه، کتابخانه، پل بازار، گذر، موزه، خانه، حمام و یخچال است.

تاریخ نویسان و جهانگردانی که از سده چهارم هجری تا دوره قاجار تبریز را دیده اند، باید به مقدسی، یاقوت، مارکوپولو، ابن بطوطه، حمدا.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

فیلم/ بزرگ ترین بازار سرپوشیده و آجری به هم پیوسته در دنیا

فیلم/ بزرگ ترین بازار سرپوشیده و آجری به هم پیوسته در دنیا