مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 24 اسفند 1400 ساعت 15:472022-03-15اقتصادي

آیین سنتی چشمارو در سبزوار


مردم قدیم سبزوار در چهارشنبه آخر سال کوزه ای تزیین شده را با آدابی خاص و در قالب چاووشی خوانی به میان مردم می بردند و هرکس به اندازه وسع و بضاعتش با نیتی خیرخواهانه، - سکه ای در کوزه می انداخت سپس کوزه را به بلندترین بام محل می بردند و به زمین می انداختند و هنگام شب نیازمندان به محل شکستن کوزه می آمدند و هرکس به اندازه نیاز خود از آن سکه بر می داشت و می رفت که به این آیین زیبا چشمارو می گفتند.

این رسم بهانه ای بود تا در آستانه نوروز تمام مردم روستا، آبادی و محله طعم شیرین بهار را با کفش و لباس نو یا خوراک و لوازم حداقلی و به تعبیری همه باهم و کنار یکدیگر سال خوشی را آغاز کنند.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سبزوار در خصوص آیین باستانی چهارشنبه آخر سال در این شهرستان گفت: چهارشنبه سوری ریشه در تاریخ چند هزار ساله ایران باستان دارد، هر ساله چهارشنبه آخر سال را مردم به اجرای آیین های زیبا و سنتی می پرداختند.

محمدعلی ابراهیمی دوست به ایسنا اظهار کرد: خوشبختانه در سبزوار بزرگ هنوز ردپای این آیین ها و رسوم سنتی مشاهده می شود و مدتی است مردم به دنبال اجرای سنت ها و آیین های گذشتگان هستند در واقع در هر کدام از این آیین ها رازی نهفته که باعث شادی و آرامش می شود.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

آیین سنتی چشمارو در سبزوار

آیین سنتی چشمارو در سبزوار