مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 4 فروردین 1401 ساعت 12:372022-03-24اقتصادي

از قدیمی ترین مسجد ایران تا آتشکده ای با شعله های 1500 ساله


شهرستان یزد، مرکز استان یزد است و بافت تاریخی آن یکی از بهترین نمونه های بافت های تاریخی و خشتی جهان است که با وجود قدمت زیاد، هم چنان رایحه ی زندگی از جای جای آن به مشام می رسد.

- ایسنا/یزد شهرستان یزد، مرکز استان یزد است و بافت تاریخی آن یکی از بهترین نمونه های بافت های تاریخی و خشتی جهان است که با وجود قدمت زیاد، هم چنان رایحه ی زندگی از جای جای آن به مشام می رسد.

وسعت شهرستان یزد دو هزار و 491 کیلومتر مربع و شامل دو بخش مرکزی و زارچ با شهرهای یزد، حمیدیا، شاهدیه، زارچ و دهستان های فجر، فهرج، اله آباد و محمّدآباد است.

شهرستان یزد تقریباً نیمی از کل جمعیت این استان را در خود جای داده که حدود 92 درصد آنها در نقاط شهری و مابقی در نقاط روستایی سکونت دارند.

یزد واژه ای باستانی است که ریشه در یشت (Yast) یا یزت (Yazt) و یسن (Yasn) به معنای ستایش، نیایش، پرستش و ایزد دارد.

یزد از شهرهای قدیمی ایران و از بهترین نمونه های شهرهای کویر به شمار می رود چرا که در این شهر همه چیز حکایت از حرکت و زنده بودن محیط اجتماعی دارد.

شهر یزد یکی از معدود شهرهای تاریخی است که بافت تاریخی آن با مساحتی حدود 740 هکتار تحت شماره ی 15000در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده و تنها بافت تاریخی در کشور است که از سوی یونسکو به ثبت جهانی رسیده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

از قدیمی ترین مسجد ایران تا آتشکده ای با شعله های 1500 ساله

از قدیمی ترین مسجد ایران تا آتشکده ای با شعله های 1500 ساله