مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 2 فروردین 1401 ساعت 09:172022-03-22سياسي

آب انبار سردار، بزرگ ترین آب انبار تک گنبدی ایران


کارشناس بنیاد ایران شناسی با بیان اینکه آب انبار سردار بزرگ، بزرگ ترین آب انبار تک گنبدی ایران است، گفت: شهر قزوین روزگاری بیش از 100 آب انبار داشت، - اما در حال حاضر عدد آب انبارهای سالم به کمتر از 10 می رسد.

دلیل اصلی این امر را می توان گسترش سریع شهر قزوین و مهاجرپذیری بالای آن دانست.

راضیه رحمانی در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: چنانکه در تاریخ آمده است، هنگامی که قزوین به صورت یک دژ برای پادگان و سپاهیان این منطقه در برابر تاخت و تاز دیالمه ایجاد شد، با آنکه 2 رودخانه دیزج و ارنزک از 2 سوی آن می گذشت در تابستان آب آن ها قطع می شد و در زمستان و بهار نیز گل آلود بود از این روی ساکنین دژ از آب چاه استفاده می کردند.

وی ادامه داد: پس از آنکه آبادی وسعت پیدا کرد و به صورت شهر در آمد و سکنه آن افزایش یافت، آب چاه ها نیز در تابستان فروکش کرد و برخی از چاه ها خشک شدند، بنابراین مردم به ساختن آب انبار مبادرت ورزیدند، تا به طور دائم از تشنگی آب در امان باشند.

به سبب این نیازمندی، مردم صاحب ثروت در خانه های خود به اندازه احتیاج، انبار آبی تهیه کردند و اشخاص نیکوکار نیز برای کسانی که دارای خانه نبودند یا استطاعت ساختن آب انبار را نداشتند و همچنین برای طبقه فقرا و تهی دستان به تناسب مکان آن ها آب انبارهای بزرگ و کوچک ساختند و وقف کردند که در تما


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

آب انبار سردار، بزرگ ترین آب انبار تک گنبدی ایران

آب انبار سردار، بزرگ ترین آب انبار تک گنبدی ایران