مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 3 فروردین 1401 ساعت 10:222022-03-23سياسي

همدان شهر علم و ادب و عرفان/ از میدان «شعر و شاعری» تا «پزشکی و فلسفه»


همدان شهر علم و ادب و عرفان است، شهری که دو میدان در آن به نام شاعر دوبیتی سرا و حکیم هزاره ها، باباطاهر و بوعلی سینا مزین شده و مایه فخر و مباهات همدانی هاست.

- خبرگزاری فارس - همدان: دو میدان به نام ادب و عرفان در همدان نام آن را شاخص کرده است؛ میادینی که نام پرآوازه همدان با نام این شهیران شهر عجین شده و اعتبار دیگری به این دیاز بخشیده اند.

از خیابان بوعلی منشعب از میدان امام، آرامگاه عارف بزرگ، شیخ الرییس، حکیم ابوعلی سینا نمایان است، میدانی بزرگ که سال هاست این پزشک حاذق قرن در آن آرمیده و مایه فخر و مباهات ما همدانی هاست.

سبک معماری این آرامگاه از قرنی که بوعلی سینا در آن زندگی می کرد، الهام گرفته شده و از روی قدیمی ترین بنای تاریخ اسلامی یعنی برج گنبد قابوس در شهر گنبد کاووس اقتباس شده است.

بنای آرامگاه تلفیقی از دو سبک معماری ایران باستان و ایران پس از اسلام است و در طراحی این مجموعه از هنر معماری سنتی ایرانی استفاده شده به طوری که عناصری مانند برج، الهام گرفته از برج گنبد قابوس، باغچه ها متاثر از باغ های ایرانی، آب نماها الهام گرفته از حوض خانه های سنتی و نمایی با روکار سنگ های حجیم و خشن خارا که با سنگ گرانیت کوهستان الوند آراسته شده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

همدان شهر علم و ادب و عرفان/ از میدان «شعر و شاعری» تا «پزشکی و فلسفه»

همدان شهر علم و ادب و عرفان/ از میدان «شعر و شاعری» تا «پزشکی و فلسفه»