مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 4 فروردین 1401 ساعت 18:572022-03-24فرهنگي

جشن نوروزگاه در ایام نوروز به طور مستمر در محوطه تخت جمشید برگزار می شود


رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان مرودشت گفت: جشن نوروزگاه در ایام نوروز به طور مستمر در محوطه جهانی تخت جمشید برگزار می شود.

- ، محمدتقی قلعه نویی پنجشنبه در جمع خبرنگاران در رابطه با اجرای برنامه های شاد و مفرح فرهنگی از فرهنگ و اقوام با محوریت فارس در جشن نوروزگاه، بیان کرد: این برنامه شامل اجرای آیین ها و موسیقی سنتی در سیاه چادر عشایری است.

وی افزود: در واقع اجرای آیین های سنتی و بومی و محلی از جمله موسیقی محلی همچون ساز و نقاره به همراه بازی محلی و به اصطلاح بومی ترکه بازی از مهم ترین بخش های جشن نوروزگاه در منطقه فارس و به ویژه شهرستان مرودشت است.

قلعه نویی در رابطه با اهمیت برگزاری برنامه های نوروزگاه در راستای زنده نگهداشتن میراث کهن این مرز و بوم به ویژه در ایام نوروز باستانی، اظهار داشت: معرفی مفاهیم این رسم کهن با استفاده از شیوه های مستندنگاری و مستندسازی عناصر و مؤلفه های آیین های محلی نوروز باستانی، آداب و رسوم حوزه نوروز در مناطق مختلف و جامعه هدف شهرها با برگزاری برنامه های بومی زنده شده و دوباره یادآوری می شود.

وی اضافه کرد: مستندسازی آیین های بومی نوروز برای ثبت عناصر فرهنگی خصوصاً در حوزه مباحث مردم شناختی می تواند یکی از موارد اساسی برای حفظ مؤلفه های فرهنگی اقوام مختلف باشد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

جشن نوروزگاه در ایام نوروز به طور مستمر در محوطه تخت جمشید برگزار می شود

جشن نوروزگاه در ایام نوروز به طور مستمر در محوطه تخت جمشید برگزار می شود