مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 21 اسفند 1400 ساعت 08:122022-03-12فرهنگي

آشنایی با برخی بناهای تاریخی و دیدنی یزد جهانی+ عکس


شهر میراث جهانی یزد هزاران سال قبل در میان کویر ساخته شد و ساکنانش با اقوام مختلف در کنار یکدیگر زندگی کردند و با تعبیه تونلی آب را به آنجا آوردند و امروز به واسطه وجود بناها و بافت تاریخی به تنها شهر ثبت جهانی خشت جام جهات تبدیل شده است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس در یزد، بافت تاریخی این شهر در 18 تیرماه  1396 به ثبت جهانی رسید، بافت تاریخی که به عنوان دست نخورده ترین و وسیع ترین بافت مسکونی تاریخی ایران شناخته شده و وسعتی بیش از 700 هکتار به خود اختصاص داده است.

شهر یزد سرشار از بناهای تاریخی ارزشمند است که این دیار را به گنجینه ای از میراث مملوس و ناملموس تاریخی تبدیل کرده و ما قصد داریم در این گزارش بخشی از آنها را معرفی کنیم.

مجموعه امیرچقماق یزد نام میدانی در شهر یزد است که شامل بازار، تکیه، مسجد و دو آب انبار است که قدمت شان به دوره تیموریان می رسد.

تکیه امیر چقماق در سال 1330 و مسجد امیرچخماق در سال 1341 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیدند، این مجموعه یکی از شاخص ترین مجموعه های تاریخی و گردشگری در شهر یزد است.

امیرجلال الدین چقماق، از سرداران و امرای شاهرخ تیموری در سده 8 خورشیدی در زمانی که حاکم یزد بود، مجموعه ای متشکل از تکیه، میدان، حمام عمومی، کاروان سراها، خانقاه، قنات خانه و چاه آب سرد را ساخت تا یزد را رونق بخشد و در


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

آشنایی با برخی بناهای تاریخی و دیدنی یزد جهانی+ عکس

آشنایی با برخی بناهای تاریخی و دیدنی یزد جهانی+ عکس